انتقال تکنولوژی، شرط سرمایه‌گذاری خارجی است
امروز در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که برای شرکت‌هایی که قصد همکاری با ایران را دارند، حق انتخاب داریم و در خصوص ارتباط با آن‌ها ملاحظات سیاسی را در نظر نخواهیم گرفت بلکه مسائل تجاری و فنی آن‌ها برای همکاری در این صنعت مدنظر است. دکتر امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اعلام این مطلب گفت: در عرض دو سه ماه گذشته علاقه‌مندی زیادی از سوی شرکت‌های بین‌المللی نفت هم از اروپا و هم از آسیا برای مشارکت در پروژه‌های ما ابراز شده است. معتقدم بعد از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن این قرارداد، مذاکرات جدی برای عقد قراردادهای جدید به منظور شراکت - چه سرمایه‌گذاری ، چه انتقال تکنولوژی و مدیریت - صورت خواهد گرفت.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اعلام اینکه با لغو تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه آینده فعالیت شرکت‌های حفاری ایران به ویژه شرکت ملی حفاری ایران چند برابر شود، تصریح کرد: بر این اساس باید به منظور افزایش فعالیت‌های اجرایی در سطح صنعت نفت از هم اکنون برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. این مقام مسئول با بیان این‌که در دوره تحریم، شرکت ملی حفاری ایران به صورت تصاعدی در بخش‌های علمی و فنی رشد کرده است، بیان کرد: امیدواریم پس از برجام این رشد تصاعدی با شرکت‌های صاحب فناوری مدرن در جهان ادامه یابد. زمانی نیا با تاکید بر اینکه هم اکنون در برخی شهرک‌های صنعتی اهواز قطعات نفت و گاز تولید می‌شود و این مهم نشان از استقلال صنعت نفت و حفاری ایران دارد، تاکید کرد: همکاری شرکت‌های نفت و حفاری با شرکت‌های خارجی سبب توانمندسازی بخش خصوصی و توسعه فعالیت در حوزه نفت و حفاری است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عملیات نفت به حیات و توسعه زیربنایی کشور بستگی دارد و نباید آن را با مباحث سیاسی درآمیخت بلکه باید ملاحظات مربوط به توانمندسازی صنعت نفت، برای همکاری با شرکت‌های مختلف جهان در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: برای ما انتقال تکنولوژی مهم‌تر است، ما در موقعیتی هستیم که انتخاب کنیم چطور شراکت به وجود بیاوریم. بر مبنای قرارداد جدید، هر شرکت خارجی موظف می‌شود یک شریک ایرانی با صلاحیت داشته باشد، و با همدیگر در سرمایه‌گذاری و همچنین در عملیات پروژه‌ها مشارکت کنند و از این طریق انتقال فناوری صورت بگیرد، چون مبنای صنعتی نفت و گاز ما بسیار توسعه یافته و موفق است.زمانی‌نیا در پاسخ به این سؤال که حجم سرمایه‌گذاری چقدر خواهد بود، گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع نفت برای۶-۵ سال آینده حدود ۱۸۵ میلیارد دلار خواهد بود. برای گاز هم فکر می‌کنم حدود ۳۰ میلیارد دلار برای چند سال آینده خواهد بود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این بازه زمانی می‌توان موفق شد، تأکید کرد: این یکی از چالش‌های ماست، فکرمی کنم ایران می تواند سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار جذب کند. زمانی‌نیا درباره احتمال بازگشت شرکت‌های اروپایی و به‌ویژه شرکت‌هایی مانند «توتال» و «بی پی» پس از توافق هسته‌ای، گفت: با همه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی صنعت نفت و گاز مذاکرات مقدماتی صورت گرفته است، و همه این شرکت‌ها برای بازگشت به ایران ابراز علاقه کرده‌اند. وی افزود: حتی مقداری هم در این مذاکرات پیش رفته‌ایم و مشخص شده است که هر یک از این شرکت‌های بین‌المللی بزرگ به کدام یک از پروژه‌ها علاقمندتر هستند، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت، درباره امکان حضور شرکت‌های نفتی انگلیس گفت: ملاحظات ما تجاری، علمی و فنی خواهد بود، و برای ما تفاوت چندانی ندارد که این شرکت‌ها از کدام کشور باشند. ما حق انتخاب داریم و با شرکتی تعامل می‌کنیم که ملاحظات ما را رعایت کند. همان‌طور که گفتم انتقال تکنولوژی و مدیریت از ملاحظات مهم ما است.