وعده وام هم بازار لوازم خانگی را تکان نداد
دنیای اقتصاد، عاطفه چوپان- سه ماه پیش بود که طرح اعطای وام خرید کالای ایرانی در قالب کارت اعتباری خرید کالا به عنوان کلید طلایی بازگشایی درب‌های رکود بازار لوازم خانگی از طرف دولت مطرح شد. طرحی که با هدف نجات بازار لوازم خانگی بود اما در عمل نتیجه چیز دیگری بود...وام خرید کالای ایرانی طرحی بود که به عنوان یک مسکن برای تن بیماراقتصاد ملتهب و راکد کشور در کنار وام 25 میلیون تومانی خودرو طی بسته تسریع رونق اقتصادی مطرح شد، اما نه تنها کمکی به بازار نکرد بلکه اصلا به مرحله اجرا هم نرسید و توجیه عدم اجرای آن هم نبود زیرساخت‌های لازم بود، عذری بدتر از گناه. از طرفی 70 هزار کارت اعتباری که گفته می‌شد صادر شده و قرار بود در بهمن ماه توزیع شود، با توجه به عدم فروش کالا در نمایندگی‌های مشخص‌شده با استفاده از این کارت، به نظر می‌رسد که هنوز توزیع نشده است و از طرف دیگر بازار همچنان در انتظار خروج از رکود است...رکودی که نه تنها در بازار لوازم خانگی بلکه در فضای کلی اقتصاد ایران جا خوش کرده و برخی کارشناسان این رکود را نتیجه تلاش دولت برای مهار تورم بیش از حد دولت قبل می‌دانند. سه ماه پیش بود که دولت طرح کارت اعتباری خرید کالا را به عنوان یک طرح ضربتی برای خروج موقتی بازار لوازم خانگی از رکود مطرح کرد و این در حالی است که به گفته تولیدکنندگان این طرح نه تنها گرهی از مشکلات این بازار را حل نکرد بلکه مشکلات را بیشتر کرده است. همانطورکه از نام طرح مشخص بود مقرر شد ضربتی و در مدتی اندک به رونق بازار لوازم خانگی کمک کند تا تولیدکنندگان بتوانند مقداری از اجناس انبار شده را به فروش برسانند، در حال حاضر 6 ماه از شروع طرح می‌گذرد و این در حالی است که متولیان امر هنوز نتوانسته‌اند طرح را به مرحله اجرا برسانند.

اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا راه پر فراز و نشیبی داشت، در مسیر اجرا اتفاقات مختلفی افتاد و طرح را دستخوش تغییراتی کرد و این تغییرات تا جایی ادامه یافت که اجرای طرح به طور کلی منحل شد. درحالی‌که تنها حدود سه ماه از زمانی که برای این طرح تعیین شده بود باقی مانده است این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نیز از تاثیرگذاری آن دلسرد و ناامید شده‌اند. ناامیدی ، مسأله‌ای است که تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی از آن به عنوان مهمترین مشکل یاد می‌کنند، از نظر آنان انتظار مردم برای وقوع ارزانی کالاها باعث به وجود آمدن این رکود و از طرفی ناامیدی آنان می شود. و در این میان آنچه که فعالین اقتصادی و کارشناسان به عنوان دلیل مهم وضعیت پیش آمده یاد می‌کنند بیشتر تحریم‌های داخلی است، و صدرنشین لیست موانع و تحریم‌های داخلی نیز بهره‌های بالای بانکی و سیستم بیمار مالیاتی است، مسائلی که اثرات خود را در وضعیت رکود بیش ار پیش متوجه بازارهای مختلف از جمله بازار لوازم خانگی کرده است.در این میان اگر نگاهی به تاریخچه وضعیت رکود در بازار لوازم خانگی داشته باشیم در نهایت به یک سیر نزولی خواهیم رسید، در سال 92 و درست زمانی که تورم در حال کاهش بود شیب رونق بازار لوازم خانگی نیز به سمت افقی شدن پیش رفت و این موضوع تا جاییپیش رفت که در انتهای این سال شیب رشد بازار تقریبا به یک الگوی کاملا افقی رسید، وضعیت در سال 93 و 94 بهتر از سال 92 نبود و حتی این شیب نزولی شد ورکود بر بازار حاکم گشت.

