رمان ایرانی هفته
اتفاق
گلی ترقی یکی از نویسندگان نامآشنای معاصر است که علاقه مندان ادبیات داستانی همواره آثارش را به شکلی جدی دنبال میکنند. او ۱۷ مهر ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد و پدرش لطفالله ترقی مدیر مجله ترقی بود. در سال ۱۹۵۴ پس از به پایان رساندن سیکل اول دبیرستان به آمریکا رفت و پس از ۶ سال زندگی، تحصیل در رشته فلسفه را به پایان رساند و به ایران بازگشت و پس از حضوردر ایران به داستاننویسی روی آورد. او ۹ سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس در رشته شناخت اساطیر و نمادهای آغازین پرداخت وپس از انقلاب به فرانسه رفت.
گلی ترقی یکی از نویسندگان نامآشنای معاصر است که علاقه مندان ادبیات داستانی همواره آثارش را به شکلی جدی دنبال میکنند. او ۱۷ مهر ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد و پدرش لطفالله ترقی مدیر مجله ترقی بود. در سال ۱۹۵۴ پس از به پایان رساندن سیکل اول دبیرستان به آمریکا رفت و پس از ۶ سال زندگی، تحصیل در رشته فلسفه را به پایان رساند و به ایران بازگشت و پس از حضوردر ایران به داستاننویسی روی آورد. او ۹ سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس در رشته شناخت اساطیر و نمادهای آغازین پرداخت وپس از انقلاب به فرانسه رفت. اولین مجموعه داستان این نویسنده با عنوان« من هم چهگوارا هستم» در سال ۱۳۴۸ توسط انتشارات مروارید منتشر شد. «خواب زمستانی»، «خاطرههای پراکنده»، «جایی دیگر»، «دو دنیا» و منظومه «دریا پری کاکل زری» از آثاری هستند که کارنامه کاری گلی ترقی را شکل میدهند. تازهترین اثر این نویسنده با عنوان «اتفاق» اخیرا روانه بازار کتاب شده است و در مدت زمان کوتاهی با استقبال قابل توجه مخاطبان روبهرو شد. این رمان در آمارهایی که در هفتههای اخیر از کتابفروشیهای کشور منتشر شده همواره جزو پرفروشها بوده است. «اتفاق» اولین
رمان گلی ترقی است و او پس از سالها تجربه در عرصه داستان کوتاه به رمان روی آورده و شکل تازه ای از نوشتن را به نمایش گذاشته است.
خاطرهنگاری یکی از ویژگیهای مهم کتابهای او به شمار میآید، اما ترقی میگوید که این رمان بر عکس کتابهای دیگر او خاطره نیست و این رمان را در فرانسه نوشته است که در برگیرنده داستان خواهر و برادری از کودکی تا ۶۰ سالگی است.
او درباره تغییر و تحولات سبک نوشتاری خود درگفتوگو با یکی از رسانهها گفت: «هرچه میگذرد و هرچه سنم بالاتر میرود زندگی را زیباتر و دوستداشتنیتر میبینم و به سبب همین جهانبینی است که نوشتههایم به تدریج از نوستالژی و گذشته فاصله میگیرد و سعی میکنم با شیوهای جدید به نوشتن بپردازم، چراکه انسان در هر مقطع از زندگیش جوری فکر میکند و تحت تاثیر حوادث و اتفاقات خاصی قرار میگیرد. برای مثال، نوشتن همین رمان «اتفاق»، مانند یک اتفاق بود، چراکه اصولا من با داستان کوتاه بیشتر رابطه دارم. من داستان کوتاه مینویسم و چخوف را در داستان کوتاه بسیار دوست دارم و نوشتههایش را میپسندم. فشردگی داستان کوتاه به من امکانات زیادی میدهد. اما این رمان مانند گربه ملوسی که همه توجه صاحبش را به خود جلب میکند و او را از دیگر کارهایش باز میدارد، خودش را به من تحمیل کرد و در بین سایر کارهای نوشتاریم خود را جلوتر انداخت و انگاری آمد نشست روی کاغذهای من و من نمیدانم که چطور شد آن را نوشتم که بیشتر از 300 صفحه شد. این رمان در 300 صفحه و با قیمت 17 هزار تومان توسط انتشارات نیلوفر در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
خاطرهنگاری یکی از ویژگیهای مهم کتابهای او به شمار میآید، اما ترقی میگوید که این رمان بر عکس کتابهای دیگر او خاطره نیست و این رمان را در فرانسه نوشته است که در برگیرنده داستان خواهر و برادری از کودکی تا ۶۰ سالگی است.
او درباره تغییر و تحولات سبک نوشتاری خود درگفتوگو با یکی از رسانهها گفت: «هرچه میگذرد و هرچه سنم بالاتر میرود زندگی را زیباتر و دوستداشتنیتر میبینم و به سبب همین جهانبینی است که نوشتههایم به تدریج از نوستالژی و گذشته فاصله میگیرد و سعی میکنم با شیوهای جدید به نوشتن بپردازم، چراکه انسان در هر مقطع از زندگیش جوری فکر میکند و تحت تاثیر حوادث و اتفاقات خاصی قرار میگیرد. برای مثال، نوشتن همین رمان «اتفاق»، مانند یک اتفاق بود، چراکه اصولا من با داستان کوتاه بیشتر رابطه دارم. من داستان کوتاه مینویسم و چخوف را در داستان کوتاه بسیار دوست دارم و نوشتههایش را میپسندم. فشردگی داستان کوتاه به من امکانات زیادی میدهد. اما این رمان مانند گربه ملوسی که همه توجه صاحبش را به خود جلب میکند و او را از دیگر کارهایش باز میدارد، خودش را به من تحمیل کرد و در بین سایر کارهای نوشتاریم خود را جلوتر انداخت و انگاری آمد نشست روی کاغذهای من و من نمیدانم که چطور شد آن را نوشتم که بیشتر از 300 صفحه شد. این رمان در 300 صفحه و با قیمت 17 هزار تومان توسط انتشارات نیلوفر در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
ارسال نظر