موازی‌کاری دستگاه‌های نظارتی مانع پیشرفت صنایع تبدیلی
ایسنا- مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: موازی‌کاری دستگاه‌های نظارتی شامل استاندارد ونظارت بر موادغذایی یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی بخش صنایع تبدیلی است.

اسماعیل نامنی با اشاره به وجود 640 واحد صنایع تبدیلی در استان، گفت: در این واحدها بیش از 10 هزار نفر مشغول به کار هستند و فرآوری حدود پنج میلیون تن ماده خام صورت می‌گیرد.مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده مدیریت صنایع کشاورزی، عنوان کرد: درمیان تقریبا 650 مورد پروانه، صدور پروانه برای دام و طیور جایگاه نخست و پس از آن صنعت باغی و سپس زراعی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در صنایع تبدیلی با توجه به مزیت‌های کشاورزی و کاهش ضایعات این بخش در استان سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است، تأکید کرد: عمدتاً در صنایع فرآورده‌های لبنی، خوراک دام، فرآوری و بسته‌بندی زعفران این سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است.

عدم ثبات در تامین مواد اولیه؛ مهمترین مشکل
نامنی با اشاره به کسب رتبه‌ اول صدور پروانه بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در کشور طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲، اظهار کرد: اساسی‌ترین مشکل این بخش عدم ثبات در تأمین مواد اولیه و قیمت محصولات کشاورزی برای واحدهای تولیدی است. وی با اشاره به عدم توجیه احداث طرح‌های صنایع کشاورزی با طولانی شدن دوره اجرایی آن و لحاظ نمودن تورم سالانه، عنوان کرد: قوانین مالیاتی و عدم انطباق آن با شرایط فعلی صنایع تبدیلی، مشکلات دیگر بخش صنایع تبدیلی را تشکیل می‌دهند.

مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان، تأمین نهاده‌ها و سرمایه در گردش برای واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی را یکی از اقدامات مؤثر درخصوص حل مشکلات صنایع تبدیلی خواند و گفت: تخصیص تسهیلات بانکی در حوزه صنایع کشاورزی به صورت مستمر و با کارمزد پایین یکی دیگر از اقدامات موثر در این زمینه است.

وی برای برطرف شدن مشکلات بخش صنایع تبدیلی، برخورداری صنایع تبدیلی از معافیت‌ها، مشوق‌ها ومزایای قانونی بخش کشاورزی را لازم دانست و بیان کرد: اخذ حق بیمه در پایان کار، تسریع در یکسان‌سازی دستگاه‌های نظارتی و اختصاص تسهیلات بانکی در برطرف کردن مشکلات بخش می‌تواند موثر باشد.نامنی اعلام کرد: براساس برنامه پیش‌‌بینی ‌شده در سال جاری تعداد ۶۱ واحد فرآوری محصولات کشاورزی با ظرفیت فرآوری ۲۸۰ هزار تن و اشتغال ۹۶۰ نفر ایجاد خواهد شد.

افزایش هزینه های تحمیلی در سال های اخیر
مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در سال‌های اخیر به واسطه وجود تحریم‌های مختلف، هزینه‌های زیادی جهت خرید ماشین‎آلات و تجهیزات خارجی، انتقال ارز و .... به کارخانجات تولیدی تحمیل شده است، تصریح کرد: این عوامل باعث افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری و از طرفی افزایش زمان بازگشت سرمایه شده است . وی ادامه داد: در امر صادرات نیز همین هزینه‌ها از جمله انتقال ارز ، بیمه حمل‌ونقل خارجی ، عدم رقابت‌پذیری به واسطه بالا رفتن قیمت تمام شده و ...... به صنایعی که امکان صادرات را دارند، تحمیل شده است.