از شرکتهایی که در نمایشگاه امسال دکولایت حضور یافته اند خواستیم به سه پرسش ما پاسخ دهند . اکنون پاسخ این فعالان پیش روی شماست که می خوانید.
۱- نظر شما در خصوص آزاد سازی واردات کالاهای اولویت دهم که شامل کالاهای لوکس (مبلمان، دکوراسیون، لوستر و ...) است، چیست؟
۲-به عنوان یکی از فعالان حرفه ای در این صنعت، مشکلات اصلی این صنف و صنعت را چه می دانید؟
۳- انتظارات شما از دولت تدبیر و امید در حوزه مبلمان و دکوراسیون چیست؟


جعفر شاه گلدی
نورسازان
pic۱
ضرورت بازنگری دولت در کارکرد اتحایه های صنفی و تولیدی
-واردات تمامی کالاهایی که امکان تولید در داخل ایران دارند به ضرر صنعت کشور است، مگر در مواردی که واردات با گمرکی بالا و کنترل کیفیت باشد که باعث رشد فرهنگی تولید خواهد شد و در بازار ایران در صورتی که مواد اولیه تولید تأمین شود، باعث رقابت می شود.
- پایین آوردن هزینه های ثابت توسط بخش های اجرایی مخصوصاً دولت ( برق، آب،گاز و ...)، خروج و صادرات مواد اولیه که مورد استفاده در تولید است، ممنوع شود و مواد در داخل مصرف و بصورت کالای آماده صادر شود،حمایت دولت در خصوص بیمه پزشکی و مالیات و خدمات بانکی.
-بازنگری دولت در کارکرد اتحایه های صنفی و تولیدی در رابطه با تولید و نظارت بر صادرات و کیفیت کالاها از طریق اتحادیه ها و اداره بازرگانی و نظارت بر نمایشگاه تخصصی داخلی و همکاری وزارتخانه ها و سفارت ها در اطلاع رسانی و جلوگیری از واردات کالای قاچاق.


محمدرضا زارع
LONY
pic۲
بسترهای لازم را برای فعالان این صنعت فراهم کنید
- بی ثباتی بازار ارز و نوسانات مکرر آن، انتظارات مصرف کننده گان و تردید آنها در زمینه علوم تثبیت بازار اعم از خارجی و داخلی و نرخ ارز،مشکلات ترخیص کالا ، همچنین معضلات مالیات های کلان، عدم وجود بستر رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی و موانع واردات و صادرات مهمترین مشکلات این صنف است .
- انتظار این است که دولت محترم بسترهای لازم را برای تلاش و فعالیت فعالان این صنعت فراهم کرده و موانع را رفع نمایند تا محیطی جذاب و جامعه ای شاداب و پیشرو داشته باشیم و از رکود و خستگی و افسردگی به سوی شادابی و زیباسازی و تعالی و شکوفایی حرکت نماییم.


مهدی نجاری
مبلمان کرون
pic3
انتظار ثبات در بازار را داریم
-آزاد سازی مبلمان کمک شایانی به بالا رفتن سطح کیفی در تولید مبلمان داخلی خواهد کرد.
-عدم رعایت قانون کپی رایت، نبود صنعت نساجی در داخل کشور، عدم اطلاع رسانی مناسب به مشتری عمده ترین چالش های این صنعت است.
- از دولت محترم انتظار ثبات در بازار را داریم.


هادی زمانی فر
مبلمان ادوا
pic4
می توانیم مشکل بیکاری را حل کنیم
-آزادسازی واردات کالاهای گروه دهم به ضرر بخش تولید است و نیز واردات کالاهای لوکس علاوه بر ارزبری برای کشور، اشتغال‌زایی را کاهش خواهد داد.
- در زمینه تولید مبلمان مدرن که نیازمند دستگاه ‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته است، کشورهایی که از فناوری پیشرفته‌تری در این عرصه برخوردار هستند، جایگاه بهتری را به‌خود اختصاص داده‌اند.صنعتگران برای تامین مواد اولیه تولید با مشکلاتی مواجه هستند به نحوی که تامین مواداولیه‌ای مانند« ام.‌دی.‌اف» که فناوری لازم برای تولید آن در داخل کشور وجود ندارد موجب شده تا قدرت رقابت‌ مبلمان تولیدی کشورمان با کشورهایی که خود، این ماده اولیه را تولید کرده یا با تعرفه‌های وارداتی کمتری وارد می‌نمایند، کاهش یابد.عدم استفاده از طراحان داخلی و عدم نگرش تخصصی به اهمیت طراحی صنعتی و معماری در این صنعت از دیگر مشکلات است.
- از آنجا که صنعت مبلمان و دکوراسیون به عنوان صنعتی که ۸درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده، صنعتی که می تواند بعد از نفت و خودرو یکی از بزرگترین صنایع به حساب آید و در صادرات غیر نفتی نقش ویژه ای دارد ، باید در رفع مشکلات آن کمر همت بست و مشکل نقدینگی در این صنف را مرتفع نمود. اگر دولت تدبیر و امید بتواند با حمایت های مالی و تسهیلات بانکی به بسیاری از صنعتگرانی که در مرحله رشد و توسعه با خلل های فراوانی رو به رو شده اند کمک کند، این صنعت می تواند به نحو چشمگیری، دولت را در رفع مهمترین مشکل کنونی جامعه یعنی بیکاری، یاری کند.


