دلالی  « تورلیدر» ها،  در بازار صنایع  دستی!

دنیای اقتصاد- تور لیدرها و راهنماها، سفیران فرهنگی کشور هستند که می‌توانند با رفتار خود فرهنگ غنی ایرانی را به کشورهای دیگر معرفی کنند تا دیدگاه‌ها در این رابطه شفاف‌تر شود اما...! متأسفانه یکی از معضلاتی که مدتهاست در زمینه صنایع دستی اصفهان وجود دارد، این است که برخی تورلیدرهای سودجو و واسطه‌گر که بسیاری از آن ها نیز غیر بومی هستند، گردشگران را به سمت فروشگاه‌های صنایع دستی مشخص برده و کالاهای صنایع دستی را گران‌تر از قیمت واقعی به گردشگر می‌فروشند و درصد بالایی به عنوان حق کمیسیون از فروشنده دریافت می‌کنند! جلسات متعددی برای پرداختن به این معضل تشکیل شده و از برخوردهای مختلف با این تورلیدرها سخن گفته شده اما در میان هنرمندان صنایع دستی اصفهان، رضایتی درباره رفع این مشکل دیده نمی شود.

بازار صنایع دستی نیاز به ساماندهی دارد

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان معتقد است: توافق‌های پنهانی لیدرهای تورهای خارجی با چند فروشگاه خاص در میدان امام باعث شده گردشگران خارجی فقط به این مغازه‌ها که تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند مراجعه کنند. ۳۳ سال است که می‌گوییم بازار صنایع دستی نیاز به ساماندهی دارد، اما متأسفانه بیش تر مسئولان این موضوع را ضروری نمی‌دانند و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

مرجع تشکیل چنین کمیته‌ای با کیست؟

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در پنجاه و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد: بحثی که اینجا مطرح است، ورود دلال‌ها به حوزه گردشگری و صنایع دستی است. بالطبع هر جا سودی در میان باشد، دلال‌ها هم به آنجا نفوذ می‌کنند تا به سودی برسند. به عنوان مثال توریست را به مغازه‌های صنایع دستی و یا هتل‌های از پیش تعیین شده می‌برند تا از این میان سودی را به جیب خود سرازیر کنند و حال سؤال اینجاست که تشکیل و راه‌اندازی یک کمیته برای نظارت بر عملکرد برخی از تورلیدرها که تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند بر عهده کیست و آیا می‌توان سامانه‌ای برای شکایت و خبررسانی از خاطی‌ها به مراجع قانونی راه انداخت؟ و در کل مرجع تشکیل چنین کمیته‌ای با کیست؟ استانداری، شهرداری و یا سازمان میراث فرهنگی؟ بدون شک تأمل و دست دست کردن برای نظارت بر عملکرد برخی تورلیدرها مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند، چرا که توریست‌ها بدون شک از چنین کار منفعت طلبانه‌ای سر در خواهند آورد و تصویر بدی از ما ارائه خواهند داد؛ ضمن آن که حق عده‌ای دیگر که در این میان باید از ورود گردشگران به شهر به منفعتی برسند، تضییع خواهد شد.

رشد همزمان گردشگری و دلالی

غلامعلی فیض‌اللهی، نایب رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیز معتقد است: همزمان با رشد گردشگری، دلالی هم رشد می‌کند و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است. برخی از تورلیدرها با تبانی با صاحبان مغازه‌های صنایع دستی خرید توریست را به سمت همین مغازه‌های از پیش تعیین شده می‌برند و توریست هم متوجه این کار نادرست می‌شود و این در شأن یک شهر فرهنگی نیست. بارها در جلساتی که داشته‌ایم این معضل مطرح شده اما راه حلی برای آن اتخاذ نشده است.

دلالی تور لیدرها یک آفت در حوزه گردشگری

نریمانی، رئیس اتحادیه هتل‌داران استان اصفهان گفت: متاسفانه دلالی تور لیدرها در اصفهان تبدیل به یک آفت در حوزه گردشگری شده اما این دسته تورلیدر واقعی نیستند بلکه خود را به نام تورلیدر و راهنما معرفی می‌کنند چون لیدرهایی که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کنند، به خوبی می دانند چنین رفتاری تبعات منفی برای کشورمان دارد. افراد سودجو مغازه دار ما را مجبور می کنند که صنایع دستی را گران تر بفروشند تا کمیسیون بیش تری به دست بیاورند و این مسئله، یک آفت بوده و سبب ضایع گشتن حقوق گردشگری می‌شود. ما باید به حقوق گردشگران توجه کنیم در غیر این صورت یک ضد تبلیغ صورت گرفته که تمام تبلیغات موثر ما را خنثی کرده است. پیگیری دستگاه های متولی برای این مسئله مهم و ضروری است، دستگاه‌های متولی باید پیگیر باشند که افراد غیر مجاز وارد این عرصه نشوند و بر ارز آوری این حوزه که می‌تواند در آمدی بیش از نفت برای کشور داشته باشد نظارت بیش تری کنند.

