چه خودرویی با چه کیفیتی بخریم؟
مشتریان خودروهای داخلی از کیفیت به‌عنوان پرچالش‌ترین بخش صنعت خودرو کشور یاد می‌کنند حال آنکه خودروسازان هیچ‌گاه نتوانستند پاسخی مناسب به این چالش یا دلواپسی مشتریان بدهند. اینکه خودروساز عنوان می‌کند قطعه‌ساز نقش اصلی را در کیفیت خودرو دارد یا قطعه‌ساز، خودروساز را به سفارش قطعات بی‌کیفیت متهم می‌کند موضوعی کلیشه‌ای است که طی یک دهه گذشته هیچ دردی از صنعت خودرو کشور دوا نکرده است، اما چالش کیفیت در حالی مشتریان و مسوولان کشور را به خود مشغول کرده که طی دو سال گذشته قیمت نیز به این چالش اضافه شده است. با افزایش قیمت خودرو، مشتریان نمی‌توانند ارتباط منطقی میان قیمت و کیفیت خودروهای داخلی برقرار کنند. به همین دلیل است که طی یک‌سال گذشته بازار خودرو با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.
طی سه سال گذشته مشتریان می‌توانستند با حداقل ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان خودرویی هر چند با کلاس پایین‌تر خریداری کنند حال آنکه این روزها همان خودرو ۱۰ میلیونی بالای ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد در حالی که نه‌تنها به کیفیت آن افزوده نشده؛ بلکه با تمهیدات شرکت تولید‌کننده، برای کاهش هزینه، از کیفیت خودرو خرج نیز شده است. با این مقدمه می‌خواهیم در این مطلب به کیفیت وقیمت خودروهایی بپردازیم که مشتریان در مورد آنها به اظهارنظر پرداخته‌اند. در ابتدا سراغ خودروهای کمتر از ۲۵ میلیون تومان می‌رویم، خودروهایی که از نظر کیفیت نیز در شرایط ایده‌آلی قرار ندارند. ام‌وی‌ام، تیبا، سایپا ۱۳۲، ۱۳۱ و ۱۱۱ خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان هستند که ۳۸ درصد سهم بازار را از آن خود کرده‌اند. مشتریان خودروهای داخلی از میان خودروهای مذکور اعلام کردند که ام‌وی‌ام ۱۱۰ در این دسته از کیفیت برتری برخوردار است.
در گروه خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی، اما با ترافیک خودروهای داخلی و مونتاژی رو‌به‌روییم، چه آنکه در این گروه، نام 17 خودرو به چشم می‌آید. بیشتر خودروهای تولیدی در داخل در این رنج قیمتی قرار دارند. در این بین، پارس‌تندر توانسته 735 امتیاز کسب کند و در صدر بایستد و این در شرایطی است که پشت‌سر آن، سه تندر دیگر جای گرفته‌اند؛ تندر ایران خودرو، تندر پارس خودرو و تندر اتومات. پس از تندرها با پژو 206 صندوقدار مواجه می‌شویم و سپس به ام‌وی‌ام 315 در رده هفتم می‌رسیم. در رده هشتم نیز پژو 206هاچ‌بک قرار دارد و رده نهم نیز به لیفان مدل 620 رسیده است. با این حساب، مدل صندوقدار پژو 206 توانسته بیش از مدل هاچ‌بک، دل مشتریان را به دست بیاورد.
در رده‌های یازدهم تا شانزدهم جدول اما ترافیک ایران خودرویی‌ها به چشم می‌آید و در این بین، سمند سورن توانسته بهترین باشد. سمند EF۷ و سمند معمولی نیز رده‌های بعدی را در اختیار دارند. رانا نیز پشت‌سر سمند معمولی و بالاتر از پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفته است. آخرین خودرو گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها اما تیبای هاچ‌بک یا همان تیبا۲ است که از نظر مردم، کم‌کیفیت‌ترین خودرو این گروه معرفی شده است.
به گروه 50 تا 75 میلیونی‌ها برویم، گروهی که تنها شش عضو دارد و بهترین‌شان کیا پیکانتو است. پس از این خودرو، پنج محصول چینی رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین، سابرینا رضایت بیشتری را به دست آورده است. پس از سابرینا اما ولیکس C30 و جک و ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60، در جایگاه‌های بعدی جا خوش کرده‌اند. در گروه 75 تا 100 میلیونی‌ها نیز پنج خودرو به چشم می‌آید که در این بین، ام‌جی 350 توانسته بیشترین میزان رضایت مردم را به دست بیاورد و هیوندایی I20 نیز در رده بعدی قرار بگیرد. میتسوبیشی لنسر 1600 سی‌سی و رنو داستر نیز خودروهای سوم و چهارم گروه موردنظر هستند و آریوی سایپا نیز که محصولی مونتاژی و چینی به‌شمار می‌رود، عضو آخر گروه شده است.
اما در گروه خودروهای ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومانی، در حالی با هفت خودرو روبه‌رو می‌شویم که این گروه به‌نوعی به میدان رقابت رنو و هیوندایی تبدیل شده است. در دو رده ابتدایی گروه موردنظر، النترا و اکسنت (محصولات متعلق به هیوندایی) جا خوش کرده و در رده بعدی رنو اسکالا قرار دارد و این در شرایطی است که پس از اسکالا دوباره با یک محصول دیگر از هیوندا به نام ولستر مواجهیم و پس از ولستر نیز با رنو فلوئنس. گروه ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیونی‌ها دو عضو دیگر به نام‌های میتسوبیشی لنسر ۱۸۰۰ سی‌سی و ام‌جی ۶ دارد که لنسر توانسته رضایت بیشتری را از جانب مردم نصیب خود کند.سری هم به دسته خودروهای بالای ۱۲۵ میلیون تومان بزنیم، دسته‌ای که ۹ عضو دارد و باکیفیت‌ترین آنها از دید مردم، آلفارومئو جولیتا است. در رده‌های دوم و سوم، دو کره‌ای به چشم می‌آیند، اول هیوندایی سوناتا و دوم کیا اپتیما. پشت‌سر آنها نیز رنو کلئوس قرار دارد و هیوندایی توسان نیز در رده بعدی جا خوش کرده است.
کیا سراتو، اسپورتیج و میتسوبیشی نیز در رده‌های بعدی به چشم می‌آیند و با این حساب، ASX میتسوبیشی کم‌کیفیت‌ترین خودرو پولدارهابه‌شمار می‌رود.