نفس اهواز به  شماره افتاد!
غزل نیشابوری چند سال است که اهواز و شهرهای اطراف آن درگیر گردو‌غباری هستند که زندگی را برای ساکنانش سخت کرده و چند سال است که مسوولان تنها با دادن وعده‌ها و گذاشتن جلساتی برای رفع این بحران گام برداشته‌اند. حالا اهواز شهری شده که چشم چشم را نمی‌بیند. دیگر از دست ماسک‌های پارچه‌ای، کاغذی و حتی فیلتردار هم کاری ساخته نیست زیرا سال‌ها است که نفس اهواز گرفته است. باران گردو‌غبار در اهواز
درست هفته گذشته ۶ بهمن‌ماه بود که باید بر‌اساس پیش‌بینی هواشناسی شهر اهواز بارانی می‌شد ولی در عین ناباوری به جای باران، گردو‌غبار شروع به باریدن کرد.این وضعیت مردم شهر را مضطرب کرده بود چون شدت این گردو‌غبار بی‌سابقه بود.
گردو‌غبار اهواز حاوی 37 فلز آلاینده
گرد‌و‌غبارهایی که گفته می‌شود به ٣٧ فلز آلوده‌اند، فلزهایی که عامل بیماری‌های مختلفی ازجمله بیماری‌های عصبی و سرطان هستند. در این باره، مژگان صوابی اصفهانی فوق دکترای سم‌شناسی محیط‌زیست چندی پیش گفته بود که «غبار عراق آلاینده‌های جنگی را با خود به ایران هم می‌آورد. طوفان‌های گرد‌و‌غبار که در شهرهای مرزی کشور با عراق بسیار اتفاق می‌افتد و از عراق هم نشأت می‌گیرد، می‌توانند آلاینده‌های جنگی را از مرز عبور داده و وارد ایران کنند. پزشکان جنوب ایران هم فکر می‌کنند که شاهد زیاد شدن بیماری‌های تولید مثل در زنان و ناهنجاری در جنین‌ها هستند.»
در این باره هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در‌باره گردوغبار این روزهای خوزستان می‌گوید: استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد‌و‌غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن‌رسانی ریه به بافت‌ها به‌خصوص قلب می‌شود و این امر بی‌نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماری‌های قلبی را درپی دارد.بالدی به اینکه از طرفی در درازمدت ذارت بسیار ریز گرد‌و‌غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم اشاره می‌کند، می‌افزاید: «از دیگر عوارض گرد‌و‌غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است. ریه سالمندان به دلیل کارکرد طولانی و تغییر در دستگاه تنفسی دچار فرسودگی شده است.
میزان آلودگی هوا در اهواز ۶۶ برابر حد مجاز است
احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این باره می‌گوید: تاکنون اهواز با این میزان گرد‌و‌غبار روبه‌رو‌ نشده بود و میزان گرد‌و‌غبار در هوا بالای ١٠ هزار میکروگرم بر متر‌مکعب گزارش شده است. دستگاه سنجش آلودگی محیط زیست استان رقمی بالای ١٠ هزار میکروگرم ندارد و قادر نیست به درستی میزان غلظت گرد‌و‌غبار را نشان دهد.لاهیجان به گفته وی، شعاع دید در اهواز به شدت کاهش یافته و این پدیده سبب شده است تا شهروندان اهوازی به دلیل شرایط بسیار نامناسب هوا خانه‌نشین شوند.مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌افزاید: در این مدت شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دشت آزادگان دچار گرد‌و‌غبار شده که اهواز بالاترین میزان آلودگی را تا 70 برابر حد مجاز تجربه کرده است و اکنون میزان آلودگی هوا در اهواز 66 برابر حد مجاز است.به گفته لاهیجان‌زاده، تاکنون اهواز با چنین غلظت گرد‌و‌غباری روبه رو نشده بود و طبق آخرین آمار به دست آمده میزان غلظت گرد‌و‌غبار در ظهر پنجشنبه گذشته، درمنطقه «عین دو» اهواز 3 هزار و 800 میکروگرم اعلام شد و شهرهای آبادان و خرمشهر با غلظت 283، بهبهان با غلظت 295 و دشت آزادگان با 114 میکروگرم دچار پدیده گرد وغبار شدند. غلظت بی‌سابقه و آلودگی هوا شهروندان اهوازی به‌ویژه افراد مسن، بیمار و کودکان را با مشکل روبه‌رو کرد.به هر حال وضعیت اهواز و ساکنانش به شدت در معرض خطر و تهدید است. رفع این مشکل نیازمند عزم جدی دولت و دستگاه‌های مرتبط است. سید‌شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: دولت برای گردوخاک باید یک کمیته بحران تشکیل دهد و این مشکل را
منطقه‌ای حل کند.
5 میلیون خوزستانی در انتظار کمک دولت
این نماینده مجلس می‌افزاید: به آقای روحانی هم گفته‌ایم آیا پنج میلیون خوزستانی به اندازه دریاچه ارومیه اهمیت نداشتند که برای دریاچه کمیته بحران تشکیل دادید، ولی برای خوزستان و مرزنشینانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند هیچ کار فوق العاده‌ای انجام ندادید.وی می‌افزاید: انتظار ما از استاندار خوزستان این است در چنین شرایطی دستور ویژه دهند حداقل ۴۸ ساعت مدارس و ادارات تعطیل شوند تا مردم در خانه بنشینند و بیرون نیایند این کارها که از دست استاندار برمی‌آید.
راه‌حل چیست؟
به هر رو بحران گردو‌غبار در اهواز نیازمند طرح‌های عملیاتی است براساس تجربیات سایر کشورها استفاده از مالچ به‌عنوان نوعی چسب می‌تواند مانع از هجوم این ذرات به آسمان شود، موضوعی که تاکنون به‌عنوان تنها راه عملی مقابله با این موضوع از سوی سازمان محیط‌زیست پیشنهاد شده، اما در عمل اقدام جدی برای همکاری با کشورهای همسایه انجام نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و وقوع خشکسالی‌های پی‌در‌پی باید منتظر ازدیاد روزافزون کانون‌های گردو‌غبار باشیم و بر این اساس دیگر وزش باد نه تنها به بهبود آلودگی هوا کمک نمی‌کند، بلکه ریزگردها و غبار را برای تشدید وضعیت آلودگی هوا حتی تا مرکز ایران به پیش می‌راند. با توجه به این نکته دیگر نمی‌توان برای رفع آلودگی هوا از باد کمک گرفت بلکه باید با اقدامات عملی مانند مالچ‌پاشی برای بروز مشکلات زیست‌محیطی وارد میدان عمل شد.