سیدامیر تقی‌آبادی
گفته شد که برای خرید دامین می‌توانید شخصا اقدام کنید یا به فرد قابل اعتمادی برون‌سپاری کنید.
در مورد طراحی سایت نیز می‌توانید شخصا دست به کار شوید یا از دیگری بخواهید که چنین کاری را برای شما انجام دهد. اگر فرصت کافی برای یادگیری دارید حتی اگر هیچ تجربه‌ قبلی نیز ندارید در ادامه یکی از آسان‌ترین راه‌های ممکن برای طراحی سایت شخصی آورده شده است. آموزش طراحی سایت نسبت به برون‌سپاری از چند جهت ارجحیت دارد. یک آنکه هزینه‌ آموزش به مراتب کمتر از برون‌سپاری است. دو آنکه نتیجه‌ نهایی به تفکرات شما نزدیک‌تر است. سه آنکه حتی اگر در انتهای آموزش به علت کمبود وقت تصمیم بگیرید کار را به یک متخصص بسپارید با محدودیت‌ها و قابلیت‌های آن آشناترید و بهتر می‌توانید با توسعه‌دهنده وب ارتباط برقرار کنید و با زبان مشترک آنها سخن بگویید. این موضوع حتی روی مذاکره برای کیفیت و قیمت نهایی نیز تاثیرگذار است. برخلاف شبکه‌های اجتماعی که طراحی‌ها تغییر می‌کند، قوانین تغییر می‌کند و پلت‌فرم تغییر می‌کند؛ وب‌سایت شخصی شما شبیه یک صفحه‌ سفید است که می‌توانید آن را طراحی کنید، با محتوا آن را مزین کنید و کنترل کنید چه اشخاصی از آن بازدید داشته‌اند.

مرحله اول: وردپرس فارسی را دانلود و نصب کنید

pic1


راه‌های بسیار زیادی برای طراحی یک وب‌سایت وجود دارد اما به اعتقاد من و طراح بیش‌از ۸۰ میلیون وب‌سایت در دنیا، وردپرس بهترین آنها است. وردپرس در حال حاضر نه تنها برای وب‌لاگ‌های شخصی استفاده می‌شود بلکه برای مدیریت سایت‌های مختلفی از فروشگاهی گرفته تا خبری نظیر ebay و CNN نیز مورد استفاده قرار گرفته است. خوشبختانه به دلیل محبوبیت این سیستم و متن‌باز بودن آن نسخه‌ فارسی آن نیز در دسترس است و تاکنون بیش ‌از ۲۰۰ هزار نفر در دنیا برای وب‌سایت‌های خود از وردپرس فارسی استفاده کرده‌اند. پس از خرید دامین می‌توانید از آموزش‌های همیار وردپرس به نشانی googl/ ۶l۷۵n۲ استفاده کنید.

مرحله دوم: یک قالب انتخاب کنید

pic۲


طراحی وب‌سایت بسیار مهم است. برای انتخاب یک قالب سه راه وجود دارد. می‌توانید از قالب‌های رایگان استفاده کنید که تعداد و تنوع آن به نسبت کمتر از قالب‌های پولی است به علاوه که این تعداد کم برای قالب‌های راست ‌چین مناسب زبان فارسی نیز بسیار کمتر می‌شود. اما برای شروع و تا زمانی که بتوانید با قابلیت‌های وردپرس آشنا شوید و به نسخه‌ نهایی مورد نظر خود برسید بسیار پیشنهاد می‌شود.قالب‌های پولی نسبت به نسخه‌های رایگان قابلیت‌های بیشتری دارند و به دلیل هزینه‌بر بودن آنها معمولا تعداد کمتری از این قالب‌ها استفاده کرده‌اند، در نتیجه وب‌سایت شما کمی اختصاصی‌تر به نظر می‌رسد و معمولا از امنیت بالاتری برخوردار است. برای وب‌سایت‌های انگلیسی می‌توانید از فروشگاه themeforest.net/ category/ wordpress و برای نسخه‌های فارسی از فروشگاه marketwp.ir استفاده کنید.تا اینجای کار هیچ نیازی به برنامه‌نویسی وجود ندارد اما اگر به این نتیجه رسیدید که وقت آن رسیده از قالبی با طراحی اختصاصی استفاده کنید، می‌توانید شخصا نسبت به آموختن برنامه‌نویسی زبان‌های HTML و CSS اقدام کنید یا از مهارت دیگران استفاده کنید. برای برون‌سپاری طراحی قالب به دیگران بهتر است با الهام از سایر نمونه‌ها، طرح مورد نظر خود را روی کاغذ پیاده کنید و مابقی کار را به طراحان قالب UI Designer بسپارید.همچنین در این مرحله که با قابلیت‌ها و امکانات وردپرس آشنا شده‌اید، می‌توانید از مشاورین برندینگ شخصی کمک بگیرید که در آینده در مورد نوع کمکی که می‌توانند به شما بدهند بیشتر سخن خواهیم راند.