دولت تصمیمی برای اجرای طرح وام خریدکالای ایرانی نداشت

عضو هیات رئیسه خانه معدن، صنعت و تجارت خراسان رضوی در خصوص طرح اعطای کارت‌های اعتباری به منظور خرید کالای ایرانی که سه ماه پیش توسط دولت طی بسته تسریع روند رونق اقتصادی مطرح شد اما به مرحله اجرایی نرسید، اظهار کرد: قبل از اجرایی شدن بسته تسریع رونق اقتصادی دولت که شامل اعطای وام خودرو و وام خرید لوازم خانگی بود پیش‌بینی می‌کردم که طرح اعطای خودرو انجام شود اما طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی نه. وی در ادامه افزود: دولت به دنبال این بود که وضعیت خودروسازها را سامان دهد و بهترین روشی که وجود داشت این بود که بدهی خودروسازان به بانک‌ها را به مردم منتقل کند. خندان‌دل تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح با توجه به اینکه امکان وارد شدن انتقادهای فراوان به دولت به خاطر حمایت از بدنه اقتصادی خودروسازان وجود داشت، دولت در کنار طرح وام خودرو طرح اعطای وام لوازم خانگی را نیز مطرح کرد و این درحالی بود که از همان ابتدا قرار نبود این طرح اجرایی شود و همان‌طورکه دیدیم این طرح طی سه ماه گذشته با وجود فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام نیز با اعلام اینکه زیرساخت‌ها برای اجرای آن فراهم نیست به مرحله بهره‌برداری نرسید.

بازار نیازمند طرح‌های حمایتی است
خندان‌دل در ادامه گفت: به طور کلی من معتقدم به منظور ایجاد رونق اقتصادی نیازمند حمایت از کالاهای داخلی هستیم، مساله‌ای که به نظر می‌رسد هیچگاه دولت به دنبال تحقق آن نبوده است و علی‌رغم این که حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از ورود بی‌رویه کالاهای خارجی بارها و بارها مطرح می‌شود هیچ همت جدی برای اجرای آن وجود ندارد. خندان‌دل بیان کرد: به طور کلی طرح اعطای کارت‌های اعتباری به منظور خرید کالای ایرانی طرح بسیار خوبی بود که می‌توانست به تحرک در این بازار کمک کند، از نظر من بازار راکد اقتصادی به این طرح‌ها برای ایجاد ریزتحرکات و شروع برای یک رونق جدی شدیدا نیاز دارد اما مساله این است که از همان ابتدا قرار بر اجرای این طرح‌ها نبود این در حالی است که ما باید از رکود موجود در بازار خارج شویم و به شدت نیازمند این طرح‌ها هستیم. وی در ادامه جلوگیری از واردات بی‌رویه کالای خارجی را یکی از نیازمندی‌های مهم موجود دانست و گفت: این موضوع که هیچ گاه اتفاق نیفتاده و رئیس جمهور هم در سخنرانی اخیر خود به مورد فساد در سیستم‌های اقتصادی اشاره کرد، حال چطور است که ما نمی‌توانیم مبادی ورودی کالاهای قاچاق خود را در کشور کنترل کنیم؟! عضو هیات رئیسه خانه معدن، صنعت و تجارت خراسان رضوی، گفت: استفاده از کالای داخلی و ترویج این فرهنگ یکی از نیازهای مهم موجود است که متاسفانه ما همچنان در حوزه اقدام خاصی را انجام ندادیم، کشورهای توسعه‌یافته و یا روبه توسعه که در حال حاضر شرایط بهتری نسبت به ایران دارند در گذشته شرایط ما را داشته‌اند به عنوان مثال آلمان پس از جنگ جهانی شرایط به مراتب بدتری نسبت به ایران داشت اما اساس کار خود را بر حمایت صنعت داخلی گذاشت وامروز می‌بینیم که به یکی از قدرت‌های صنعت تبدیل شده است.خندان‌دل افزود: در حوزه آسیا نیز می‌توان به کشور هند اشاره کرد، ما به وفور از گاندی یاد می‌کنیم اما راه و رسم وی را نمی‌شناسیم، حرف گاندی هم همین تقویت از تولید داخل بود. وی گفت: بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین همین روند را در پیش گرفتند، کشورهایی مثل برزیل و آرژانتین از همین روش برای بهبود وضعیت اقتصادی خود استفاده می‌کنند اما متاسفانه ما عادت کردیم که همه روش‌ها رادر کشورمان تجربه کنیم و از طریق آزمون و خطا به روش مورد نظر دست یابیم.

