همه زمانی شدن گردشگری ورودی

محمد علی واقفی

عضو جامعه تورگردانان ایران

افزایش تعداد گردشگران ورودی نه در نتیجه مستقیم حسن مدیریت و تغییر استراتژی‌های ما در صنعت گردشگری بلکه در پی تحولات سیاست خارجی و به‌دلیل ناامنی منطقه‌ای بوده است. از آنجایی‌که کشورهای در معرض تروریسم و آسیب دیده از این پدیده، بیشتر به‌عنوان مقاصد فرهنگی در میان گردشگران مطرح بوده‌اند، حال که امکان سفر به این مناطق از دست رفته است، این مسافران به دنبال مقصد جایگزین، ایران را برای سفر خویش برگزیده‌اند. به همین دلیل شاهد این بوده‌ایم که تقاضا برای سفر به ایران به زمان‌های دیگری از سال که تا پیش از این کمتر از سوی گردشگران برای آمدن به کشورمان در نظر گرفته می‌شد، تسری یافته است.

در نتیجه این اتفاق آژانس‌داران اقدام به تعریف مقاصد جدید و متنوع ‌سازی بسته‌های سفر خود کرده‌اند. با این‌همه به‌دلیل کاستی‌های موجود در زیرساخت‌های گردشگری کشور، تورگردانان با مشکلاتی دست به گریبانند که باید از سال‌ها قبل برطرف می‌شد. همچنین برای تسریع در بهبود روند موجود باید اقدامات جزیره‌ای از سوی نهادها و ارگان‌های دست اندرکار متوقف شده و متولیان این صنعت با درک ماهیت فرابخشی آن قوانینی را مصوب و ابلاغ کنند که به یکپارچگی هر چه بیشتر این فعالیت‌ها منجر شود. با این‌همه قدم‌های مثبت و رو به جلویی هم در نتیجه افزایش تقاضا برای سفر به کشور برداشته شده است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی ویزای آنلاین، ویزای فرودگاهی و در کل تسهیل صدور روادید اشاره کرد.

همچنین تغییر نگاه به گردشگری از یک برداشت صرفا اقتصادی نسبت به آن و درک اهمیت توسعه آن در تقویت و پایداری امنیت منطقه و نقشی که در صلح میان ملت‌ها دارد، یکی دیگر از تحولاتی است که می‌تواند به‌عنوان پیش زمینه رشد گردشگری و استفاده از فرصت‌هایی که برای کشورمان به ارمغان می‌آورد مورد توجه قرار گیرد. در واقع، رفت و آمد مردم کشورها با یکدیگر باعث شکل‌گیری پیوندها و آشنایی‌هایی شده که به صورت خاطرات مشترک در اذهان نقش می‌بندد و از این‌رو آنها را نسبت به سرنوشت یکدیگر حساس می‌کند. بنابراین بدیهی است که حکومت ها باید نسبت به تنش و درگیری با یکدیگر مسوولیت‌پذیرتر شوند، همچنین فشارهای اجتماعی قادر خواهد بود از بسیاری از تندروی‌ها و اندیشه‌های جنگ طلبانه جلوگیری کند.