رشد آرام طلای سیاه تا پایان سال
سال 1394 سالی پر از ابهام برای بازار نفت است و کارشناسان این حوزه هر یک با تاکید به یکی از ریسک‌هایی که پیش روی نفت قرار دارد، قیمتی متفاوت را برای آن پیش‌بینی می‌کنند. اما همه برآوردها از افزایش قیمت نفت تا پایان سال خبر می‌دهند، اما بعید به نظر می‌رسد که امسال شاهد بازگشت قیمت نفت به محدوده 100 دلار باشیم. براساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، قیمت نفت در سه ماه اول سال 94 حدود 46 دلار در هربشکه و در سه ماه دوم سال 66 دلار خواهد بود. میانگین قیمت نفت در این سال حدود 56 دلار بر بشکه برآورد می‌شود. ریسک‌های پیش روی بازار نفت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول مسائلی هستند که افت هرچه بیشتر قیمت نفت حداقل در سه ماه اول سال 1394 را رقم می‌زنند و دسته دوم آن دسته هستند که می‌توانند موجب رشد قیمت نفت بیش از پیش‌بینی‌ها شوند.
سقوط بیشتر قیمت نفت؟
افزایش حجم ذخیره‌سازی نفت: هفته‌ها است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا خبر از افزایش موجودی نفت این کشور می‌دهد و براساس آخرین آمار حجم آن به 9/ 448 میلیون بشکه رسیده که از سال 1930 میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد این موضوع تنها در مورد آمریکا صادق نیست، در واقع همه مخازن نفتی جهان به سرعت در حال انباشتن نفت هستند. در حال حاضر خطر پر شدن این ذخایر به شدت بازار نفت را تهدید می‌کند چراکه در صورت وقوع آن، مازاد عرضه به شکل چشمگیری افزایش یافته و می‌تواند سقوط بیشتر نفت را رقم بزند. توافق ایران و غرب؛ کاهش درگیری‌های لیبی: ناظران بازار نفت به دقت مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب را رصد می‌کنند چراکه با رسیدن به توافق و رفع تحریم‌ها تولید روزانه نفت کشورمان می‌تواند طی دو ماه روزانه یک میلیون بشکه‌ افزایش یابد. در این بین یکی از مسائلی که آینده بازار نفت را با ابهام مواجه کرده است، وضعیت کشور لیبی و میزان تولید نفت این کشور است. در واقع تولید نفت این کشور تحت تاثیر شدت درگیری‌های دولت مرکزی و شورشیان مخالف دولت طی یک سال اخیر نوسان زیادی داشته است. برخی کارشناسان بر این باورند صلح و افزایش تولید لیبی مساله‌ای است که نباید در پیش‌بینی آینده بازار نفت از نظر دور نگه داشت. به گفته این کارشناسان افزایش عرضه نفت از سوی ایران و لیبی در بازاری که خود روزانه با 2 تا 3 میلیون بشکه مازاد عرضه مواجه است، می‌تواند موجب سقوط قیمت نفت به زیر 30 دلار شود.
افزایش قیمت نفت کی و تا کجا؟
کاهش عرضه نفت: در حال حاضر افت قیمت نفت موجب کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه شرکت‌های بزرگ در میادین نفتی شده که در کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا نمود یافته است. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری آمریکا به 866 عدد رسیده که کمترین تعداد طی 4 سال اخیر بوده است. کاهش تعداد دکل‌های حفاری کاهش تولید نفت آمریکا را به دنبال خواهد داشت، ولی اینکه دقیقا از چه زمانی و به چه مقداری تولید نفت این کشور کم می‌شود هنوز مشخص نیست.
افزایش تقاضا: از آنجا که نفت کالایی کم کشش محسوب می‌شود کاهش قیمت نفت با تاخیر در میزان تقاضای آن تاثیرگذار است. در حال حاضر وضعیت اقتصادی آمریکا در شرایط مطلوبی است و ژاپن نیز به تازگی آماری که نشان از رشد مثبت اقتصادی این کشور دارد منتشر کرده، اروپا و چین نیز در پی اتخاذ سیاست‌های انبساطی هستند که می‌تواند وضعیت اقتصادی آنها را بهتر کند. در صورتی که وضعیت اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده نفت بهبود یابد می‌توان شاهد رشد قیمت نفت بود.