حراج کوزه شکسته کوزه گر!

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) در زمینه کاهش مصرف سوخت و مبارزه با گازهای خروجی از اگزوز خودروها شهرت زیادی دارد و به نوعی کابوس خودروسازان به‌شمار می‌آید. این آژانس در آمریکا از سال ۱۹۷۰ تا‌کنون مسوولیت کنترل و توسعه قوانین و سیاست‌های رسمی دولت در محافظت از محیط زیست در ایالات متحده آمریکا را بر عهده داشته است و کار کردن با خودروسازان به منظور رعایت استانداردها بخشی از وظایف این آژانس است. این آژانس مالک یک خودروی پلیموث سوپربرد مدل ۱۹۷۰بوده است که اخیرا به حراج گذاشته شده است.

مالکیت یک خودرو عضلانی توسط این آژانس زیست‌محیلی خود خبر جالبی است؛ چرا‌که این خودروها به دلیل داشتن موتور حجیم همواره یکی از متهمان خودروهای آلاینده بوده‌اند. آژانس‌هایی از این دست ممکن است خودروهای دیگری را هم در مجموعه خود داشته باشند، اما در این مورد خاص شانس را به مجموعه دارها داده‌اند تا خودرویی عضلانی را که مالکی به نام EPA داشته است را خریداری کنند. خودروی پلیموث سوپربرد از آن دسته خودروهایی است که می‌توانید به راحتی در هر محفلی پز داشتنش را بدهید مخصوصا در گروه‌های محیط زیستی! این خودو به مدت یک‌سال‌و‌نیم توسط این آژانس مورد استفاده قرار گرفته است و تنها برای نشان دادن اینکه موتورهای کاربراتوری چقدر برای محیط‌زیست مضر هستند خریداری نشده است. شرکت برگزار کنند حراج تاریخچه این خودرو را به‌صورت کاملا دقیق بررسی کرده است.

مشخص شده از این خودروی خاص و عضلانی برای تعقیب کردن هواپیماها در هنگام بلند‌شدن از باند استفاده می‌شده است تا کیفیت هوا در هنگام بلند شدن از باند بررسی شود. هواپیماهایی که هنگام بلند شدن سرعتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته‌اند که برای همپا شدن با این هواپیماها نیاز به خودروهای عضلانی و پر‌سرعتی بوده است که پلیموث سوپربرد این توان را داشته تا به تعقیب هواپیماها بپردازد و از آنها عقب نماند. در این خودرو تجهیزات مخصوصی برای اندازه‌گیری کیفیت هوای خروجی از موتور هواپیماها نصب بوده است و بعد از اتمام ماموریت این خودرو به معلم مدرسه‌ای با قیمت ۵۰۰ دلار فروخته می‌شود و به مدت ۲۴ سال در مالکیت این فرد قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۰۵ فرد دیگری خودرو را خریداری می‌کند و به‌طور کامل آن را بازسازی می‌کند و حتی تجهیزات کنترل کیفیت هوا هم به خودرو برمی‌گردد. خودرویی با این حجم عضله و مشخصات قطعا قیمت بسیار زیادی خواهد داشت. پلیموث سوپربرد نسخه تغییر یافته‌ پلیموث رودرانر است، طراحی بیرونی این خودرو همانند صدای بوقش خاص است که از کارتون معروف رودرانر گرفته شده است.

کرایسلر در این خودرو از موتور ۷ لیتری بنزینی و ۸ سیلندر استفاده کرده است که قدرتی معادل ۴۲۵ اسب بخار قدرت از طریق جعبه دنده‌ای ۴ سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. قدرت کم‌نظیر تولیدی توسط این موتور غول پیکر باعث می‌شد تا خودرو بتواند در مدت ۵/ ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این شتاب در دهه ۷۰ میلادی یک شتاب بسیار بالا به حساب می‌آمد که هنوز هم جالب توجه است. کرایسلر این نسخه را رقیبی برای دوج شارژر ۵۰۰ می‌دانسته که بر اساس اصول آیرودینامیک و تونل باد طراحی شده بود که بعدها به نسخه دایتون تغییر نام داد. پلیموث سوپربرد هم بر همین اساس طراحی می‌شود و دماغه‌ای با کمترین میزان مقاومت هوا و باله‌ای بزرگ در پشت خودرو ساخته می‌شود که اصلی‌ترین ویژگی ظاهری خودرو به حساب می‌آید. از این نسخه تنها ۱۹۳۵ دستگاه ساخته شده است و این نسخه خاص که نام آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) را در اسناد خود دارد در شرایطی کاملا سالم قرار دارد و به برنده این حراجی فروخته می‌شود که در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد. تصور بر این است که هزار دستگاه ازاین خودرو در دنیا باقی مانده باشد، اما این یکی با توجه به ویژگی‌های موتورش در اختیار حساس‌ترین ارگانی قرار گرفته است که خود مانع فعالیت خودروهایی با این حجم مصرف و آلودگی است که خود تضادی جالب را رقم می‌زند. خودروهایی که تاریخچه‌های جذاب‌تری دارند در حراجی‌ها موفق تر عمل می‌کنند و می‌توانند به قیمت‌های نجومی فروخته شوند. این مدل خاص که در ابتدا وظیفه عجیبی داشته است ملزومات لازم برای رسیدن به قیمتی نجومی را در اختیار دارد. خودروهای دیگری از پلیموث سوپربرد در سری مسابقات ناسکار شرکت کرده‌اند و سپر به سپر هم عصران خود به رقابت پرداخته‌اند. این مدل خودرو به‌صورت کاملا محدود تولید شده است و عمر چندانی در خط تولید نداشته، اما درهمین مدت کوتاه توانسته به دلیل قدرت بالا و ظاهری کاملا حرفه‌ای در ماموریت‌های از پیش تعیین شده توسط کرایسلر شرکت کرده و پیروز و سربلند بیرون بیاید.

حراج کوزه شکسته کوزه گر!

حراج کوزه شکسته کوزه گر!