فولاد مبارکه و نقش آن در اقتصاد ایران
فولاد مبارکه یکی از طرح‌های موفق اجرا شده بعد از انقلاب است که با تصمیم شجاعانه دولت و مجلس شورای اسلامی در اوج مشکلات اقتصادی و فشارهای جنگ تحمیلی اجرا گردید و بحمداله امروز بزرگترین شرکت تولید فولاد کشور و تأمین کننده بخش عمده نیاز‌های صنایع پایین دستی در این زمینه می باشد. با نگاهی به حوزه‌های اقتصاد کلان و خرد بنظر اینجانب نقش فولاد مبارکه در حوزه اقتصاد کلان پر رنگتر و برجسته تر خواهد بود . فولاد مبارکه تأثیر خود را در تولید ناخالص ملی ، اشتغال زایی و نرخ بیکاری بصورت چشمگیری گذاشته است . اقتصاد ایران در افق 1404 در صنعت فولاد ، مقرر گردیده به تولید 55 میلیون تن برسد و بدیهی است که یکی از بازیگران اصلی آن شرکت فولاد مبارکه می باشد . هم اکنون که ظرفیت تولید فولاد کشور بالغ بر 17 میلیون تن در سال می باشد .
با توجه به چشم انداز صنعت فولاد ، شرکت فولاد مبارکه با حمایت دولت ، مجلس و سهامداران توانسته تا کنون برنامه‌ها و طرحهای توسعه ای را با سرعت لازم سپری نماید و در حوزه گندله سازی ، کنسانتره سنگ آهن ، احیاء و فولاد سازی و همچنین مشارکت در طرحهای فولادی و توسعه واحد فولادی گالوانیزه در استانهای اصفهان و هرمزگان منجر به اشتغال زایی شده است . چنانچه بازار محصولات تولیدی شرکت را در نظر بگیریم ، تأثیر تولیدات آن در صنایع خودروسازی ، کشتی سازی ، ساختمان و غیره کاملاً مشهود است . لذا با تنوع بخشی در تولیدات فولاد مبارکه بازار کسب و کار سایر صنایع نیز متأثر می گردد . که هر کدام از صنایع فوق اهمیت اساسی در اقتصاد دارند .
تلاشهای شرکت فولاد مبارکه در راستای افزایش ظرفیت تولیدی ، اشتغال زایی ، صادرات ، انجام مسئولیتهای اجتماعی ( کارکنان ، اقشار منطقه و محیط زیست ) و تأثیرگذار در تولید ناخالص ملی و ارز آوری در شرایط فعلی کسب و کار بوده و با سرمایه 50,000 میلیارد ریال از بزرگترین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد . در آخر برای اینکه اثر مثبت فعالیت شرکت فولاد مبارکه در اقتصاد پایدار بماند درخواست از دولت و مجلس در راستای حمایت از صنعت و تولید به شرح زیر اعلام می گردد :
۱ - حمایت از صنعت با تعرفه گذاری مناسب برای واردات فولاد
2 - تنظیم برنامه مناسب برای قیمت گذاری نهاده‌های تولید و تأمین به موقع آن
۳ - در اختیار گذاردن معدن سنگ آهن برای تأمین مواد اولیه