امیدهای بر باد رفته فولکس در ایران ؟
تا همین چند ماه پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از علاقه‌مندی خود برای حضور در بازار ایران می‌گفتند، اما با وقوع اتفاقی که شان این شرکت را در جهان تنزل داد حالا دیگر شاید گزینه ایران مطرح نباشد.سخن از دومین شرکت بزرگ خودروساز در دنیا است، شرکتی که خیز اول شدن را برای سال آینده میلادی برداشته بود، اما بخت با این شرکت یار نبود. شرکت فولکس واگن این روزها در شرایطی سختی قرار دارد با اعلام آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا مبنی بر اینکه شرکت مذکور سیستم نرم‌افزاری را برای خودروهای دیزلی خود طراحی کرده است که انتشار گازهای آلاینده این خودروها را کمتر از واقعیت نشان می‌دهد،بسیاری از موسسات اعتبارسنجی بار دیگر نسبت به چشم‌انداز اعتبار این خودروساز دست به‌کار شدند.

در هر شکل فولکس واگن هم‌اکنون در شرایط سختی قرار گرفته است، اما این شرایط سخت در حالی برای شرکت مذکور ایجاد شده که پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب این شرکت برای همکاری با خودروسازان کشورمان اعلام آمادگی کرده بود. برندهای گروه خودروسازی فولکس واگن با افت بازار چین که از دو سال گذشته به وقوع پیوسته در تلاش برای عرض اندام در بازار‌های جدید هستند، بنابراین به نظر می‌رسد که لغو تحریم‌های ایران جذابیت کافی برای حضور این شرکت د ر ایران داشت. به همین دلیل بارها مسوولان شرکت ایران خودرو از فولکس واگن به‌عنوان شریک آینده خود یاد کرد ه‌اند.

حتی مدیرعامل این شرکت داخلی چندی پیش از این تاکید کرده بود که در دوران پسا‌تحریم این شرکت قصد دارد که سهم کمتری برای پژو در نظر بگیرد و سهم بیشتر محصولات ایران خودرو به شرکت فولکس واگن تعلق خواهد داشت.این اظهارات در شرایطی عنوان می‌شد که فولکس واگن نیز در پی ارزیابی بازار ایران بود به‌طوری‌که پایگاه اینترنتی اتو ویک در گزارشی نوشت که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری غربی در ایران در بهار سال 2016 با آغاز دوران پسا تحریم آغاز شود. برداشته شدن تحریم‌ها صنعت خودروی ایران و روند توسعه آن را که در سال‌های اخیر با مانع تحریم‌ها مواجه بود، متحول خواهد کرد.

مهم‌تر از آن این نکته است که گشایش بازار ایران به روی خودروسازان خارجی، مشکلات به وجود آمده در بازارهای چین و آمریکای جنوبی که فولکس واگن در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو‌ شده را برطرف خواهد کرد. همچنین در حاشیه نمایشگاه خودرو فرانکفورت نیز مدیر تحقیقات و توسعه برند فولکس واگن به رویترز گفته بود که هنوز زود است درباره محصولی که می‌توانیم از آن برای ورود به بازار ایران استفاده کنیم، اظهار نظر کنیم اما مسلما پتانسیلی را برای حضور در این کشور می‌بینیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران بازار بسیار جالبی با فرصت‌های عالی است، افزود:

گروه فولکس واگن بررسی و تحلیل این بازار را تا پایان سال 2015 به پایان خواهد رساند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد اشکودا که برند جمهوری چک فولکس واگن است هم به بازار ایران چشم دوخته است به‌طوری‌که فرانک ولش، مدیر مدیر تحقیقات و توسعه اشکودا نیز در نمایشگاه فرانکفورت به رویترز گفته بود که اگر شرایط مساعد باشد، ایران بازار خوبی برای این خودروساز خواهد بود. همانطور که از اظهار نظرهای مقامات این شرکت آلمانی پیدا است فولکس واگن نیز به بازار ایران به‌طور جدی نظر داشته و روی آن حساب باز کرده است. حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که رسوایی اخیر این شرکت چه تاثیری بر مناسبات تجاری دو کشور خواهد داشت.در این زمینه اظهار‌نظر‌های زیادی وجود دارد، اما تغییر مدیر عامل این شرکت آلمانی ممکن است بر روند همکاری ایران خودرو و فولکس واگن موثر باشد.

مدیرعامل پیشین قدم‌های با احتیاطی برای جوینت شدن با ایران برداشته بود، اما شاید مدیرعامل جدید ادامه دهنده راه مدیر‌عامل پیشین نباشد در این مورد به نظر می‌رسد که باید در انتظار اعلام برنامه‌های ماتیاس مولر باشیم. از سوی دیگر برخی از کارشناسان به جریمه 18 میلیارد دلاری وزارت دادگستری آمریکا اشاره می‌کنند و این جریمه سنگین را مانع از سرمایه‌گذاری فولکس واگن در ایران می‌خوانند، اما جریمه مذکور تنها مانع این شرکت آلمانی برای سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها از جمله ایران نیست، چرا‌که طی هفته گذشته کشورهای سوئیس، بلژیک، ژاپن و کره جنوبی، بازار خود به روی محصولات دیزلی این شرکت را بسته‌اند.کشورهای یاد شده عنوان می‌کنند که میزان آلودگی خودروهای دیزلی فولکس واگن قابل قبول نیست.


در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه فولکس از مدت‌ها قبل به فکر توسعه بازارهای خود، بوده و بازارهایی همچون ایران، هند و روسیه را مدنظر داشته تاکید می‌کند که با این حال، حتی این بازارها نیز نمی‌توانند فولکس را از بحران نجات دهند و در مورد ایران نیز بحث سرمایه‌گذاری این شرکت (فولکس واگن) منتفی یا حداقل فعلا تعلیق خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه فولکس حداقل باید 18 میلیارد دلار به آمریکایی‌ها پرداخت کند، می‌گوید: از آن‌سو سهام فولکس نیز نزدیک به 20 درصد افت کرده، بنابراین احتمال سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران حداقل در شرایط فعلی، بسیار ضعیف است. به گفته این کارشناس، نهایت کاری که فولکس انجام خواهد داد، سی کی دی کاری در ایران است.