دست دوستی ایران خودرو و پژو
نه پژو تمایل به قطع ارتباط با خودروسازی ایران را دارد و نه ایران خودرو خواهان ترک دوباره پژو از کشورمان است.


هرچند در این میان برخی از مخالفان بازگشت دوباره این شرکت فرانسوی به ایران، سعی در ایجاد اختلاف بین دو شرکت دارند و ترک ناگهانی پژو از ایران را دلیل اصلی مخالفت خود با بازگشت این شرکت می‌خوانند اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اوج گیری صنعت خودرو ایران با پژو بوده و نادیده گرفتن این شرکت در ساختار تولید خودرو در کشورمان نمی‌تواند به صلاح زنجیره خودروسازی کشور باشد. حضور 24 ساله این شرکت فرانسوی در صنعت خودرو ایران هر چند با پستی و بلندی‌هایی همراه بوده اما ایران خودرو و پژو سال‌ها به عرضه خودرو به بازار کشورمان پرداخته‌اند در این میان بسیاری از مشتریان به کیفیت خودروهای تولیدی پژو در ایران انتقاد دارند این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران خودرو، سهم شرکت تولید‌کننده محصولات پژو در کیفیت خودروهای عرضه شده به مراتب بیشتر از این شرکت فرانسوی است. اما هفته گذشته در شرایطی جنگ لفظی میان ایران‌خودرو و پژو در رسانه‌های ایران و فرانسه در گرفت که دو طرف حالا پایگاه خبری چلنج را متهم به فرافکنی می‌کنند. هفته گذشته پایگاه خبری چلنج فرانسه در گزارشی مدعی شد که پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز این شرکت (ایران‌خودرو) پایان دهد. به فاصله کوتاهی از این اتفاق، مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخ چلنج را داد و تاکید کرد که پژو به‌دلیل آنکه هنوز نتوانسته فعالیت دوباره‌اش را در ایران آغاز کند، از سوی سهامداران خود تحت‌فشار بوده و از همین رو چنین موضعی را علیه ایران‌خودرو گرفته است.


هر چند با توجه به مواضع دو طرف،گمان می‌رفت ایران‌خودرو و پژو از یکدیگر دور شوند،اما با توجه به اظهارات جدید مقامات این دو شرکت، به‌نظر می‌رسد فضای مذاکرات هم‌اکنون شکل خوشایندی به خود گرفته است. به‌طوری‌که طی هفته جاری روزنامه فیگارو فرانسه به نقل از ژان فیلیپ کمار، معاون مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه گروه پژوسیتروئن عنوان کرده، که پژو امیدوار است دوباره به بازار ایران بازگردد و در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای امضای توافق با ایران‌خودرو را دارد. از آن سو اما مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفته که شرکت پژو شروط ایران‌خودرو را برای ادامه همکاری پذیرفته است. به گفته هاشم یکه‌زارع، ایجاد شرکت مشترک با سهام ۵۰ درصدی دو مجموعه، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو و انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری از شروط ایران برای همکاری با پژو به‌شمار می‌روند. با توجه به مواضع نرم مسوولان ایران‌خودرو و پژو، به‌نظر می‌رسد این دو شرکت تا چندی دیگر مذاکرات خود را نهایی و قرارداد فی‌مابین نیز میان آنها به امضا برسد تا پس از سه سال جدایی، پیوندی دوباره میان دو دوست قدیمی برقرار شود.


چرا پژو رفت؟

مخالفان حضور پژو در ایران روز به روز فشار فزاینده‌ای به شرکت ایران خودرو وارد می‌کنندکه از مشارکت دوباره با پژو منصرف شود در این راه حتی برخی از نمایندگان مجلس و مخالفان دولت نیز سعی در مانع‌تراشی برای ورود مجدد پژو دارند. مخالفان در این زمینه به‌طور مرتب به ترک ناگهانی پژو از ایران اشاره می‌کنند و معتقدند این شرکت نباید در دوران تحریم ایران را ترک می‌کرد. در این زمینه قائم مقام پژو سیتروئن در خاورمیانه طی هفته جاری با حضور در ساختمان روزنامه «دنیای اقتصاد» به توضیحاتی در این زمینه پرداخت به‌طوری‌که وی معتقد است رفتن پژو از ایران به دلیل قوانینی بود که آن زمان تحمیل شد. ژان کریستف کمار، مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای گروه پژوسیتروئن، عنوان می‌کند که در واقع پژو موظف به رعایت قوانین تجاری و بین‌المللی در آن زمان بود و حتی باید قوانین مربوط به اشخاص آمریکایی را هم رعایت می‌کرد.


بنابراین این شرکت مجبور به ترک ایران شد، آن هم در حالی که قلبا به این کار رضایت نداشت. این مقام شرکت پژو همچنین تاکید می‌کند که رفتن از ایران انتخاب پژو نبود و ما فکرش را هم نمی‌کردیم که روزی با این محدودیت‌ها و قوانین بین‌المللی مواجه شویم. مردم ایران باید بدانند که پژو به دلیل قوانین آمریکا از یاران رفت و خودش هم قربانی همین قوانین شد. ما به قول و قرارمان با ایران خودرو احترام می‌گذاریم، اما شما خودتان را جای ما بگذارید؛ آیا می‌توانستید قوانین بین‌المللی را دور بزنید و فعالیت‌های تان را متوقف نکنید.اما اینکه چرا شرکت رقیب پژو یعنی رنو با توجه به شرایط مشابهی که در ایران داشت ایران را ترک نکرد نیز سوالی بود که مطرح شد و وی نیز پاسخ داد که قوانینی که از سوی آمریکا به ما تحمیل شد،گریبان رنو را نگرفت، بنابراین آنها به اندازه پژو تحت فشار نبودند و طور دیگری رفتار کردند. وی اضافه کرد درست است که ما به دلیل قوانین بین‌المللی مجبور شدیم ایران را ترک کنیم، اما به محض آنکه متوجه علائمی مثبت از روند مذاکرات هسته‌ای شدیم، فورا باب مذاکره با ایران خودرو و سایپا را باز کردیم تا بدانیم ایرانی‌ها چه توقعاتی از پژوسیتروئن دارند.