صبر و پشتکار، لازمه موفقیت شغلی
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است. ما دوست داریم هر کالا یا محصول جدیدی را که وارد بازار می‌شود، بلافاصله همین حالا خریداری کنیم، از آخرین مدل آیفون گرفته تا پرفروش‌ترین کتاب سال یا حتی یک قهوه کم کالری که به تازگی سر و صدا به‌پا کرده است.این قاعده در دنیای کسب‌وکار هم صدق می‌کند. کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها دائما درباره افراد موفق می‌نویسند، که چگونه توانسته‌اند رویاهای خود را به حقیقت تبدیل کنند و ما نیز دوست داریم شبیه آنها زندگی کنیم.
درست است، در دنیای امروز، ما دوست داریم هر‌چه را که می‌خواهیم همین حالا به‌دست آوریم و برای به‌دست آوردن آن حاضریم به هر دری بزنیم. اما متاسفانه در دنیای واقعی همه‌چیز طبق خواسته ما پیش نمی‌رود. دنیا دارای زمان‌بندی و قواعد خاص خودش است و ممکن است همه‌چیز دست به دست هم بدهد تا نتوانیم آنچه را که می‌خواهیم فورا به‌دست بیاوریم. هرچند «میل» به‌دست آوردن یک چیز و «عجله» برای به‌دست آوردن آن، هر دو ویژگی‌های مثبتی هستند اما اگر نتوانیم این دو احساس را کنترل کنیم، ممکن است برایمان دردسرساز شوند.راه کنترل این دو حس صبر و پشتکار است.آخرین مدل یک تلفن هوشمند را می‌توان با پول خرید اما احساس رضایت را نه. با این وجود نمی‌توانیم این حقیقت را انکار کنیم که افراد امروز بیش از هر زمان دیگری عجول و کم‌تحملند. ما دوست داریم در کمترین زمان ممکن به تمام آرزوهای خود برسیم. شعار معروف «مارک زاکربرگ»، بنیانگذار فیس‌بوک را به خاطر دارید؟ «سریع حرکت‌کن و همه‌چیز را بشکن». این یعنی اگر همه چیز سر جای خودش است، پس به اندازه کافی سرعت عمل نداشته‌ای. هرچند ممکن است این شعار یک استراتژی فوق‌العاده به نظر برسد اما برای کسب موفقیت شغلی بلندمدت، راه‌های بهتری هم وجود دارد.ممکن است دیدگاه من با باور عمومی یا آنچه در کتاب‌ها می‌خوانید همخوانی نداشته باشد اما به نظر من زمانی که صحبت از موفقیت شغلی در میان است، باید همه جوانب را در نظر داشته باشید. لازمه موفقیت، تمرکز روی توانایی‌هاست اما نباید عواملی را که از کنترل شما خارجند نادیده بگیرید.

به نظر می‌رسد که این روزها افراد دیگر مثل قبل دور اندیش نیستند، توانایی بررسی جوانب یک تصمیم و عواقب آن در بلندمدت را ندارند و هرچه را که می‌شنوند، زود قبول می‌کنند. مثلا بارها شنیده‌ایم که «اگر می‌خواهی در دنیای کسب‌وکار دوام بیاوری، کسب‌وکار خودت را راه بینداز تا کنترل همه‌چیز در دست خودت باشد».اگر شما هیچ هدف یا برنامه‌ای نداشته باشید و تنها معیار شما برای موفقیت، سرعت عمل باشد، مانعی ندارد اگر این شعار را الگوی خود قرار دهید اما اگر واقعا قصد دارید انسان موفقی باشید، بهتر است کمی تامل کنید. اگر هدف شما داشتن رضایت شغلی و موفقیت است، باید ریسک کنید و تنها راه آن این است که از دنیای کوچک خود بیرون بیایید و وارد دنیای بزرگ کسب و کار شوید، دنیایی که در آن با هزاران شغل، کارآفرین و مشتری جدید روبه‌رو می‌شوید و هزاران فرصت جدید در انتظار شماست.اگر وارد این دنیای بی‌پایان نشوید، هیچ فرصت جدیدی برای شما ایجاد نخواهد شد. شاید این با باوری که امروز در جریان است در تضاد باشد اما حقیقت این است که ما نمی‌توانیم همه عوامل را تحت کنترل داشته باشیم. اگر این را نپذیریم و بی‌‌گدار به آب بزنیم، شانس ما برای کنترل زندگی حرفه‌ای و رسیدن به رویاهایمان بسیار ناچیز خواهد بود. ممکن است طی روز با ده‌ها کتاب و وبلاگ روبه‌رو شوید که به شما می‌گویند چگونه خلاقانه عمل کنید، چگونه سبک زندگی افراد ثروتمند و مشهور را الگو قرار دهید، چگونه بر نقاط قوت خود تمرکز کنید، مثبت‌اندیش باشید و چگونه کنترل همه‌چیز را در دست بگیرید.بله، ما می‌توانیم تنها در عرض چند ثانیه سرعت حرکت ماشین خود را از صفر به صد برسانیم اما رسیدن به موفقیت شغلی نیازمند گذر زمان است. شما می‌توانید سرعت ماشین خود را کنترل کنید اما آیا می‌توانید تمام رویدادها و عوامل دنیای پیرامون خود را تحت کنترل داشته باشید؟

عوامل و شرایط گوناگونی وجود دارند که شغل و کسب‌و‌کار شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل را می‌توانیم کنترل کنیم اما برخی از حیطه اختیارات ما خارجند پس بهتر است تمامی این عوامل را در نظر داشته باشیم.کسانی که این حقیقت را می‌پذیرند، زمانی که دچار استرس و نگرانی می‌شوند تلاش می‌کنند آنچه را که در حیطه کنترل آنهاست کنترل کنند. دنیای مجازی فضای مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار است اما گاهی لازم است اینترنت را رها کنید، وارد دنیای واقعی شوید و با افراد واقعی ملاقات کنید. اگر به دنبال موفقیت‌های بزرگ هستید، بهتر است عجله نکنید. موفقیت آسان نیست. اگر دوست دارید زندگی حرفه‌ای خود را تحت کنترل داشته باشید و دست به کارهای بزرگ بزنید، بهتر است کمی صبور باشید و در برابر موجی از اطلاعات نادرستی که در دنیای مجازی به شما هجوم می‌آورد، ایستادگی کنید. عواملی را که می‌توانید کنترل کنید، بشناسید. گاهی بهتر است خلاف جهت آب شنا کنید.

مترجم: مریم مرادخانی
منبع: entrepreneur