متهم تخریب تصفیه خانه چرمشهر کیست؟
انتقادات صریح مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران از شرایط نابسامان تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر و تهدید به تعطیلی و هشدار به واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک و صدور حکم جلب برای نماینده شرکت شهرکهای صنعتی تهران با واکنش اعضاء هیات امناء و دست اندرکاران و بهره برداران تصفیه خانه مذکور و نماینده شرکت شهرکهای صنعتی و حتی مقام عالی وزارت صنعت ، معدن وتجارت روبرو شد. به گزارش خبرنگار ما، تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر ورامین اوائل سال 1380 به عنوان یک تصفیه خانه مدرن زیست محیطی با استانداردهای روز با حضور مسئولان ارشد وزارت صنایع و معادن سابق و شرکت شهرکهای صنعتی ایران و استان تهران رسما به بهره برداری رسید و همان موقع اعلام شد که واحدهای تولیدی داخل شهرک با راه اندازی این تصفیه خانه ، فاضلاب صنعتی خود را تصفیه‌ می‌کند و محیط شهرک از نظر بهداشتی و زیست محیطی سالم و پایدار می ماند.
اما با گذشت بیش از یک دهه از عملکرد این تصفیه خانه، امروز شرایط تاسیسات و دستگاههای تصفیه نصب شده آن بسیار غیر بهداشتی و خسارت وارده به محیط زیست منطقه و زمینهای اطراف شهرک سنگین و شدید گزارش شده است.
با تشدید این وضعیت نگران کننده و در پی بازدید ماه گذشته استاندار تهران از تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر، دکتر محمد هادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران ماموریت ویژه یافت که در بازدیدهای مستمر میدانی از این شهرک، شرایط را ارزیابی و اعلام موضع کند. در پایان این بازدید، حیدرزاده واحدهای تولیدی و هیات امناء شهرک را به عنوان بهره بردار تصفیه خانه چرمشهر متخلف و مقصر شناخته و هشدار داده که اگر اقدام لازم و پیش تصفیه فوری صورت نگیرد، تمامی واحدهای تولیدی عضو هیات امناء را پلمپ و تعطیل خواهد کرد.
علی اصغر رستم پور رئیس هیات امناء شهرک صنعتی چرمشهر با رد این اظهارات و تهدید هیات امناء‌گفت: این تصفیه خانه در ابتدای دهه ۱۳۸۰ افتتاح و تا تاریخ ۱۵/۱۲/۱۳۸۵ تحت مدیریت شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران راهبری شده ولی در این تاریخ ، علیرغم تمایل هیات امناء چرمشهر تحویل هیئت امناء گردید .
وی افزود: متاسفانه به دلیل وجود اشکال اساسی و نقص در ساختار و استهلاک سریع سیستم های تصفیه خانه مجددا شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران در نیمه اول سال 1390 این تصفیه خانه را از هیات امناء شهرک تحویل و جهت رفع نقص و مشکل و ارتقاء سیستم به پیمانکار واگذار کرد که برای اجرای این پروژه مبلغ 5 میلیارد تومان نیز بودجه مصوب شد.
به گفته رستم پور، از آن تاریخ تاکنون که ۳ سال از کار پیمانکار می گذرد علیرغم قول‌های داده شده هنوز عیب و ارتقاء سیستم و بازسازی این تصفیه خانه پایان نیافته و بنابراین با توجه به واگذاری مجدد تصفیه خانه به شرکت شهرکهای صنعتی تهران و بنا به تمکین هیات امناء چرمشهر از این شرکت، هیات امناء هیچگونه مسئولیت و دخالتی در مسیر بازسازی و ارتقاء سیستم تصفیه خانه نداشته و ندارد و مقصر نیست.
توضیحات نماینده شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران
براساس این گزارش، در ارتباط با اتهامات رئیس هیئت امناء شهرک صنعتی چرمشهر به مسئولان شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران مبنی بر مسئولیت این شرکت در ارتباط با تخریب تصفیه خانه چرمشهر،مهندس مسعود حکیم جوادی نماینده این شرکت با ارسال جوابیه ای اعلام کرد: این تصفیه خانه در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری کامل رسید و به عنوان تصفیه خانه نمونه صنعتی از بین تصفیه خانه های احداث شده سالهای ۷۶ الی ۸۲ کشورمعرفی و موفق به دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری گردید و برابر اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۲ تحویل هیات امنای چرمشهرشد
وی افزود:هیات امناء چرمشهر در یک حرکت سریع در اولین سال واگذاری اقدام به چهار عمل غیر منطقی کرد. نخست اینکه، نیروهای متخصص اداره تصفیه خانه را حذف و کل نیروها را از 23 نفر به 8 نفر کاهش داد. دوم، مواد مصرفی در تصفیه خانه را به 10 درصد کاهش داد . سوم، هوا ده ها را که برای تصفیه فاضلاب به صورت هوازی استفاده می شدند از 15 دستگاه به 2 دستگاه کاهش داد و چهارم، نظارت شرکت شهرکها بر امور تصفیه خانه را لغو کرد.
به گفته حکیم جوادی، این اقدامات غیر موجه اثر تخریبی خود را بر تصفیه خانه گذاشت و با اخطارهای شدید سازمان محیط زیست مواجه شد و بالاخره تصفیه خانه در ۳ ماهه پایانی سال ۸۹ کلا از کار افتاد و تعطیل گردید.
نماینده شرکت شهرکهای صنعتی تهران با اشاره به اینکه این پروژه در فروردین ماه سال 91 در حالی که خسارت های بسیار سنگینی را متحمل شده بود از هیات امناء موصوف تحویل پیمانکار گردید تا بازسازی شود.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: هیات امناء از همان روزهای اول بنای کارشکنی برای بازسازی را با ۲ اقدام ، جلوگیری از خروج رها کرده ادوات تعمیراتی و تخلیه لجن‌های ویژه واحدهای صنعتی به میزان متوسط ۸۰۰ کامیون در ماه را رها کرده و هم اکنون یکی از عوامل مهم بازدارنده در ادامه روند بازسازی است.
گفتنی است مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت در مراسم تودیع و معارفه ریئس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران از تخریب این تصفیه خانه اظهار تاسف کرد و خواستار پیگیری جدی مسئولان شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران شد.