بازی داعش با طلا
حسین موسوی آیا باید ترسید که داعش اعلام کرده دارای واحد پولی مستقل خواهد شد یا اینکه این موضوع یک ژست تبلیغاتی است و چندی بعد نیز فراموش خواهد شد. امری که مسلم است، دستگاه تبلیغاتی داعش بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. این گروه به عکس هم مسلکان خود مثل القاعده، بسیار با‌برنامه‌تر عمل می‌کند و می‌داند که در پی چه چیزی است؛ این موضوعی است که چندی پیش سازمان جاسوسی آلمان به آن اشاره داشته و گفته است که این گروه مخوف‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین گروه تروریستی جهان است.
هم‌اکنون کارشناسان به دنبال این هستند که بدانند آیا داعش با مطرح کردن واحد پولی مخصوص به خود یک بازی تازه را طراحی کرده یا اینکه به راستی قصد تاسیس واحد پولی دارد. واحد پولی که همنام با واحد پولی عراق است، اما قرار است به روی سکه‌های طلا، نقره و مس ضرب شود.
اگر مفروض دوم را بپذیریم که داعش در پی تاسیس واحد پولی خود است باید بررسی کرد که آیا این امکان برای بغدادی و اعوان و انصارش وجود دارد که این امر را محقق سازند یا نه. در اینکه بغدادی و همقطارانش آرزوی بازگشت به دوران گذشته را دارند جای شک و شبهه‌ای وجود ندارد. اینکه او اقتصاد امروز را دسترنج «شیطان» می‌داند و نتیجه آن را بندگی مسلمانان می‌داند، نشان می‌دهد که وی به دنبال یک اقتصاد سنتی است. این تصمیمی است که وی راسا نگرفته و شورایی که قدرتمندترین سازمان درون گروهی داعش است در شکل‌گیری این تصمیم دخیل بوده‌اند. زیرا این شورا می‌تواند دستوراتی را که از نظر وی مخالف با برداشت آنها از شریعت است لغو کند. شکل‌گیری این تصمیم در درون شورایی صورت گرفته است که دارای تندترین نظرات در مورد مسائل روز جهان هستند. واحد پولی داعش نیز بخشی از شکل‌گیری این نظریات بوده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که تاسیس واحد پولی، برای گروه داعش کاری غیر‌ممکن نیست اما هزینه‌های زیادی دارد. نخستین هزینه برای این گروه ایزوله شدن اقتصادی این گروه است. اگر این گروه قصد داشته باشد با جهان خارج مبادله تجاری داشته باشد باید به جای ارزهای رایج از سکه‌های طلا استفاده کند. این سکه‌ها به خودی خود در جهانی که خارج از تصورات بغدادی است جایی ندارد.
به گفته کارشناس مجله فوربس این واحد پولی برای جهان خارج طراحی نشده و تنها کاربرد داخلی خواهد داشت. این پول به خودی خود ارزشمند است. حتی نسبت به دینار عراق که پولی ضعیف است ارزش بیشتری دارد اما این ارزش تنها به دلیل ارزش ذاتی طلا و نقره خواهد بود. آیا تجار و دلالانی که قصد مبادله با این گروه تروریستی را دارند حاضر هستند که از این واحد پولی استفاده کنند؟ رهگیری این پولها برای تجاری که دوست دارند دور از چشم ناظران حقوق بشری با این گروه مخوف تروریستی در ارتباط باشند، کاری آسان است و اصولا هیچ تاجری حاضر به پذیرش این ریسک نیست. تنها چیزی که از این مبادله می‌ماند طلا و نقره‌ای است که در این سکه‌ها به کار رفته است. گروه داعش، هم‌اینک ثروتمندترین گروه تروریستی جهان است. بر اساس آمارهایی که اعلام شده است این گروه روزانه یک میلیون دلار درآمد دارد که عمده درآمد آنها نیز از طریق قاچاق نفت است. این گروه همچنین با تجار ترک نیز داد‌و‌ستد فراوانی دارد. اما این تجارت را باید در حوزه بازار سیاه توصیف کرد. در جایی که قیمت نفت روز به روز در حال کاهش است، نفت قاچاق داعش نیز در بازار سیاه با قیمت پایینی داد‌و‌ستد می‌شود. بر‌اساس آمارهایی که ارائه می‌شود، قیمت هر بشکه نفت داعش در حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار خریداری می‌شود. برخی می‌گویند که با فشار آمریکا برای شناسایی خریداران نفت داعش، حتی ممکن است پایین‌تر از رقم یاد شده خریده شود.
