کهن‌ترین معدن فیروزه کشور در آستانه نابودی

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: معدن فیروزه نیشابور امروز به دلیل بی‌توجهی مسئولان رو به نابودی است و عاقبت این معدن گرانقیمت از نمایش در موزه‌های جهانی به بساط در کف خیابان‌های نیشابور رسیده است. نام فیروزه تداعی‌گر معدن فیروزه نیشابور است، معدنی که پس از ۷ هزار سال هنوز چراغی روشن در دل کوه دارد. قدیمی‌ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور مجسمه‌ای به شکل یک گوساله است که حدود ۷ هزار سال قدمت داشته و هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. معدن فیروزه نیشابور یکی از منحصربه‌فردترین معادن جهان است که سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ تن سنگ فیروزه از آن استخراج شده و حدود ۲۰ درصد آن به صورت نگین تراش می‌خورد همچنین بیش از ۳۰۰ کارگاه تراش فیروزه در این شهر و ۲۵ استادکار روی هنر فیروزه‌تراشی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

یکی از کارگران این معدن در گفت‌وگو با مهر درباره مشکلات بزرگ‌ترین معدن فیروزه اظهار کرد: ما در ایران یک معدن فیروزه داریم اما متاسفانه کنترل بازار این معدن بی‌نظیر از دست خارج شده است. وی ادامه داد: شرکت بهره‌بردار معدن فیروزه توانایی مدیریت و رقابت در بازار را ندارد. این کارگر مجموعه فیروزه‌ای با بیان اینکه باید پذیرفت که شیوه‌های سنتی در دنیای مدرن پاسخگو نیست، افزود: در صنعت فیروزه نیز به شکلی در حال «خام‌فروشی» و قناعت به ارزش افزوده حداقلی هستیم، بنابراین مسؤولان باید در این باره تدبیری بیندیشند.وی تاکید کرد: ادامه روند کنونی، فیروزه نیشابور را که با نام این شهر گره خورده، به آغوش کشورهای دیگر می‌فرستد. یکی دیگر از کارگران این معدن از به تاراج رفتن سنگ فیروزه در کف خیابان‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت: عاقبت گرانقیمت‌ترین معدن جهان از نمایش در موزه‌های جهانی به بساط در کف خیابان‌های نیشابور رسیده است. وی عنوان کرد: همچنین این سنگ در شهرهای اطراف نیشابور نیز به صورت دستفروشی عرضه می‌شود و این یعنی مرگ تجارت فیروزه نزدیک است.

فرماندار شهرستان فیروزه نیز با اشاره به قدمت این معدن و کیفیت مرغوب‌ترین فیروزه دنیا در این شهرستان، اظهار کرد: روستای معدن علاوه بر وجود استعدادهای طبیعی و بکر و نیز جاذبه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران،‌ می‌تواند پایتخت بدون رقیب هنرهای فیروزه دنیا باشد. وی افزود: قصد داریم تا روستای معدن فیروزه را به عنوان یک مدل خاص گردشگری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی معرفی کنیم؛ از این رو می‌کوشیم تا این منطقه به عنوان منطقه ویژه گردشگری اقتصادی در نظام روستایی کشور شناخته شود. صالحی تصریح کرد: هدف ما این است که همه هنرهای خاص و تلفیقی با سنگ فیروزه در بازارچه فیروزه روستایی خودنمایی کند. وی به طرح‌های پیشنهادی دیگری نظیر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این معدن نیز اشاره کرد و گفت: تلاش داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و جلب نظر سرمایه‌گذار بتوانیم پذیرای گردشگران داخلی و خارجی‌ای باشیم که علاقه‌مند به بازدید از کهن‌ترین معدن دنیا هستند. وی با بیان اینکه معدن شهرستان فیروزه جایگاه ویژه‌ای را در تولید سنگ قیمتی در کشور کسب کرده، تاکید کرد: رونق تجارت و گردشگری فیروزه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است و یقیناً توجه ویژه دولت به مباحث پیرامون سنگ فیروزه باعث محرومیت‌زدایی خواهد شد.

نماینده مردم بردسکن در مجلس: تمام بودجه‌های استان خراسان رضوی صرف حاشیه‌‌نشینی مشهد می‌شود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی از هزینه کردن تمامی بودجه‌های استان برای حاشیه‌نشینی شهر مشهد انتقاد کرد. بهروز بنیادی در جمع بهره‌برداران بخش کشاورزی و روسای ادارات شهرستان بردسکن گفت: خوشبختانه شهرستان بردسکن معضل حاشیه‌نشینی ندارد اما به این موضوع اعتراض داشتم که چرا تمامی بودجه‌های استان صرف حاشیه‌نشینی شهر مشهد می‌شود. وی عنوان کرد: این موضوع زنگ خطری برای کشور است و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، کشاورزی در روستاها را از دست خواهیم داد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگرچه دولت تمامی خدمات و زیرساخت‌های لازم را به روستاها برده است، اما وقتی در روستایی درآمدی وجود نداشته باشد امکانات نمی‌تواند پاسخ نیاز آنها را بدهد. وی با اشاره به کویری بودن بردسکن گفت: بحث کویر واقعا تهدیدی جدی برای روستاهاست. با از بین رفتن تاغزارها، کویر بردسکن به کانون گرد و غبارها تبدیل شده و این موضوع به روستاها کشیده شده است. در پی این موضوع کشاورزان منطقه دچار ضرر و زیان می‌شوند. نماینده مردم بردسکن با اشاره به محدودیت منابع آبی از کشاورزان خواست از توسعه مزارع و باغ‌های خود و کشت محصولات پر آب طلب پرهیز کنند.

صادرات برق از تایباد به افغانستان

روزنامه ایران نوشت: روزانه ۱۸۵ هزارکیلووات ساعت برق از شهرستان تایباد به کشور افغانستان صادر می‌شود. سیدجواد رضایی، مدیر اداره برق تایباد گفت: این میزان صادرات، برق مورد نیاز روستاهای همجوار با مرز دوغارون در شرق خراسان رضوی را تأمین می کند که شامل ۲۰ هزار خانوار می شوند. به گفته رضایی، این شهرستان مرزی ۳۵ هزار مشترک برق دارد که از این تعداد ۹ هزار مشترک در روستاها سکونت دارند. تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.