طرح حمایت از بازار لوازم خانگی فقط یک پیش‌فرض بود
خندان‌دل دولت را موظف به ایجاد طرح‌های تشویقی برای بهبود وضعیت بازار دانست و گفت: دولت باید به منظور تشویق مردم برای استفاده از کالاهای ایرانی به سمت بازاریابی، امکان‌سنجی، تشویق مردم به کالای داخلی، فرهنگ‌سازی و اعطای یارانه پیش برود اما ما فقط خواستیم شعار بدهیم، دولت نه تنها نتوانست بسته حمایت از لوازم خانگی را اجرا کند بلکه از همان ابتدا اعتقادی به این اجرا نداشت و اجرای این طرح فقط یک پیش فرض بود. وی افزود: زمانی که دولت اعتقادی به اجرای یک طرح نداشته باشد بهانه‌های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد در حالی دولت سخت بودن شناسایی و انتقال پول و اقشار مورد هدف را بهانه اجرای این طرح کرد که برای اعطای وام خودرو هیچ یک از این بهانه‌ها مطرح نبود ما باید توجه کنیم که طرح‌های حمایتی می‌توانند مشکلات تولید داخلی را به سرعت بهبود بخشند. خندان‌دل عنوان کرد: زمانی که دولت تصمیم به حمایت از یک بازار بگیرد باید زیرساخت‌های موجود برای آن را نیز فراهم کند، زمانی که هدف دولت حمایت است باید از خود مایه بگذارد اگر در زمینه نرخ بهره بانکی مشکلی وجود دارد دولت باید با اعطای یارانه آن را برطرف کند، به طور کلی به نظر من ما اگر به دنبال اجرای این طرح باشیم می‌توانیم آن را اجرا کنیم، ما باید خود را درگیر اجرای طرح های حمایتی بکنیم. وی گفت: امروز ما می‌توانیم برای اجرای طرح حمایتی مثل طرح اعطای وام برای خرید کالای ایرانی بخش خاصی از لوازم خانگی را مورد توجه قرار دهیم مثل کاری که در حوزه خودرو انجام گرفت تعداد خاصی از لوازم خانگی را به صورت مشخص اعلام نماییم. عضو هیات رئیسه خانه معدن، صنعت و تجارت خراسان رضوی در ادامه علت عدم اجرای طرح کارت‌های اعتباری برای خرید کالای ایرانی را در صورت اعلام اجرای آن این گونه شرح داد: درواقع هدف دولت حمایت از بازار خودرو بود اما اگر این طرح را به صورت مستقل اعلام می‌کرد با مخالفت‌های شدیدی روبه‌‎رو می‌شد بنابراین بدون اعتقاد به اجرای طرح دوم آن را مطرح کرد و در نهایت طرح اول به اجرا رسید. ما در نهایت شاهد این بودیم که از ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازها ۴۰۰۰ میلیارد تومان توسط مردم تامین شد و مجددا خودروسازان به سمت اجناس چینی و ساخت خودروهای تلفیقی پیش می روند!خندان‌دل در انتها گفت: دولت باید از خرد جمعی و افکار بخش خصوصی بیش از پیش استفاده کند و امیدوایم قدم‌های مثبتی برای صنایع داخلی برداشته شود که امید است دولت نقش حاکمیتی خود را کاهش داده و رفیق اقتصاد باشد.

اعطای وام خرید کالای ایرانی کارساز نبود

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد اعطای وام خرید کالای ایرانی را در بهبود بازار لوازم خانگی موثر ندانست و اظهار کرد: با همکاری تعدادی از اعضای اتحادیه و تولیدکنندگان لوازم خانگی شهر مشهد طرحی را در راستای بهبود فضای بازار اجرا خواهیم کرد.مجید کسائیان هدف از اجرای « طرح جشنواره فروش فوق‌العاده اقساطی» را بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی و فروش کالاهای ایرانی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این طرح از ابتدای اسفند ماه سال جاری در مشهد آغاز خواهد شد و آدرس فروشگاه‌های طرف قرارداد در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود.

