جامعه استاندارد ایران در حالی به استقبال روز جهانی استاندارد در سال 2015 خواهد رفت که نودمین سالگرد تاسیس این نهاد تاثیرگذار ملی را نیز گرامی می‌دارد.
چالشهای فراروی صنایع به مدد توسعه فناوریهای نوین و اشاعه دستاوردهای علمی در حال کاهش هستند. لیکن توزیع نابرابر فناوری و آخرین یافته‌های علمی در جهان به وضوح نشان دهنده فاصله‌ میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. راه برون رفت از این وضعیت و فراهم آوردن شرایط عادلانه، مشارکت کشورهای در حال توسعه در فعالیتهای علمی و فنی و دسترسی آنان به آخرین ابزارهای فناوری اطلاعات فارغ از مباحث قومی، نژادی و ملی ضروری است. از این رو، پیشگامی سازمانهای بین‌المللی مانند ایزو بسیار با اهمیت است.

ژانگ شیائوگنگ
رئیس ایزو

pic1

استانداردهای بین‌المللی نتیجه اجماع مبتنی بر یافته‌های علمی و فنی محققان در حوزه‌های گوناگون صنایع و خدمات است که می‌تواند کشورهای در حال توسعه را در مسیر صحیح به سوی پیشرفت هدایت نماید. مفهوم شعار روز جهانی استاندارد 2015" استانداردها- زبان مشترک جهان" به صراحت نشانگر مسیری به سوی انسجام، هماهنگی و یکدستی می‌باشد، جوهری که در ذات وجودی استانداردها نهفته است.
سازمان ملی استاندارد ایران با ۵۵ سال سابقه عضویت در سازمان ایزو و مشارکت فعال در بیش از ۳۰۰ کمیته فنی ایزو، مصمم است تا میزان مشارکت خود در تدوین استانداردهای بین‌المللی را ارتقا دهد و تجربیات و توانمندیهای علمی و فنی خود را با دیگر کشورهای عضو با تاکید بر حفظ همکاریهای مستمر با ایزو در جهت تحقق اهداف راهبردی دوجانبه به اشتراک گذارد.


نیره پیروزبخت
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران


pic۲
از این رهگذر، سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) و سازمان ملی استاندارد ایران موقع را مغتنم شمرده و روز جهانی استاندارد 2015 را همراه با دیگر اعضای ایزو گرامی خواهند داشت.