حسین دادگر فرد
روستیک
تولیدکننده را حمایت کنید
pic5
-به نظر من تولیدات داخلی را باید تقویت کرد تا بی نیاز از واردات شویم.
- پرداخت وام آسان به تولیدکننده و معافیت از مالیات جهت حمایت از تولیدکنندگان ضروری است.
- برای خودکفایی کشور تولیدکننده را حمایت نماید.


سمیرا ملک رفعت
ایران جیلدا
pic6
تحریم کالاهای اولویت دهم را ازمیان بردارید
- صد درصد موافق آزادسازی کالاهای لوکس هستم.
- دراختیار ندادن ارز دولتی جهت واردات و ثابت نگه داشتن نرخ تعرفه گمرکی مشکلات عمده است.
-از بین بردن تحریمهای کالاهای اولویت دهم، مهم ترین خواسته ما است.


داوود شریعتی
هنرخانه
pic7
حذف موانع اخذ تسهیلات با بهره کم برای تولید

۱- به نظر من آزادی واردات کالاهای اولویت دهم می تواند ضربه سختی به پیکره تولید این گونه محصولات وارد نماید.
- مشکلات این صنف:
الف- حذف موانع اخذ تسهیلات با بهره کم برای تولید،
ب- ایجاد مکانهای صنعتی توسط دولت و دراختیارگزاردن این مکانها با هزینه کم برای تولید کنندگان نوپا.
- ایجاد یک فضای مناسب رسانه ای و تبلیغاتی داخلی و خارجی برای ارائه بهتر تولیدات ایرانی و اشاعه فرهنگ خرید کالای ایرانی مورد انتظار است.


عمادالدین بهبهانی
تجهیزات آشپزخانه داطا
pic8

واردات باید برای مواد اولیه باشد، نه محصول
- در حال حاضر کالاهای لوکس نباید وارد بشود که تولید کننده داخلی بتواند فعالیت داشته باشد. واردات باید برای مواد اولیه باشد نه محصول.
- مشکلات اصلی کلیه تولیدکنندگان و صنعتگران عدم نقدینگی است که باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده برای تولید شده است.
- الف) حمایت از تولیدکنندگان داخلی بخصوص در بخش نقدینگی
ب) تسهیل در امر صادرات محصول تولیدی ایران
ج) جلوگیری از واردات بی رویه محصولات بی کیفیت.


یدالله خوشنویسان
چشمه نور
pic9
حذف صورت مسئله پاسخ مناسبی نیست
- حذف صورت مسئله هیچگاه پاسخ مناسبی برای رفع مشکلات نبوده است و سبب خواهد شد مشکلات، پس از چندی شدید تر و غیرقابل کنترل تر بروز نمایند. محدود کردن واردات کالای اولویت دهم هرچند برای کوتاه مدت نیاز کشور برای تامین ارز را محدود کرد ولی با توجه به اینکه تقاضای آن در بازار داخلی کاهش نیافت و تولید داخلی نیز پاسخگوی نیاز نبود، به عدم ثبات در بازار داخلی منجر شد. ایجاد فضای رقابتی در تمامی گروه محصولات سبب خواهد شد تا مصرف کننده قدرت انتخاب و رضایت بیشتری داشته باشد.
- عمده ترین مشکلاتی که هنر-صنعت لوستر با آن مواجه است عبارتند از:
- اجازه واردات لوسترهای با کیفیت بسیار پایین از کانال گمرک (لازم است که گمرک در کنترل کیفیت کالاهای ورودی دقت بیشتری به خرج دهد.)
- تامین نقدینگی تولید
- عدم وجود ساختار مالکیت معنوی در طرح¬ها که سبب شده علاقه شرکت های تولیدی برای سرمایه گذاری در تولید محصولات جدید و خلاقانه از بین برود.
- ایجاد فضای باز و رقابتی و پشتیبانی از تولید داخلی از طریق ارایه تسهیلات و حمایت از مالکیت معنوی.