وضعیت بازار رو به بهبود است
کسائیان وضعیت بازار لوازم خانگی را روبه بهبود و رونق دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل رکود موجود در بازار اتحادیه لوازم خانگی با پیگیری‌های واحدهای صنفی تحت پوشش طرح «جشنواره فروش فوق‌العاده اقساطی» را اجرا خواهد کرد. رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد در خصوص تشریح این طرح با بیان اینکه به طور کلی ۱۰ فروشگاه معتبر با پروانه کسب فروشندگان لوازم خانگی در سطح استان وجود دارد، گفت: تاکنون ۴۰ فروشگاه و کارخانه‌های عمده فروش لوازم خانگی به این منظور اعلام آمادگی کردند و با آغاز اجرای این طرح پیش‌بینی استقبال بیشتری از آن می شود. وی در ادامه افزود: تمامی ارگان‌های دولتی، کارخانجات و سایر دستگاه‌های مربوطه که در این زمینه خدمات دارند می‌توانند در این طرح شرکت کنند. کسائیان اعلام کرد: این طرح که در حال حاضر در مشهد اجرا می‌شود با هدف احیاء تولید ملی و اقتصاد مقاومتی خواهد بود. البته چنان چه شرکت‌های خارجی خواستار ارائه کالاهای خود در این طرح باشند می‌توانند با ما قرارداد ببندند. وی ادامه داد: در حال حاضر با شرکت «بنکو» صحبت‌هایی به این منظور شده است، شایان ذکر است که هدف اصلی ما ارائه کالاهای ایرانی است اما خریداران نیازمند تنوع کالایی هستند.

مردم در انتظار ارزانی

محمدرضا توکلی‌زاده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، نیز معتقد است در حال حاضر جو کلی حاکم بر بازار در انتظار ارزانی است و به همین دلیل مردم اقدام به خرید کالا نمی کنند. وی طرح اعطای وام برای خرید کالای ایرانی را طرحی به منظور تحریک بازار در راستای ایجاد رونق در فضای راکد اقتصادی دانست و گفت: این طرح در حالی روانه بازار شد که عوامل بازدارنده و خنثی کننده آن در بازار بیشتر به چشم می خورد.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: اهدای کارت‌های اعتباری به منظور خرید کالاهای مختلف یک روال عادی در همه دنیاست و در ایران نیز این کار به عنوان یک عامل تحریک‌کننده بازار استفاده می شود. اما متاسفانه عوامل بازدارنده در بازار ایران باعث عدم تاثیر مثبت این گونه طرح‌ها در فضای اقتصادی ایران می شود. توکلی‌زاده در ادامه به بررسی عوامل جلوگیری‌کننده از اثرگذاری طرح‌های تحریک‌کننده بازار اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این عوامل نرخ سود بانک‌هاست، زمانی که فردی اقدام به خرید می‌کند. ناچار است پول صرف شده برای خرید را با سود کالا برگرداند و این درحالی است که گاه قیمت این سودها از خود کالا بیشتر می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه جو کلی حاکم بر بازار ایران «انتظار برای ارزانی» است، گفت: این انتظار باعث می‌شود مردم اقدام به خرید نکنند و اگر خریدی در بازار اتفاق می‌افتد در حد نیاز ضروری آنان است و از آنجایی که لوازم خانگی تا حدی جز کالاهای لوکس محسوب می‌شوند در شرایط فعلی بازار با کاهش تقاضا روبه رو است.

مردم خود را بدهکار بازار نمی‌کنند
توکلی‌زاده در ادامه تصریح کرد: عوامل بازدارنده در کنار رکود حاکم در بازار باعث می‌شود مردم تا حد امکان خود را بدهکار نکنند چرا که بهره‌های بالا اجازه خرید به مردم را نمی‌دهد.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در ادامه برای تشریح این موضوع اظهار کرد: زمانی که نرخ تورم از نرخ بهره بیشتر است خرید کالا به صرفه نیست و همین امر باعث می‌شود تا مردم به سمت سپرده‌گذاری در بانک بروند، از طرف دیگر فضای ناامن اقتصادی در حال حاضر شرایطی را به وجود آورده است تا سرمایه گذاری در امور تولیدی و صنعتی توجیه‌پذیر نباشد و با توجه به رکود حاکم در بازار و بالا بودن نرخ بهره نسبت به نرخ تورم سرمایه گذاری در بانک‌ها از هر کار تولیدی دیگری توجیه اقتصادی بیشتری داشته باشد و این امر نتیجه نرخ بالای بهره نسبت به افزایش نرخ کالاهاست.

