صداوسیما- پرونده 53 اثر تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی برای ثبت در فهرست آثار ملی و میراث ناملموس (معنوی) کشور به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از این تعداد، پرونده ۳۴ اثر تاریخی شامل محوطه ها و تپه‌های تاریخی توسط کارشناسان خارج از این اداره کل تهیه و ارسال شده است.
محمد رکنی افزود: این آثار در شهرستان های چناران، قوچان، نیشابور، فیروزه، تربت حیدریه، مشهد و سرخس شناسایی شده است.او ادامه داد: پرونده 10 اثر شامل بنا، تپه و محوطه های تاریخی از شهرهای بجستان، تربت‌جام و کاشمر هم از سوی کارشناسان داخل این اداره کل از قبل تهیه شده بود که ارسال شد.این مسئول اضافه کرد: پرونده 9 اثر از این 53 اثر هم برای ثبت در فهرست میراث ناملموس (معنوی) به تهران ارسال شده که همه آن‌ها درباره موضوع آئین های عاشورایی است.

رکنی گفت: این 9 اثر فرهنگی شامل مراسم آئینی حسن و حسین(ع) از شهر بیدخت، مراسم واویلا از گناباد، مراسم نخل‌گردانی از مزینان، مراسم علم بندان از داورزن، مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها و چهار آئین دیگر از سبزوار هستند. او افزود: تهیه مستندات مربوط به این 53 اثر تاریخی و فرهنگی و ارسال پرونده آنها به تهران با هدف حفاظت، مرمت و معرفی بیش از پیش آنها به مردم و جلوگیری از تخریب آنها انجام شده است. رکنی خاطرنشان کرد: شاخص بودن آثار از نظر معماری و ارزش تاریخی از مهمترین عوامل انتخاب یک اثر تاریخی و فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی است.
استان خراسان رضوی دارای 1498 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.