مهران علی قارداشی
بهینه (کابین تجهیزات آرمان)
pic10
واردات محصولات با کیفیت موجب رقابت می شود
-ورود محصولات لوکس با کیفیت موجب رقابت بین تولید کنندگان و واردکنندگان شده و باعث رشد کیفی محصولات می شود و در نهایت مصرف کننده حق انتخاب محصول بهتر را نیز دارد.
- عدم دسترسی به مواد اولیه ، ورود محصولات بی کیفیت ، عدم حمایت دولت از بخش های تولیدی.
-حمایت از بخش تولید.


حمیدرضا بابازاده
آیکونیک پنل ۳D
pic11

واردات کالاهای ردیف دهم را آزاد کنید
-آزادسازی واردات کالاهای ردیف دهم باعث جلوگیری از ورود آن به صورت قاچاق و پایین آمدن قیمت عرضه شده در بازار و افزایش کیفیت کالاهای مشابه تولید داخل می گردد .
- الف. عدم ثبات بازار ارز ب. عدم ثبات بازار ارز ج. عدم ثبات بازار ارز
- ثبات در بازار ارز و کاهش هزینه های تولید از قبیل کاهش عوارض گمرکی واردات مواد اولیه و ارائه تسهیلات بانکی به بخش تولید و حمایت از صادرات در این بخش .

گلرخ بحرالعلومی
طرح پرداز پایا
pic12
ورود شرکت های دکوراسیون در بازارهای بین المللی را تسهیل کنید
- اساساً آزادسازی واردات چه در بخش کالاهای اساسی و چه در بخش کالاهای لوکس تصمیمی است که باید صورت پذیرد. هرچند در ظاهر افزایش تعرفه واردات کالاهای لوکس به عنوان یک پشتوانه و حامی بخش داخلی تلقی می گردد اما بی شک با کم یا بی رقیب شدن کالاهای داخلی شاهد افت کیفیت و یا قیمت گذاری ناعادلانه خواهیم بود.
- برخی بازیگران اصلی نقش در این صنعت دارای تخصص و کارایی لازم نبوده و این باعث بوجود آمدن برخی کاستی ها در این صنف شده است. ساخت و تولید کالاهای کپی با کیفیت بسیار نازل و بعضاً با قیمتهای بالا، همچنین عدم آگاهی کامل مشتریان (بویژه حوزه اداری) و عدم تصمیم گیریهای درست در انتخاب پیمانکاران از دیگر مشکلات این صنعت است.
- زمینه سازی برای ورود شرکت های فعال در حوزه دکوراسیون در بازارهای بین المللی از اصلی ترین انتظارات از دولت محترم است. تدوین برنامه های صحیح و واگذاری تصدی گری به متولیان این صنف می تواند از دیگر اقدامات ارزنده دولت باشد.


منصور آزاد کام
مشاور معماری طرح فضا
pic13
با آزادسازی واردات کالاهای لوکس مخالفم
- با آزادسازی واردات کالاهای لوکس، به دلیل نیاز به حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی و فعالان در زمینه هنرهای تجسمی، مخالفیم.
- حضور کالاهای بی کیفیت و بی هویت چینی با قیمتهای نازل در بازار.
- حمایت از تولیدات داخلی و فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی.



حمیدرضا ذوالانواری
فرش ذوالانواری
pic14

صادرات به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد
- در جهت حمایت از تولیدات داخلی با آزادسازی واردات مخالفت هستیم.
- الف)کمبود مواد اولیه ب) واردات اجناس بی کیفیت خارجی ج) حمایت نشدن تولیدات داخلی از سوی دولت.
- الف) حمایت همه جانبه از صادرات ب) اختصاص تسهیلات ویژه بانکی ج) حمایت از تولیدکنندگان داخلی



محمد عباسیان
تولیکا
pic15
حمایت از تولید به شکل بسته های مالی و معنوی
- با آزاد سازی موافق هستم مشروط بر اینکه تعرفه افزایش پیدا کند.
- نبود نیروی آموزش دیده و متخصص ، عدم نظارت بر کیفیت کالاها و نبود استانداردهای مرتبط ، عدم حمایت از تولید کنندگان مطرح و برتر این صنعت.
- به عنوان تولید کننده تقاضای حمایت از تولید به شکل بسته های مالی و معنوی دارم.



