صنعت، معدن وتجارت، پیشران اقتصاد کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: صنعت، معدن و تجارت کشور پیشران اقتصاد کشور است و عمده اقتصاد کشور را شامل شده به طوری‏که ۳۸ درصد تولید ناخالص ملی و یک سوم اقتصاد ایران در حوزه صنعت، معدن و تجارت محقق می‏‏شود. محمدرضا نعمت‏زاده افزود: به‌رغم اینکه بخش عمده اقتصاد کشور درحوزه فعالیت این وزارتخانه رقم می‏خورد، در عین حال وابستگی این وزارتخانه به اقتصاد کل کشور از جمله نرخ ارز، نرخ تسهیلات بانکی، سیاست‏های گمرکی و غیره وجود دارد .

نعمت‏زاده با بیان اینکه این وزارتخانه در واقع پنجره بیرونی اقتصاد کشور است، افزود: ساخت تمامی کالاهای مصرفی داخلی و صادراتی و خدمات فنی مهندسی نیز بر عهده این وزارتخانه است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سه سال گذشته و در دولت یازدهم، تحول بزرگی در بخش صنعت و معدن کشور رخ داده است، افزود: ایجاد خوداتکایی در طراحی، تأمین نیازمندی‏ها و تولید و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی حرکت بزرگی محسوب می‏شود. مهندس نعمت‏زاده در توضیح این مطلب افزود: گرچه در مقایسه با دنیای پیشرفته خیلی جلو نیستیم، ولی در سطح منطقه پیشرفت‏های قابل ملاحظه‏ای در ایجاد صنایع دانش‏بنیان و ساخت تجهیزات پزشکی داشته ایم و نیز در طراحی و ساخت پالایشگاه‏‏ها و نیروگاه‏ها جزو ده شرکت اول دنیا بوده و مبادرت به ساخت انواع توربین، لوکوموتیو و غیره کردیم. نعمت‏زاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در سال ۹۱ بخش صنعتی کشور ده درصد رشد منفی داشت که در سال ۹۲ با تلاشهای انجام شده، به حدود دو درصد رسید. این حرکت در سال ۹۳ ادامه یافت، طوری که با رشد ۶/ ۵درصدی در بخش صنعت، ۷/ ۹درصدی در بخش معدن و ۷/ ۳ درصدی در بخش تجارت مواجه بودیم. اما در سال ۹۴ به دلیل افت مواد اولیه از جمله نفت و محصولات آن در دنیا با کاهش صادرات مواجه شدیم که اثر سوء خود را بر صنعت داخلی گذاشت.

وی در توضیح این مطلب افزود: در سال ۹۴ موضوعات مربوط به برجام مطرح بود. همچنین کمپین ضدخرید کالای داخلی به راه افتادکه برخلاف سیاست‏های نظام و اقتصاد مقاومتی بود که البته با ارائه اطلاعات صحیح به مردم این موضوع تعدیل یافت. به همین دلایل نتوانستیم با رشد قابل ملاحظه‏ای در صنعت در سال ۹۴ مواجه شویم. سال ۹۵ با حرکاتی که شروع شده و اثرات سازنده برجام و آغاز روابط بانکی، روابط بین‏المللی و رونق صادرات طی چهار ماهه نخست امسال با رشد ۱۲ درصدی صادرات و ۶۰ درصدی صنایع معدنی روبه‏رو بودیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‏ ظرفیت و منابع بانک‏ها محدود است، بنابراین با اتصال به بانک‏های خارجی از جمله فاینانس و یوزانس می‏توان کمبود نقدینگی بخش صنعت را مرتفع کرد.