قفل و زنجیر را  از دست و پای ترخینه  بازکنید
در حالی که کشورهایی مثل ژاپن، کره و چین و حتی ترکیه با اعمال سیاست‌های حمایتی از کارآفرینان، موفق به ایجاد جهش صنعتی شدند، اخذ بهره‌های سنگین از تسهیلات اعطائی به تولیدکنندگان در ایران بلای جان صنعت کشور شده است.
ناصر تاجیک، مدیرعامل شرکت ترخینه هفته گذشته در دیدار معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تاسیسات تولیدی این شرکت در جاده مخصوص کرج، عملکرد نظام بانکی در قبال صاحبان صنعت را به باد انتقاد گرفت.
شرکت ترخینه یکی از قدیمی‌ترین و خوشنا‌م‌ترین واحدهای تولید و بسته‌بندی انواع غلات ، حبوبات، پودر سوخاری، پودر فلافل، آرد نخودچی و انواع سوپ‌های نیمه آماده و ادویه جات و غیره ... است.
این واحد که در زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع و فضای سرپوشیده‌ای حدود ۲۵۰۰ مترمربع ایجاد شده در مجموع با توجه به تاسیسات دیگر ترخینه در همین مسیر برای حدود ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
این شرکت در سال ۹۰ و با اجرای طرحی، موفق به گسترش سبد محصولات و ارتقای اقلام تولیدی به بیش از ۷۰ فقره شد که ترخینه را در زمره یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در حوزه فعالیت خودش تبدیل کرد.
استقبال قابل ‌توجه از تولیدات ترخینه موجب شده این شرکت از چندی قبل طرح توسعه خود را به مرحله اجرا درآورد. در این راستا زمینی در شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم تامین و تاسیسات تولیدی در آن احداث گردید.
آنچنان که کیکاوس کاوسی، رئیس‌ هیأت‌مدیره ترخینه می‌گوید این شرکت طی دو سال گذشته به دلیل انباشت بدهی‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده که ترخینه را تا آستانه تعطیلی پیش برده است.
در حالی که تشدید تحریم‌ها علیه ایران و امواج سهمگین آن بر اقتصاد کشور ازجمله نوسانات شدید قیمت‌ها از حدود سه سال قبل مشکلاتی را به همه واحدهای تولیدی تحمیل نموده، نابسامانی وضعیت بازار و نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش و افزایش شدید قیمت تمام شده موجب شده این شرکت قادر به بازپرداخت بدهی‌هایش نباشد.
تسهیلات دریافتی ۱۹۲ میلیون‌تومانی ترخینه از بانک تجارت با احتساب بهره‌های متعلقه و جریمه دیرکرد به حدود ۶۰۰ میلیون‌تومان بالغ شده، این در حالی است که وضع مطالبات سایر بانک‌ها هم به همین منوال است.
طلبکاران ترخینه از جمله دستگاه‌های دولتی اقداماتی چون توقیف حساب‌های بانکی، بلوکه کردن مطالبات ترخینه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد و منع خروج مدیران این شرکت از کشور انجام داده‌اند که کار را برای ادامه فعالیت ترخینه بیش از پیش سخت تر کرده است.
کاوسی با اشاره به اینکه ترخینه به عنوان یک واحد تولیدی به دلیل نداشتن حساب جاری که یکی از الزامات کسب و تجارت در دوره معاصر است با موانع زیادی برای کار مواجه شده از کارشکنی دارائی می‌گوید که متعهد شده بودند در صورت تصفیه اصل بدهی این شرکت اقدام به آزادسازی حساب‌های شرکت، رفع توقیف مطالبات و ممنوع الخروجی مدیران کنند که البته به دلیل عدم توان پرداخت تتمه دیون معوقه از تجمیع عوارض این کار را نکردند.
علاوه بر آن بلوکه کردن مطالبات ترخینه از شعبه های فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد که به حدود یک میلیاردتومان بالغ می‌شود نه تنها این شرکت را از دسترسی به منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش محروم کرده که ادامه همکاری با این فروشگاه‌ها را با اختلال مواجه کرده است.
به گفته تاجیک راه‌اندازی تاسیسات جدید در شهر صنعتی رباط کریم (نصیرآباد) مستلزم اعطای تسهیلات برای تجهیز این واحد است که در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.
ترخینه طی ۲ سال گذشته ۴ بار برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اقدام کرد که هر بار به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها دارد تلاش‌هایش به در بسته ‌خورد.
تقاضای این واحد از سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی حمایت از کار و تولید کمک به حل مشکلات ترخینه با سازمان مالیاتی، تامین اجتماعی، نظام بانکی و اعطای تسهیلات به این شرکت برای تکمیل واحد رباط کریم است.
در پایان این دیدار با صدور پروانه بهره‌برداری شرکت ترخینه، به عنوان طرح توسعه در شهرک صنعتی نصیرآباد موافقت و این پروانه صادر و واگذار شد. همچنین مقرر شد پیگیری و مکاتبه لازم با اداره دارایی برای لغو توقیف ها و بانک عامل به منظور استرداد سود تاخیر و دیرکرد تحمیلی به این شرکت انجام شود.