محسن فیاض بخش
تابلو فرش نگار آفرین
pic16
از صادرات فرش حمایت کنید
حمایتهای دولتی در زمینه صادرات فرش دستباف به شدت کاهش یافته و صادرکنندگان به ناچار صرفاً به بازار داخلی رو آورده اند. با وجود نرخ بالای تورم و کاهش قدرت خرید مردم، اقبال عمومی نسبت به خرید کالاهای لوکس و دکوراتیو از جمله تابلوفرش نیز کاسته شده است و همین کاهش تقاضا موجب افزایش هزینه های سربار و بالاسری و بالا رفتن قیمت تمام شده برای تولید کننده می شود. با وجود پتانسیل بسیار بالای تولید کالای با کیفیت در داخل کشور و در حوزه های مختلف صنعت، مقوله واردات می بایست محدود به کالاهایی شود که حداقل مشابه داخلی آن در کشور تولید نمی شود و یا بهتر بگوییم تفاوت قابل ملاحظه ای در کیفیت داشته باشد که هم باعث ایجاد بازار رقابت و تلاش برای ارتقاء کیفیت را در تولیدکنندگان افزایش دهد و مصرف کننده نیز هزینه واقعی آن را بپردازد. امیدواریم دولت جدید ساز و کارهای مناسب جهت کاهش هزینه های سربار تولید و گزینه های تشویقی برای تولیدکنندگان فراهم کند و اعتبارات و امتیازات هنگفتی که صرف واردات کالاهای بی کیفیت و یا غیر ضروری که مشابه آن در داخل تولید می شود و متأسفانه در اختیار افرادی خاص قرار می گیرد به حوزه تولید سرازیر شود.
اگر مشکلات صنفی و معیشتی بافندگان از جمله بیمه کار، امنیت شغلی و ... ایشان مرتفع نشود و صادرات این محصول مورد حمایت قرار نگیرد، باید شاهد برچیده شدن دارهای قالی از خانه ها و کارگاههای قالیبافی باشیم.


مهران عسل فروش
پی چین پایه
pic17
دولت تدبیر و امید از دغدغه های جانبی تولیدکنندگان حمایت کند
- درخصوص واردات کالاهای جدید و با کیفیت باید نسبت به آزادسازی آن تمهیدات لازم اخذ گردد تا انتخاب این شرایط را هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده هموار سازد.
- عدم هماهنگی و تبادل اطلاعات و نداشتن روحیه اجرای کار گروهی در فعالان این صنف و عدم دقت در نوگرائی در تولیدات.
-حمایت واقعی از تولید کننده موضوعی است که در همه دولت های گذشته بارها اعلام شده ولی تاکنون جامه عمل نپوشیده است. به امید حمایت همه جانبه دولت تدبیر و امید از دغدغه های جانبی تولیدکنندگان حوزه صنعت که آنها را از هدف اصلی باز می دارد .


حمیدرضا پیرمرادیان
بافی
pic18
واردات همراه با حمایت به افزایش کیفیت می انجامد
- واردات به موازات حمایت از تولیدات داخلی به واسطه کنترل کیفیت و کمیت کالاهای ورودی نه تنها به ضرر تولیدات داخلی نخواهد بود بلکه با توجه به افزایش مؤلفه های انتخاب ، باعث افزایش کیفیت محصولات به شیوه های نوین و به موازات آن دقت در ساخت محصولات با دوام در مقیاس استانداردهای جهانی خواهد شد .
- نبود حمایت کافی و صحیح مسئولین فعال در این صنعت مانند اداره دارایی ، وزارت کار و امور اجتماعی ، وزارت بازرگانی و ... از تولیدکننده داخلی، نوسانات غیر استاندارد و شدید در حوزه قیمت مواد اولیه تولید و همچنین عدم حضور واحدهای کنترل کننده قوی جهت جلوگیری از سرقت طرح و مدل (کپی شدن محصولات) و فراهم نبودن بستر مناسب جهت صادرات به کشورهای همسایه مهمترین مشکلات این صنف و صنعت است.
- انتظار اصلی در این حوزه از تولید، حمایت به معنای واقعی و ریشه ای و نگاه زیر ساختی به این مسئله بسیار مهم است و این امر ممکن نمی شود مگر با برنامه ریزی دقیق راهبردی در بلند مدت و به موازات آن انجام برنامه های کاربردی در کوتاه مدت و میان مدت .