متأسفانه برخی تورلیدرها اخلاق حرفه‌ای را ندارند

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان نیز در این زمینه گفت: یکی از اقدامات ما در این زمینه، نرخ‌گذاری در مکان‌های مرکزی محل رفت و آمد توریست و مراکز فروش صنایع دستی بوده و در حال حاضر مقدمات آن از سوی اتحادیه صنایع دستی در حال انجام است. این نرخ‌نامه به صورت ۲ زبان انگلیسی و فارسی بوده تا بر اساس قیمت هر جنس، صنایع دستی بر اساس تعرفه به فروش برسد. متأسفانه برخی تورلیدرها اخلاق حرفه‌ای را ندارند و با هدایت توریست‌ها به مراکز مشخص فروش با پورسانت‌ها روش‌های نادرست را به کار گرفته‌اند که ما در معاونت گردشگری در حال بررسی ونظارت هستیم تا با ایجاد ساز و کارهایی بتوان کنترل بیشتری کرده و حتی تورلیدرهایی که از اصفهان نیستند و از شهرهای دیگر می‌آیند، اگر تخلفاتی نظیر آن صورت دادند شناسایی شده و پس از معرفی در سازمان، مراکز و استان‌ها برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد. البته در این باره یک برنامه نیز در دست اقدام داریم و آن تهیه بروشور بوده تا ضمن معرفی صنایع دستی اصفهان، راهنمایی‌های لازم به توریست‌های خارجی برای خرید ارائه می‌شود. در این بروشورها، ذکر شده که مردم ایران و اصفهان افرادی مهمان نواز هستند و نظارت‌های لازم را برای اینکه حقوق مشتریان و گردشگران در امر تهیه صنایع دستی رعایت شود، صورت داده تا در این راستا توریست احساس اطمینان داشته باشد و این بروشور پس از آماده‌سازی هتل‌ها و مراکز اقامتی توریست‌ها توزیع می‌شود.

دلال سودجو، آبرو را به تاراج می‌برد

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: این روزها تورلیدرهای سودجو سعی دارند با دلالی کردن و گرفتن قیمت‌های گزاف از توریست‌ها برای خرید صنایع‌دستی در مغازه‌های از پیش تعیین شده، آبروی اصفهان را ببرند. عباس شیردل، افزود:یکی از دغدغه‌ها و معضلات حوزه گردشگری این است که برخی از لیدرها، تورها را به چند مغازه خاص می‌برند و به فروشندگان صنایع‌دستی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد پیشنهاد پورسانت می‌کنند و می‌گویند اگر این حق دلالی را ندهی به توریست‌ها می‌گوییم که اجناس این مغازه‌ تقلبی است! گاهی فروشندگان صنایع‌دستی طومارهایی از شکایت این تورلیدرها به من ارائه می‌دهند که نشان‌گر این است که چگونه آبروی ما مسلمانان ایرانی که داعیه هنر داریم به دست عده‌ای دلال سودجو به تاراج می‌رود. این لیدرها اصولاً غیرمحلی هستند که سعی دارند به نفع جیب‌شان آبروی ایران را ببرند. در تمام دنیا وقتی یک تور وارد هر شهری از یک کشور شود، آن تور را به دست تورلیدرهای محلی می‌سپارند اما تورهایی که وارد ایران و از جمله اصفهان می‌شود، لیدر محلی جایگاهی ندارد و این یک اشتباه بزرگ است. لیدر‌های محلی بدون شک به شرایط صنایع‌دستی و محل‌های گردشگری و اوضاع فروش و...آگاه است و می‌تواند خدمات بهتری بدهد. ما در حیطه قانونی نمی‌توانیم نظارتی بر کار گردشگران داشته باشیم اما تنها کار ممکن گذاشتن برچسب‌های قیمت به زبان فارسی و انگلیسی است که این کار سبب جلوگیری از تخلف تورلیدرها می‌شود.