مرحله سوم: قالب خود را با محتوا بیارایید

pic3


قبل از شروع تولید محتوا به این بیندیشید که بازدید‌کنندگانی که اولین‌بار به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند، بهتر است با چه محتوایی در مورد شما برخورد کنند و ظرف یک یا دو ثانیه‌ نخست قرار است با چه چیزی روبه‌رو‌ شوند. سایت به تعبیری رزومه آنلاین شما محسوب می‌شود پس اکثر قوانین نوشتن رزومه برای آن صادق است.بهتر است در ابتدای صفحه، عکس حرفه‌ای شما که در فصل یک این کتاب در مورد آن سخن گفتیم، خودنمایی کند. عکس شما باید معرف برند شخصی شما برای مخاطبان هدف باشد.بدیهی است که وب‌سایت شخصی شما باید شامل نام شما باشد. در حقیقت برای کاربری که وارد سایت شما می‌شود اولین چیزی که مهم است فهمیدن این موضوع است که آیا در سایت شخص مورد نظر خود است و درج نام و عکس شما می‌تواند این تصدیق را انجام دهد. در ادامه بهتر است در جایگاه زیرنویس یا به‌عنوان توضیح نام خود بیان کنید که چه فعالیتی انجام می‌دهید. به محض دیدن این توضیح مختصر کاربر متوجه می‌شود که آیا مخاطب شما هست یا بهتر است که سایت را ترک کند. شما می‌توانید خلاقیت به خرج دهید اما تا می‌توانید ساده، کوتاه و با استفاده از واژگان عمومی بنویسید و به یاد داشته باشید که شما در این مرحله قرار است مستقیما به افراد یادآوری کنید که چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید. نگران نباشید، می‌توانید اطلاعات بیشتر را در ادامه صفحه یا در صفحه‌ درباره‌ من بنویسید.

مرحله چهارم: صفحه‌ درباره‌ من داشته باشید

pic۴


صفحه‌ درباره‌ من جایی است که شما داستان خود را نقل می‌کنید. ترجیحا به ترتیب وقایع زمانی پیش بروید اما این یک قانون نیست. می‌توانید از جایی که در آن متولد شده‌اید شروع کنید و از محله‌ای که در آن بزرگ شده‌اید تعریف کنید اما خیلی وارد جزئیات نشوید. قرار نیست یک بیوگرافی کامل بنویسید و باید توجه مخاطب را به شرایط فعلی خود و برنامه‌ای که برای آینده دارید، جلب کنید.


مرحله پنجم تجارب شغلی

pic۵


شما لزوما به یک صفحه‌ نمونه کارها و تجارب شغلی نیاز ندارید اما اگر در جست‌وجوی یک شغل جدید هستید این مورد بسیار مفید خواهد بود. مطالعه‌ موردی شامل داستان پروژه‌هایی است که شما روی آن کار کرده‌اید. شما می‌توانید با مشکل اولیه یا چالشی که شما یا تیم شما درگیر آن بوده است شروع کنید و راه رسیدن به راه‌حل را توضیح دهید.


مرحله ششم: صفحه‌ تماس با من بسازید

pic۶


در نهایت، صفحه‌ تماس با من یا فرم تماس در صفحه‌ نخست، کلید ایجاد رابطه با مخاطبان است. سایت شما باید به ترغیب کاربران به توجه به شما و علاقه به ایجاد رابطه با شما معطوف باشد و صفحه‌ تماس با من یک راه ارتباطی امن و رسمی در کنار لیست آدرس شبکه‌های اجتماعی شما می‌تواند این چرخه را کامل کند.

مرحله هفتم: آدرس ایمیل حرفه‌ای ایجاد کنید

pic7


وقت آن رسیده که ایمیل قدیمی خود که چیزی شبیه s.amir.mail.ir@gmail.com است را بازنشسته کنید و از یک آدرس ایمیل با نام و فامیلی خود بسازید. این آدرس ایمیلی است که می‌توانید در صفحه‌ سایت خود و سایر دارایی‌های خود مثل بیزینس کارت خود استفاده کنید.