ارجاع محور غرب مشهد به شهرداری و گلایه از بانک ها

دنیای اقتصاد- استاندار خراسان رضوی از واحد های صنعتی محور غرب مشهد خواست تا در مهلت قانونی تعیین شده با شهرداری مشهد به توافق برسند. علیرضا رشیدیان در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شانزدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در اظهار نظری کوتاه درباره مسکونی اعلام شدن کاربری اراضی صنایع محور غرب مشهد از سوی شهرداری گفت: مهلت یک ساله واحدهای مستقر در محور غرب که وارد حریم و محدوده شهری شده‌اند تمدید شده و با توجه به ایجاد ارزش افزوده برای این دسته از اراضی و واحدهای تولیدی، مدیران آنها باید در این مهلت قانونی با شهرداری به توافق برسند و شهرداری هم باید حال صاحبان این واحدهای تولیدی را رعایت کند تا متضرر نشوند. رشیدیان در ادامه گفت: نرخ بیکاری در این استان طی تابستان امسال به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت که این میزان ۰.۲ از متوسط نرخ بیکاری در کشور کمتر است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این استان ۴۲ درصد است که از میانگین ۴۰ درصدی کشور بیشتر می باشد. به گزارش ایرنا، رشیدیان اظهار کرد: امید است تا پایان امسال ۱۰۰ هزار شغل ثابت در استان ایجاد شود و حجم جویندگان کار از میزان کنونی کاهش یابد. وی گفت: نقطه امید برای رسیدن به این مقصود راه‌اندازی چهار واحد فولادی در شهرستان‌های خواف و نیشابور، یک واحد تولید کاغذ در نیشابور و ۲ واحد تولید شیشه در شهرستان‌های تربت جام و فریمان است که قرار است تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسند.

لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد تسهیل

رشیدیان مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را برای تمام دستگاه های اجرایی استان لازم الاجرا دانست و افزود: طبق ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور، تمام دستگاه ها مکلف به اجرای مصوبات ستاد تسهیل هستند. وی اظهار کرد: اجزای تشکیل دهنده قیمت کالاها نیز باید بررسی و قیمت کالاها تا حد امکان کاهش یابد تا توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشند. استاندار خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه این استان بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است، تشکیل خوشه‌های تولیدی به ویژه در حوزه‌های زعفران و فرش نباید مورد غفلت واقع شود.

جایگاه سوم خراسان رضوی در میزان پرداخت تسهیلات رونق تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز از کسب جایگاه اول استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و جایگاه سوم در مبلغ خبر داد. به گزارش ایسنا، راضیه علیرضایی با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در هفت ماه اول سال، اظهارکرد: کل واحدهای ثبت‌نام شده سامانه بهین‌یاب ۲۶۶۳ مورد بوده که از این تعداد ۹۶۴ مورد در صنعت و ۱۶۹۹ مورد هم در بخش کشاورزی است. وی ادامه داد: تعداد واحدهایی که تقاضای آن‌ها در کمیته کارشناسی کارگروه تسهیل رد شده ۱۶۳ واحد و در بخش کشاورزی تنها یک واحد بوده است.

علیرضایی با بیان اینکه تاکنون با ۲۸۴ واحد قرارداد برای دریافت تسهیلات منعقد شده است، گفت: ۱۶۸ واحد از این تعداد از حوزه صنعت و ۱۱۶ واحد از حوزه کشاورزی بوده‌اند. مبلغ مصوب کارگروه تسهیل استان برای حمایت از تولید ۳۹۳ میلیارد تومان بوده که تاکنون میزان پرداختی به واحدها از طریق سامانه طرح رونق تولید ۲۶۷ میلیارد بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: براساس گزارش ملی جایگاه ما در کشور از نظر تعداد واحدهایی که به آن کمک شده در جایگاه نخست و از نظر میزان کمک‌هایی که صورت گرفته، جایگاه سوم است. همچنین بانک‌ها نیز ۵۵۸ میلیارد تومان به صورت مستقیم به واحدها پرداخت داشته‌اند که در مجموع میزان حمایت‌ها از واحدهای تولیدی در استان ۸۲۵ میلیارد تومان است.

عملکرد بانک‌ها در مورد طرح‌های نیمه‌تمام قابل دفاع نیست

علیرضایی با بیان اینکه بانک‌ها در حوزه رونق تولید حمایت خوبی‌ داشته‌اند، اظهار کرد: با این حال عملکرد بانک‌ها در مورد طرح‌های نیمه‌تمام هنوز قابل دفاع نیست. در استان صنعت خودرو و قطعه‌سازی اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر میزان تولید خودرو در ۷ ماهه نخست امسال ۳۱ درصد رشد داشته و در قطعه‌سازی نیز رشدی به تناسب همین رقم اتفاق افتاده است. وی با اشاره به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت: طی ۷ ماه گذشته ۴۵۶ مصوبه در این ستاد تصویب شده که این مصوبات مربوط به ۳۵۱ پرونده بوده است. از این تعداد ۱۳۷ مصوبه مربوط به بانک‌ها بوده که تاکنون ۱۳۱ مورد آن اجرا شده است. علیرضایی ادامه داد: ۳۷ مورد از این پرونده‌ها مربوط به استانداری، فرمانداری و شهرداری بوده که ۱۴ مورد از آن اجرا شده و ۲۳ مورد آن هنوز اجرا نشده است.

در حوزه صنعت و معدن هم ۳۴ مصوبه وجود داشت که ۲۰ مورد آن اجرا شده و ۱۴ مورد روی زمین مانده است. همچنین ۷ مصوبه مربوط به جهاد کشاورزی است که تنها ۲ مورد آن را انجام داده‌اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۳ مورد از مصوبات به امور اقتصاد و دارایی مربوط بوده، گفت: این دستگاه‌ها تنها ۳۲ مورد آن را انجام داده‌اند. تامین اجتماعی توانسته نصف به علاوه یک مصوبات را انجام دهد. وی اضافه کرد: تعداد مصوبات منابع طبیعی ۱۱ مورد بوده که تنها ۲ مورد از این تعداد انجام شده است. آب و فاضلاب ۴ مصوبه داشته که فقط یک مورد آن را اجرا کرده است. تعداد مصوبات شرکت برق ۹ مورد بوده که ۵ مورد از آن اجرایی شده است.علیرضایی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۱ مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان دریافت کرد که سه مورد آن را انجام داده است. موسسات مالی اعتباری هم توانسته‌اند ۵۰ درصد مصوبات را انجام دهند. همچنین سایر دستگاه‌ها از ۴۱ مورد مصوبه ۱۹ مورد را انجام داده‌اند.