موگویی
MORFI
pic19
تعادل در قیمت عرضه و تقاضا
- ضعیف شدن تولید داخل.
- نداشتن اتحادیه صنفی قوی ، نداشتن کارشناس قیمت گذاری ، نبودن صنفی که من تولیدکننده را از نمایشگاه صد درصد تضمینی خواهان باشد.
- داشتن تعادل در قیمت عرضه و تقاضا.


محمدرضا قره یاضی
تولیدی روشنایی
pic20
واردات باید صد درصد انجام شود
- صد درصد واردات باید انجام شود و در رقابت سالم، بازرگانان و خریداران تصمیم به خرید اجناس بگیرند. حتی از کشورهای اروپایی صاحب نام هم باید جنس وارد شود.
- نوسانات ارزی ، هزینه های جانبی تولید مثل مالیات، عوارض ، بیمه و برق ، کمک نکردن دولت و نابسامانی بازار .
- همیاری و همدلی و قوی بودن تمام صنوف در کنار هم به کمک انجمن صنفی مبلمان.


محسن ذاکری
صنعت چوب خضراء
pic21
واردات باعث بیکاری می شود
- واردات در کل باعث بیکاری می شود.
- گرانی مواد اولیه، کمبود کارگر،گرانی اجاره بها و خرید مغازه و کارگاه.
-معرفی اجناس ایرانی و هنر ایرانی به کشور های مختلف.




حسام آیدن و محمدعلی طنوریان
طرح دیگر

pic22
تداخل معماری با رشته‌های فنی واجرایی باعث عقب افتادگی خواهد شد
- عدم مدیریت صحیح و بی توجهی به نقش تولیدکننده عواقبی جبران ناپذیر بر پیکره صنعت تولید دکوراسیون داخلی خواهد داشت.
- واردات بی رویه محصولات بی کیفیت خارجی با قیمت های گزاف و عدم توانایی تولیدکننده داخلی در پوشش نیازهای مصرف کننده. تداخل رشته تخصصی معماری با رشته های فنی و اجرایی به گونه ای که افراد غیر متخصص هریک دم از طراحی و معماری می زنند که خود باعث عقب افتادگی این بخش خواهد شد.
- امید است با پشت سرگذاشتن بحرانهای اقتصادی موجود و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز که رکن اصلی و بسترساز این حوزه است، بتوانیم شاهد رونق این بخش مهم اقتصادی باشیم.


علیرضا رجبیان
مانابن
pic23
از بزرگان صنعت مبلمان قدردانی کنیم
- به دو نکته مهم باید توجه کرد:
• حمایت از تولید داخل
• رقابت‌پذیری کالاهای کیفی در بازار
بهترین راه حل برای مدیریت واردات، قرارگیری تعرفه بر روی واردات است.
- باید به بخش واردات ماشین آلات، مواد اولیه و یراق آلات مورد نیاز صنعت مبلمان توجه خاصی شود. عدم تامین مواد اولیه کیفی، بالا بودن تعرفه ها، فرسودگی و استهلاک ماشین آلات، کمبود سرمایه در زمینه تحقیقات و طراحی و ضرورت توجه به بخش کنترل کیفیت و آموزش از جمله مسائل و ضرورت های پیش روی ماست.
• توجه و قدردانی از بزرگان این صنعت از ضروریات این صنعت است.


هادی رستمی
مبل کلاسیک
pic24
نگاه اقتصادی به صنعت مبل و دکوراسیون نداریم
- حسن انجام اینکاریعنی آزادسازی واردات، رقابت و کیفیت محصولات داخلی را افزایش می دهد و باعث پیشرفت کلی کیفیت اجناس داخلی از نظر کیفیت و کمیت می شود.
- نگاه ما به این صنف، آماتور و سنتی است و فقط به چشم کالای موردنیاز داخلی دیده می شود ، نگاه به صنعت مبل و دکوراسیون یک نگاه اقتصادی نیست ، این صنف به صورت حرفه ای و سازمان یافته از سوی دولت اداره نمی شود که این به علت نبودن تشکل های صنفی قوی است.
- رایزنی های بین المللی با استفاده از مشاوران کارآمد برای بدست آوردن بازارهای بین المللی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی.


یعقوب تلیسچی امیرخیزی
حس فرش
pic25
دولت شایسته سالاری کند
- واردات اولویت دهم می تواند پاسخگوی این رده از جامعه باشد و باعث تنظیم بازار می شود .
- تغییرات مستمر قوانین، پیچیدگی قوانین واردات، تغییرات قیمت ارز.
- شایسته سالاری و سازماندهی بخشها.