دنیا سهرابی در گردش این هفته سری می‌زنیم به محله گلابدره تهران و از یک گورستان زیبا و پارکی در این منطقه دیدن می‌کنیم. گلابدره نام محله‌ای بسیار قدیمی در تهران و در جوار یک کوه، یک رود و یک دره است؛ دره‌ای که این محله نام خود را از آن وام گرفته است. این محله از سمت غرب به امامزاده قاسم و از سمت شرق به دره دربند ختم می‌شود. گلابدره دور زمانی پیش از اینکه به تهران وصل شود، یکی از ییلاق‌های پرطرفدار و خوش آب و هوای شمالی بوده است. کوه گلابدره در حال حاضر نیز هر هفته میزبان کوهنوردانی است که ترجیح می‌دهند در مسیرهای خاکی و خلوت راهپیمایی کنند. برای رسیدن به گلابدره می‌توانید با متروی خط یک به تجریش بروید و خیابان دربند را به سمت گلابدره ادامه دهید. این مسیر را می‌توانید پیاده یا با تاکسی‌هایی که در ایستگاه سر خیابان دربند هستند، طی کنید.


کتابفروشی نشر مثلث
pic1
در خیابان دربند و پیش از رسیدن به خیابان گلابدره، نبش کوچه ناودانک به نشر مثلث خواهید رسید. دیدار از کتابفروشی نشر مثلث به غیر از علاقه‌مندان کتاب و موسیقی، به عشاق کمیک بوک‌ها هم توصیه می‌شود. این کتابفروشی یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های کمیک بوک‌های مختلف از جمله «تن‌تن» را دارد. در این کتابفروشی علاوه‌بر محصولات فرهنگی، صنایع دستی متنوعی هم برای خرید کردن یافت می‌شود. از همراه نبردن کودکان به این کتابفروشی جدا بپرهیزید!





گورستان ظهیر الدوله
pic2
ظهیرالدوله احتمالا بهترین قبرستان تهران برای آرام گرفتن است. این گورستان زیبا و قدیمی، آنقدر سرسبز و تاریخی است که گردش در آن روح را نوازش می‌کند. ظهیرالدوله در ابتدای خیابان گلابدره قرار دارد و در آن علاوه‌بر علی‌خان ظهیرالدوله که نام خود را به گورستان داده است چند تن از هنرمندان و شاعران و چهره‌های سرشناس ایران نیز مدفونند. این گورستان البته پیش از مرگ ظهیرالدوله نیز وجود داشت، اما بعد از فوت او شاگردان و مریدانش این گورستان قدیمی را که در جوار خانقاه ظهیرالدوله بود، آرامگاه ظهیرالدوله نامیدند. از آنجا که ظهیرالدوله شخصیتی مورد احترام اکثر طبقات اجتماعی بود، بسیاری از هنرمندان، سیاستمداران و افراد بلندپایه ایرانی وصیت کردند که در این آرامگاه دفن شوند. از سال ۱۳۴۰ به بعد دفن اموات در این مجموعه بدون اجازه نامه ممنوع شد، اما آخرین تدفین در این آرامگاه با کسب اجازه نامه خاص در سال ۱۳۵۹ انجام شده است. از هنرمندانی که در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند می‌توان به فروغ‌فرخزاد، محمدتقی بهار، ایرج میرزا، رهی معیری، روح الله خالقی و قمرالملوک وزیری اشاره کرد.




امامزاده قاسم
pic۳
بقعه امامزاده قاسم، در میدان امامزاده قاسم قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از روی رودخانه گلابدره گذشته و وارد خیابان قوام شوید. میدان کوچک و بسیار زیبای امامزاده قاسم شکل قدیمی و محلیت خود را هنوز حفظ کرده و گشت و گذار در آن خالی از لطف نیست، اما زیباترین زمان تماشای این محل، هنگام اذان مغرب است؛ وقتی که تمام ساکنان محل کار و زندگی خود را رها کرده و برای ادای فریضه نماز به سمت بقعه امامزاده قاسم روان می‌شوند. ساختمان این بقعه در زمان فتحعلی شاه قاجار توسعه یافته و ایوان فعلی آن بنا شده است. این بقعه امروز دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشی‌کاری است و به قرن هفتم هجری باز می‌گردد. طبق معتبرترین روایات این امامزاده، قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی علیه السلام است که دختر او به نام خدیجه به همسری حضرت عبدالعظیم حسنی درمی‌آید. این امامزاده که مثل بسیاری دیگر از سادات و علویان تحت تعقیب ماموران بنی‌امیه و بنی‌عباس قرار داشته‌است، به سمت کوه‌های البرز که مامن مناسبی بود، عزیمت می‌کنند و پس از وفات یا شهادت، در منطقه بالادژ مدفون می‌شوند. مورخان اولین بقعه درست و حسابی را که بر مزار این امامزاده ساخته شده به عضدالدوله دیلمی در سال ۳۷۰ هجری قمری نسبت می‌دهند. در زمان شاه طهماسب اول صفوی ایوانی در مشرق بقعه اضافه می‌شود و یک صندوق چوبی روی قبر امامزاده قرار می‌گیرد و گویا زیر صندوق فعلی قرار دارد. در زمان فتحعلی شاه قاجار این بقعه توسعه پیدا کرد و ایوانی رو به جنوب ساخته شد، و ایوان شرقی تبدیل به رواق حرم شد. سپس گنبد کاشی کاری شده‌ای نیز بر فراز بارگاه احداث کردند و مرمت‌هایی نیز به دستور ناصرالدین شاه قاجار انجام گرفت.


بوستان گلابدره
pic4
در انتهای محله گلابدره به بوستان «سورتمه تهران» می‌رسیم. پیش از این درباره سورتمه تهران صحبت کرده‌ایم؛ بنابراین در این شماره تنها به معرفی پارک بی‌نظیر و زیبایی که در خیابان گلابدره قرار گرفته است، بسنده می‌کنیم. این پارک به خاطر شرایط قرارگیری در دامنه کوه گلابدره پلکانی و رو به صعود است. در تمام نقاط این پارک گلکاری و درختکاری‌های فوق‌العاده‌ای انجام شده است و مسیر دوچرخه سواری و دویدن نیز در آن درنظر گرفته شده است. بهترین نکته‌ای که در مورد این پارک می‌توان به آن اشاره کرد، دوستدار محیط زیست بودن آن است. در این پارک تمام انرژی‌های لازم برای روشنایی از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود و به همین خاطر هیچ سیم کشی زیر زمین‌ و داخل باغچه‌ها وجود ندارد. هر لامپی انرژی مورد نیازش را از طریق باتری‌های خورشیدی که روی سقفش جاگذاری شده‌اند، دریافت می‌کند.