نرخ بالای بهره بانکی در رکود بازار دخیل است
توکلی‌زاده ضمن تاکید بر نرخ بهره بانک‌ها به عنوان مهمترین عامل بازدارنده خرید کالا و سرمایه گذاری در بازارهای مختلف، گفت: این یک مساله بسیار ساده اقتصادی است همزمان با پایین آمدن نرخ بهره و ایجاد یک فاصله منطقی بین نرخ تورم و نرخ بهره بانکی ما شاهد رونق فضای اقتصادی خواهیم بود اما متاسفانه در حال حاضر نرخ بهره بانکی به طرز غیر منطقی افزایش یافته و این امر اقتصاد را بیمار می‌کند، شایان توجه است که در هیچ کجای دنیا نرخ بهره بانکی تا این حد بالا نبوده و بعضا در کشورهایی که دارای اقتصاد پیشرفته هستند بانک‌ها در ازای دریافت سپرده آنان کارمزد دریافت می کنند و این امر شرایطی را به وجود می‌آورد تا سرمایه‌گذاری در بانک‌ها توجیه‌پذیر نباشد، مردم تا حد ممکن به سمت خرید کالا و سرمایه‌گذاری در فضای اقتصادی به منظور بهره‌وری بیشتر سوق پیدا کنند که این موضوع در کنار به جریان افتادن فضای اقتصادی و به حرکت آمدن چرخه تولید باعث به وجود آمدن نرخ منطقی تورم در کشور می‌شود.

وی در این خصوص ادامه داد: زمانی که حجم سرمایه‌های مردم وارد چرخه اقتصادی شود و در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود و یا صرف خرید کالا گردد چرخه پول چندین بار به حرکت می‌افتد اما این امر در زمانی که پول مردم نزد بانک‌هاست در سال فقط یک بار اتفاق می‌افتد که این امر نیز علاوه بر مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد باعث رکود شدید فضای اقتصادی و کاهش اشتغال و بهره‌وری خواهد شد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی ساختاری است و نیاز به اصلاح قوانین دارد، اظهار کرد: بحث اصلاح نظام مالیاتی و بانکی تاکنون بارها و بارها توسط افرادی که بیرون گود نشسته‌اند تکرار شده است، البته این امر به آسانی اتفاق نمی‌افتد اما با توجه به اثرات زیان‌باری که برای اقتصاد به همراه دارد باید هرچه سریعتر به وقوع بپیوندد چرا که هر زمانی که به جبران ضررهای پیش آمده برآییم برای ما سود آور خواهد بود. وی با اشاره به اعطای وام خرید خودرو به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های ضربتی دولت برای تسریع رونق فضای اقتصادی، افزود: دولت به منظور کمک به بهبود فضای اقتصادی و ایجاد تحرک در بازار و کمک به تولیدکنندگان خودرو اقدام به اعطای وام خودرو به صورت مستقیم به مردم کرد اما اگر همین پول را صرف پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها می‌کرد و از طرفی بانک‌ها در جهت افزایش سپرده خود به مردم وام می‌دادند و این چرخه به صورت طبیعی اتفاق می‌افتاد بسیار بهتر بود، ورود مستقیم دولت به بحث اعطای وام‌های خودرو کار درستی نبود و همین امر در زمینه اعطای وام خرید کالاهای ایرانی نیز صدق می‌کند، چرا که بهتر بود به جای اعطای وام از سوی بانک به دولت برای مردم به منظور خرید کالا با سود ۱۲ درصد این کمک به صورت دیگری به بازار لوازم خانگی می‌شد.

بانک‌ها نیز از نرخ سود بالا ضرر می‌کنند
توکلی‌زاده با اشاره به سود بالای بانک‌ها، افزود: نرخ بهره بین بانکی در حال حاضر ۱۷ درصد است و این درحالی است که پولی که بانک‌ها به سپرده‌گذاران اعطا می‌کنند ۲۳ درصد است، در این میان اختلاف ۵ درصدی نرخ بهره وجود دارد که این امر به ضرر سیستم بانکی نیز هست. با وجود سیستم بانکی موجود نه تنها مردم بلکه همه ضرر می‌کنند و جلوی این ضرر باید تا حدی گرفته شود اما در این میان مشکلی که وجود دارد عدم امکان تصمیم‌گیری برای بانک‌ها به دلیل تعداد زیاد آن‌ها است. وی گفت: دولت مساله بهره بانک‌ها را به خود بانک‌ها واگذار کرده تا خود برای خود تصمیم بگیرند اما بانک‌ها به دلیل تعداد زیادشان نمی‌توانند به صورت متحد در این زمینه تصمیم موثری اتخاذ کنند و نرخ بالای بانکی را دو درصد کاهش دهند. بانک مرکزی اعلام کرده بانک‌ها خود درخواست کاهش سپرده دهند و از طرف دیگر عدم اتحاد موجود بین بانک‌ها باعث می‌شود مشکلات نابه سامان بانکی همچنان در جای خود باقی بماند.در ادامه به سراغ برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی رفتیم تا وضعیت بازار لوازم خانگی را از زبان آنان جویا شویم.

