کریدور علم و فناوری؛ محور توسعه اصفهان
دنیای اقتصاد: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان (اتوکام 2015) از 19 تا 23 آبان ماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برگزار شد.


رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در آئین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان با بیان اینکه محور توسعه استان اصفهان بر مبنای کریدور علم و فناوری برنامه‌ریزی شده است، گفت: طی شش ماه گذشته توجه به این امر در دستور کار ویژه قرار گرفته و در این بازه زمانی به اندازه ۱۰ سال کار انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیک بهترین راهکار برای کاهش معضلات زیست محیطی است، بیان داشت: می‌توان با روی آوردن به فناوری اطلاعات به عنوان صنعت دانش بنیان بازدهی اقتصادی بالایی را برای استان ایجاد کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به تاثیرات مثبت فناوری اطلاعات در توسعه آموزش،‌ سلامت و تجارت، اظهار داشت: باید یادآور شوم که ایران نسبت به کشورهای اروپایی در این زمینه فاصله زیادی دارد و باید تمام توان خود را برای پر کردن این فاصله‌ها بکار گیریم.وی با بیان اینکه از زمانی که نقشه راه دولت الکترونیک ابلاغ شد فعالیت‌های حوزه‌های نظری دولت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است، افزود: در زمینه فناوری، نحوه بازمهندسی دولت، ساماندهی اقدامات پر اولویت و وظایف دستگاه‌ها مشخص و تدوین شده است.

زرگرپور با اشاره به تدوین و ارائه طرح های کلان در قالب 19 برنامه عملیاتی در استان اصفهان، گفت: در حال حاضر پیگیری‌های لازم برای تامین منابع اجرای این طرح‌ها در حال انجام است.
وی با اشاره به لزوم ایجاد آمادگی در دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های کلان فناوری اطلاعات تاکید کرد و گفت: این نمایشگاه باید موجبات شرکت و معرفی دستاوردهای استان در بازار منطقه را فراهم آورد.

در ادامه، رئیس ستاد نمایشگاه‌های رایانه استان اصفهان نیز گفت: ۱۰۲ شرکت کننده در بیست و یکمین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان شرکت کردند.
محسن درخشان ، با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل تفکر جمعی و بهره‌گیری از نگاه‌های کارشناسان و متخصصان امر است، اظهار داشت: این نمایشگاه در یک دهه گذشته موفقیت‌های خوبی را به دست آورده و توانسته به میزان قابل توجهی رضایت مخاطبان و گروه هدف را جلب کند.وی با بیان اینکه وجود شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، بالا بودن سطح نیروهای تخصصی و منابع انسانی این حوزه و ظرفیت بالای شرکت‌های توانمند اصفهانی، سبب شده اصفهان برای میزبانی از چنین رویداد ملی، شایسته و آماده باشد،‌ تاکید کرد: نمایشگاه اتوکام به مدد نگاه مثبت دست اندرکاران این حوزه و استمرار در برپایی موفق دوره‌های گذشته، اکنون نمایشگاهی مطرح و خوشنام در کشور است و تلاش دارد به عنوان رویدادی جریان ساز و اثربخش، دستاوردها و خدمات عرصه آی تی و آی سی تی و نیز دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این بخش را منعکس کند.

رئیس ستاد نمایشگاه‌های رایانه استان اصفهان با اشاره به واگذاری غرفه رایگان به دانشگاه‌ها برای برپایی پاویون علمی نمایشگاه با رویکرد نوآوری و پاسخگویی به نیاز صنایع، افزود: همچنین هماهنگی در خصوص برپایی سمینارهای علمی در تمام روزهای نمایشگاه با سخنرانی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و اطلاع رسانی ویژه در دانشگاه‌ها انجام شده است.
وی اضافه کرد: در این نمایشگاه شرکت‌هایی از استان‌های اصفهان، تهران، البرز و فارس، در ۸۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی به ارایه جدیدترین دستاوردهای خود می پردازند.

درخشان با بیان اینکه سخت افزار، نرم افزار، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات تجارت الکترونیک، شبکه های داده و امنیت فضای تبادل اطلاعات زیرگروه‌های این نمایشگاه هستند، افزود: همچنین پنج سمینار تخصصی با عناوین و موضوعات متنوع در روزهای برپایی بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان برگزار شد رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان:اجرای طرح های فناوری اطلاعات تنها ۱۰ میلیون تومان سرمایه می‌خواهد به گفته رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان ،در حالیکه اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات به ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد، سوددهی آنها ۴۰ درصد است.
محمد اطرج ، با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان امری ضروری است،‌اظهار داشت: در حال حاضر دولت نیز فناوری اطلاعات را پس ازمقوله سلامت، دومین محور توسعه کشور در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه وجود زیرساخت‌های مناسب جغرافیایی، جایگاه بین‌المللی،‌دارا بودن مراکز مختلف دانشگاهی و مراکز علمی و فناوری و شهرک علمی تحقیقاتی از جذابیت‌های بالایی برای اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات برخوردار است،‌ افزود: باید توجه داشته باشیم که استان اصفهان 300 هزار دانشجو دارد که 10 درصد این دانشجویان در رشته فناوری اطلاعات و دیگر رشته‌های مرتبط با آن تحصیل می‌کنند و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان به انتخاب اصفهان به عنوان یکی از پنج شهر پایلوت اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات و شهرهای هوشمند کشور اشاره کرد و افزود: ضروری است که تمام مسئولان نسبت به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.وی با بیان ظرفیت‌های بالای استان اصفهان برای سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات، تصریح کرد: باید توجه داشت که برای اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات به 10 میلیون تومان سرمایه نیاز است درحالیکه برای سرمایه‌گذاری در دیگر صنایع به حداقل 150 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
اطرج اضافه کرد: همچنین باید توجه داشته باشیم که سوددهی طرح‌های فناوری اطلاعات ۴۰ درصد است. وی وجود صنایع بزرگ و آلاینده،‌ بحران بی‌آبی و نبود توان برای توسعه کشاورزی را از جمله چالش‌های استان اصفهان برشمر و گفت: با توسعه دولت الکترونیک و صنایع پاک این چالش‌ها برطرف می‌شود.