اپل و مایکروسافت ارزشمندترین برندهای 2015
مترجم: مریم رضایی تحولات مدیریتی چالش‌زا هستند. این تحولات وقتی موسس برجسته یک شرکت می‌رود و فرد دیگری جایگزین او می‌شود، سخت‌تر می‌شوند. شرکت‌های نایک و استارباکس هر دو بعد از استعفای فیل نایت و هوارد شوالتز، مدیران عامل این شرکت‌ها به ترتیب، دچار لغزش شدند. استیو جابز در سال 1985 از اپل رفت و این شرکت را در اوایل دهه 90 وارد یک چرخه مرگ کرد. اما او در سال 1996 دوباره بازگشت تا اپل را به قله‌های بی‌سابقه‌ای هدایت کند. آخرین تحول اپل، مدیریت تیم کوک بود که در سال 2011 جایگزین جابز شد. کوین لین کلر، کارشناس برندسازی و استاد مدرسه کسب‌وکار دارتموث می‌گوید: «وعده برند اپل بسیار قوی است و آنها این روند را ادامه می‌دهند.»
ارزش برند اپل اکنون به ۳/۱۴۵ میلیارد دلار رسیده که افزایش ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد. این برند برای پنجمین بار در صدر لیست باارزش‌ترین برندهای دنیا در مجله فوربس قرار گرفته و ارزش آن دو برابر همه برندهای دیگر دنیا محاسبه شده است. شرکت اپل در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ تعداد ۸/۷۴ میلیون گوشی هوشمند در سراسر دنیا به فروش رسانده که افزایش ۴۹ درصدی داشته است. از سال ۲۰۱۱ این اولین فصلی بود که میزان فروش گوشی‌های اپل از گوشی‌های سامسونگ فراتر رفت (البته سامسونگ در سه ماه اول ۲۰۱۵ موقعیت خود را بازیافت). اپل به سرعت و با مقدار زیاد در حال درآمدزایی است، به‌طوری که سود آن در سه ماه چهارم سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار بوده و افزایش ۳۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
در حالی که سامسونگ 4 میلیارد دلار خرج تبلیغات می‌کند تا مصرف‌کنندگان خود را کنترل کند، اپل سال گذشته تنها حدود یک سوم این میزان، یعنی 2/1 میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده است. این شرکت برای ارتقای محصولات خود بیشتر بر پایگاه طرفداران مشتاقی که دارد حساب می‌کند تا تبلیغات خاص.
اپل در ۱۵ سال گذشته با معرفی iPhone، iPad، iPod و iTunes چهار صنعت را متحول کرده و هدف بعدی این شرکت ساعت‌ مچی است. اپل واچ (Apple Watch)، محصول جدیدی است که از ماه آوریل به بازار معرفی شده است. پیش‌بینی‌ها از میزان فروش سال اول این محصول بسیار متفاوت است و بین ۸ میلیون تا ۱۵ میلیون برآورد شده است.
تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری و موسسه مدیریت دارایی پیپر جفری (Piper Jaffrey) انتظار دارند این ساعت‌ها 10 درصد کل درآمد اپل را در سال 2017 تشکیل دهند. کلر نسبت به پتانسیل این ساعت‌ها تردید دارد، اما سابقه درخشان اپل در عرضه محصولات فوق‌العاده را نیز به رسمیت می‌شناسد. او در این زمینه می‌گوید «اگر تولید این ساعت‌ها به موفقیت‌ بینجامد، این شرکت و برند را حتی بیش از پیش تقویت خواهد کرد.»
در لیست فوربس، مایکروسافت با ۳/۶۹ میلیارد دلار ارزش و رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته در جایگاه دوم ارزشمندترین شرکت‌ها قرار گرفته است. این شرکت بعد از چند سال ضربه خوردن از سوی رسانه‌ها و کاربران، با فروش ۹۴ میلیارد دلار، تحت مدیریت ساتیا نادلا که سومین مدیر عامل مایکروسافت ظرف ۴۰ سال محسوب می‌شود، دوباره به آرامش رسیده است. مایکروسافت در حال معرفی محصولات شگفت‌انگیزی مانند هدست‌های واقعیت مجازی هولولنز (HoloLens) است که قابلیت نمایش عکس‌های سه‌بعدی در دنیای واقعی را دارد. نادلا در مراسم رونمایی از ویندوز ۱۰ در ماه ژانویه گفت: «ما می‌خواهیم مردم را از نیاز به ویندوز به انتخاب ویندوز و دوست داشتن آن سوق دهیم. این هدف جسورانه ما است.»
مایکروسافت سال گذشته 11 میلیارد دلار خرج تحقیق و توسعه کرده است. ویندوز 10 تابستان امسال به بازار می‌آید و انتظار می‌رود آخرین سیستم عامل مهم این شرکت باشد و محصولات آتی تنها به‌روزرسانی این نسخه خواهد بود. هدف مایکروسافت این است که کاربران ویندوز 10 تا سال 2018 به یک میلیارد نفر برسند.
فوربس با بررسی بیش از ۲۰۰ برند جهانی ارزشمندترین برندها را مشخص کرده است. البته معیار این مجله حضور حداقلی این شرکت‌ها در آمریکا بوده، به‌طوری که برندهای بزرگی مانند غول اینترنتی چینی تنسنت (Tencent) و شرکت مخابراتی چندملیتی ودافون بررسی نشده‌اند. برندهای معروفی مانند پروکتراند گمبل و IBM نیز جزو ۱۰۰ شرکت ارزشمند قرار گرفته‌اند.
فوربس این برندها را بر اساس سه سال درآمدزایی آنها ارزش‌گذاری کرده و درصدی از این درآمدها را بر اساس نقشی که این برندها در هر صنعت دارند اختصاص داده است. صد برند ارزشمند دنیا از 15 کشور و از 20 رده صنعتی مختلف هستند. آمریکا بیشترین سهم را در این لیست دارد و پس از آن آلمان (با 9 برند)، ژاپن (با 7 برند) و فرانسه (با 7 برند) ارزشمندترین برندها را به خود اختصاص داده‌اند. برندهای حوزه تکنولوژی بیشترین نقش را در این لیست دارند، به‌طوری که 15 برند تکنولوژی جزو 20 برند ارزشمند اول لیست قرار گرفته‌اند. خودروسازی و بسته‌بندی کالاهای مصرفی در رده‌های بعدی قرار دارند. در میان برندهای خودروسازی تویوتا با ارزش 8/37 میلیارد دلار اول است.
منبع: Forbes