افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَأَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ وَزِنُواْ بِالقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا (و چون پیمانه مى‏کنید پیمانه را تمام دهید و با ترازوى درست بسنجید که این بهتر و خوش فرجام‏تر است) سوره مبارکه الاسراء آیه 35. در عصری زندگی می‌کنیم که از یک سو به طور مستمر با ورود پدیده‌ها و متغیرهای نو ظهوری مواجه هستیم و از دیگر سو تاثیر این پدیده‌ها بر حیات فردی و اجتماعی و الگوهای رفتاری ما در حوزه‌های مختلف زندگی، ایجاب می‌کند که تلاش پیگیر و مداومی نماییم. اساساً، حیات علمی جوامع پویا مبتنی بر همین ساز و کار است. مواجه شدن با پدیده‌های جدید و تلاش برای شناخت و در نهایت کنترل آنها برای تامین منافع فردی و اجتماعی، مدیریت این ساز و کار و انتقال درست دستاوردهای آن به زندگی اجتماعی مردم، رمز موفقیت جوامع پیشرفته است.
در این ساز و کار، شناخت درست، اصولی و مبتنی بر پژوهش پدیده‌ها، رکن اصلی مدیریت جوامع است و نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌نماید. شناخت، فرآیندی است تدریجی، مرحله‌ای و متکی بر ابزارهای متغیر پژوهش. جامعه ای که خود را بی نیاز از شناخت بیشتر بداند، حتی شناخت پدیده‌ای که تصور می‌کند آن را شناخته است، دچار رکود و مرگ علمی خواهد شد و می‌دانیم که مرگ علمی به معنای بازماندن از قافله پیشرفت و توسعه و وابستگی همیشگی به جوامع توسعه یافته است و حیات و بالندگی علمی نیز از توسعه و گسترش زیرساخت‌های علمی کشورها بویژه استاندارد محقق می‌شود.
روز جهانی استاندارد، امسال با عید سعید غدیرخم همنشنی مبارکی دارد و در برهه ای از زمان که اقتصاد جهانی به مدد فن آوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی به صورت اقتصادی یکپارچه تمام نقاط جهان را به یکدیگر متصل کرده است، در عرصه رقابت جهانی تولید محصولات با استاندارد وکیفیت لازم علاوه بر حفظ سلامت و ایمنی مردم، در بازار رقابت سهم بیشتری از تولید و مصرف کالا و خدمات را به خود اختصاص می‌دهد.
در چنین کارزاری که جمهوری اسلامی ایران با تحریم اقتصادی گسترده ای از سوی هماوردان سیاسی - اقتصادی به سرکردگی استکبار جهانی روبرو شده است، برای پیروزی در میدان رقابت‌ها علاوه بر تولیدکالا و محصول و حفظ بازار داخلی با گشایش جبهه اقتصادی در جهانی فراتر از مرزهای ملی نیازمند تضمین سلامت کالا و خدمات تولیدی است.
اینک در 22 مهرماه 1393 و در روز جهانی استاندارد همگام با دیگر اعضای سازمان بین‌المللی استاندارد با تاکید بر تحقق شعار روز جهانی استاندارد « استانداردها، تراز کننده میدان رقابت» سازمان ملی استاندارد ایران نیز با تکیه بر نیرو‌های پرتوان و تجربه چندین ساله خود و بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و اجرای بیانات ایشان که فرمودند :«مراکز استاندارد سازی را هرچه می‌توانید تقویت کنید، شما احتیاج دارید به اینکه مرکز استاندارد، مرکز دقیق و موثری باشد.» عزم خود را برای اجرای فرامین رهبری و به ویژه بند 24 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب (افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن) و همچنین فرمایشات رییس جمهور محترم دولت تدبیر و امید درخصوص» لزوم توجه خاص به استانداردسازی و ارتقاء کیفیت محصولات بویژه در دو حوزه خودرو و صنایع غذایی» بکار خواهد برد و البته رجاء واثق داریم که در این راه خداوند متعال یاریگر ما خواهد بود.
به سهم خود از کوشش‌های خستگی ناپذیر همکاران سازمان و همه کسانی که تولیدکالا و ارایه خدمات استاندارد را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند، تقدیر و سپاسگزاری نموده و تقارن روز جهانی استاندارد با عید سعید غدیرخم، عید ولایت و رهبری را به خانواده بزرگ استاندارد تبریک و تهنیت می‌گویم و از خدای بزرگ برای شما توفیق و سعادت و بهروزی مسئلت دارم.
نیره پیروزبخت
مهر ۱۳۹۳