با این وجود این گروه قادر است با مقدار درآمدی که دارد طلا برای ضرب سکه وارد کند؛ اما برخی اعتقاد دارند این تنها یک بازی تازه است که بغدادی و شورای شریعه داعش به راه انداخته‌اند تا همچنان در صدر رسانه‌ها باقی بمانند. آسوشیتد‌پرس در گزارشی به این موضوع اشاره می‌کند و می‌نویسد: هنوز مشخص نشده، آیا آنها قصد دارند که سکه‌های خود را در قالب طلا، نقره و مس ضرب کنند؛ زیرا در جایی مدعی شده‌اند که دینار اسلامی آنها همسنگ طلا، نقره و مس است. گفته می‌شود که اگر این گروه قصد داشته باشد از طلا و سایر فلزات گرانبها برای مبادله استفاده کند، مجبور به وارد کردن طلا و نقره و مس خواهد بود.
به گفته کارشناسان این موضوع باعث خواهد شد که بازار طلا تحرک بیشتری پیدا کند. بر‌اساس اطلاعاتی که از سایت نزدیک به داعش منتشر شده است، هر سکه از نیم اونس طلا برخوردار خواهد بود که قیمت آن به ۶۰۰ دلار خواهد رسید؛ اما «تیم ورستال»، کارشناس بازار طلا می‌‌گوید که واحد پولی گروه داعش تنها در داخل حوزه تحت تسلط آنها ارزش دارد و در خارج از آن طلای این سکه است که ارزش دارد. او می‌گوید این پول ارزشمند است. شما می‌توانید آن را در جیب خود بگذارید و از کشوری به کشور دیگر ببرید؛ اما آیا کسی حاضر به مبادله با شما هست؟ آیا آن را به‌عنوان یک واحد پولی خواهند پذیرفت؟ این کارشناس حتی پا را فراتر از این مساله می‌گذارد و می‌‌گوید: آنها حتی اگر قصد داشته باشند که با آن دست به مبادله بزنند باز هم مجبور هستند که پایین‌تر از ارزش واقعی طلایی که در آن به کار رفته است با دلالان کنار بیایند؛ زیرا این گروه برای فروش گندم و نفت به دلالان خارجی مجبور شده است که زیر قیمت فروش با آنها کنار بیاید و کسی حاضر نیست قیمت نفت را به قیمت جهانی آن خریداری کند. این موضوع در مورد مبادله پولی آنها نیز صادق خواهد بود. سایت گاردین اما در گزارشی متفاوت قیمت هر یک از سکه‌ها را به دلار سنجیده است. سکه اصلی این گروه دینار واحد است که ۱۳۹ دلار ارزش دارد. «خمسه
دنانیر » (5 دینار)اما 694 دلار قیمت دارد که بالاترین قیمت در میان سکه‌های داعش خواهد داشت. سکه‌ای که قرار است عیار 21 داشته باشد و جزو مرغوب‌ترین نوع طلا خواهد بود. با این وجود برخی به این موضوع به دیده تردید می‌نگرند و می‌گویند که این یک بازی تازه‌ است که داعش به راه انداخته و این گروه قادر نخواهد بود که سکه‌های طلا ضرب کند، زیرا آنها عملا دست خود را برای تجارت با مزدوران اقتصادی خواهند بست.