بازار لوازم خانگی راکد است
مدیرعامل کارخانه مشهد دوام وضعیت بازار لوازم خانگی در حال حاضر را راکد دانست و گفت: مردم دست نگه داشتند و به امید ارزانی خرید نمی‌کنند اما پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده وضعیت بهتر شود. چرا که رکود موجود در بازار به دلیل انتظار برای رخداد یک اتفاق و در نتیجه ایجاد ارزانی در بازار بوده است و انتظار می‌رود در سال آینده این اتفاق محقق شود. جلالی در ادامه با بیان اینکه به دلیل رکود موجود در بازار ۳۰ درصد افت فروش داشته‌ایم، افزود: وعده وام خرید کالای ایرانی نیز آنچنان که باید در وضعیت بازار موثر نبود.

بازار صددرصد راکد نبود

مدیر کارخانه جهان‌افروز به وجود یک جو ناامیدی در جامعه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر جو ناامیدی موجود در جامعه باعث شده تا مردم خرید نکنند و چک‌های برگشتی روی دست تولیدکنندگان بماند و محصولات فروش نرود، درست است که تحریم‌ها برداشته شده اما تاکنون هیچ پولی به بازار تزریق نشده است. محمد مظاهری گفت: از ابتدای امسال بازار به صورت صد درصد راکد نبوده اما آنچه که شایان توجه است این است که به احتمال زیاد از سال آینده وضعیت خوبی در انتظار اقتصاد ایران باشد. دولت باید نقدینگی به بازار تزریق کند و نرخ سودها و سپرده‌ها را کاهش دهد که در این صورت پول سرگردان موجود در جامعه به تولید بر می‌گردد. وی در ادامه تصریح کرد: دولت به فکر تولید است و مشکلات در حال حل شدن است و بسیاری از کارشناسان نیز به بهبود وضعیت فعلی امیدوار هستند. در حال حاضر اولین گامی که باید در بازار ایران برداشته شود از بین بردن ناامیدی است که تنها با تزریق نقدینگی در بازار اتفاق می‌افتد. مظاهری گفت: در حال حاضر اکثر سرمایه‌داران پول‌های خود را نزد بانک‌ها گذاشته و سودهای کلان بدون ریسک دریافت می‌کنند که این امر باعث شده که چرخه تولید و بازار بخوابد و بانک‌ها روز به روز فربه شوند و از طرف دیگر کارگران کارخانه اخراج شوند و زمانی که کارخانه‌دار نتواند محصول خود را بفروشد به تعطیلی کشانده خواهد شد و هر کارگری که از سیستم کاری خارج شود مشکلات زیادی برای دولت و جامعه ایجاد خواهد کرد که به این منظور دولت باید سخت‌گیری بیمه و مالیات را کاهش دهد و در راستای حمایت از تولید گام بردارد.

دولت به تولیدکنندگان انگیزه دهد
مدیر کارخانه جهان‌افروز درخصوص تنها راه موجود برای خروج سرمایه از بانک‌ها به سمت تولید، اظهار کرد: تنها راه موجود کاهش سود بانکی است در حال حاضر در برخی کشورها سود بانکی منفی است، برای مثال در سوئیس به ازای سپرده پول به بانک از فرد کارمزد دریافت می‌شود که در نتیجه این امر نه تنها سرمایه‌ها به سمت بانک می‌رود بلکه افراد رغبت کمتری به این امر نشان می دهند، اما این موضوع در ایران کمرنگ است و شاهد این هستیم که میلیاردها تومان سپرده در نزد بانک‌هاست. وی گفت: در راستای بهبود وضعیت موجود ابتدا باید سودهای کلان بانکی حذف شوند و در ادامه دولت به تولیدکننده‌ها و کارخانه‌داران کمک کنند و به آن‌ها انگیزه دهد زمانی که شرکتی می‌تواند هزار کارگر داشته باشد با ۲۰۰ کارگر فعالیت می‌کند و بانک‌ها بهره‌های خود را از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد افزایش می‌دهد این ها نشان دهنده یک اقتصاد مریض است.