فراخوانی از نوع پارک هوشمند
این روزها بازار فراخوان برای رفع اشکالات موجود در سامانه‌های هوشمند رونق فراوانی دارد. شرکت فیات کرایسلر که خط تولید جیپ رنگید را در اختیار دارد، تعداد محدودی از محصولات تولید شده مدل 2016 را برای رفع سیستم پارک هوشمند در استرالیا فراخوانده است. این رفع به‌صورت آپدیت نرم‌افزاری خواهد بود. موسسه FCA در استرالیا مدعی شده است که سیستم پارک این خودرو عملکرد مناسبی ندارد و در هنگام پارک کردن خودرو کامل توقف نمی‌کند.

این موضوع باعث شده است تا شرکت سازنده در محصولاتی که هنوز تحویل مشتری نداده است بازنگری و به‌روز رسانی‌های لازم را انجام دهد و در رابطه با سایر محصولات تحویل داده شده، فراخوان صادر کرده است. شناسایی سریع این اشکال از اعلام فراخوان گسترده و تبعات‌ آن و خطرات در عدم پارک درست جلوگیری کرده است. پیش از این هم شرکت جیپ فراخوانی بزرگ مبنی بر وجود خطر آتش‌سوزی در جیپ مدل چروکی گراند که در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تولید شده‌اند اعلام کرده است. علت فراخوانده شدن محصولات تولیدی در آن سال‌ها با بخشی از سیم‌کشی در آینه در ارتباط است که ممکن است موجب ایجاد جرقه و اشتعال در خودرو شود. جهت حل مشکل این مدل، سیم‌کشی استفاده شده با یک سیم‌کشی امن‌تر تعویض می‌شود.

جیپ رنگید به خاطر تولیدش در خارج از کشور مادری مرتد و خائن (Renegade) لقب گرفته است. این خودروی کوچک و همه‌جا‌رو (۴×۴) با وجود دور بودن از خاستگاه اصلی‌اش آمریکا، تمام ژنوم جیپ را با خود حمل می‌کند و تمام صفات جیپ را در خود نشان داده است. رنگید با توجه به جثه کوچکش از موتوری ۴/۱ لیتری (۱۴۰۰ سی‌سی) استفاده می‌کند و این موتور توان تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت را دارد که از طریق جعبه دنده‌ای ۶ سرعته نیروی تولیدی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در مدلی دیگر با موتوری قوی‌تر با حجم ۴/۲ لیتر و توان ۱۸۰ اسب بخار مجهز به جعبه دنده‌ای ۹ سرعته است که قدرت و گشتاور بیشتری را به چرخ‌هایش منتقل می‌کند. این مدل در بدو ورودش در سال ۲۰۱۶ با فراخوان مواجه شده است. هر‌چند نام و ویژگی‌های جیپ را با خود یدک می‌کشد اما ممکن است با کاهش فروش مواجه شود و اطمینان مشتریان نسبت به این همه‌جاروی کوچک کاهش یابد.

سیستم پارک هوشمند (IPAS (Intelligent Parking Assistant System برای اولین‌بار در سال 1999 از سوی شرکت تویوتا‌موتور در ژاپن و برای پیروس هیبریدی و لکزوز ساخته شد. این سیستم این امکان را فراهم می‌کند که در فضای مورد نظر برای پارک تنها با کمک اولیه راننده خودرودر محل مورد نظر به راحتی پارک کند. نقش راننده در سیستم پارک هوشمند بسیار جزئی است. این سیستم به کمک سامانه‌ها وحسگرهای خود می‌تواند فاصله خود با خودروی جلویی و پشت‌سری را تخمین زده و نسبت به فاصله موجود، خودرو را برای پارک شدن هدایت کند. در برخی موارد به دلیل استفاده از سخت‌افزار (دوربین‌ها و سنسورها) و نرم‌افزار ممکن است اشکالاتی مانند آنچه برای جیپ رخ داده است؛ پیش بیاید. سیستم پارک هوشمند روند تکامل خود را از بدو تولد تا امروز طی کرده ودستخوش تغییرات زیادی شده است؛ در هر مرحله با رفع چالش‌های پیش‌رو یک گام به سمت ایمنی و راحتی بیشتر و دقیق‌تر در پارک خودرو حرکت کرده است.

سوالی که همواره مطرح می‌شود این است که در صورت اشتباه در محاسبه یا هر حرکتی که باعث بروز برخورد با خودروهای اطراف یا عابرین پیاده شود، چه کسی مسوولیت این خطای سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری را بر عهده می‌گیرد؟ مانند آنچه برای یک خودرو ولوو XC۶۰ که در حال پارک کردن ناگهان سرعت می‌گیرد و با برخورد با افراد حاضر در محل باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شود و مثال‌هایی از این دست ممکن است با ایجاد اختلال در کامپیوتر مرکزی یا سنسورهای سونار ایجاد شود. شرکت‌های بیمه در پاسخ به این سوال تمام مسوولیت را متوجه راننده و مالک خودرو می‌دانند که از تکنولوژی‌های کمک‌کننده استفاده می‌کنند. در واقع انتظار می‌رود راننده در هنگام استفاده از این فناوری‌ها با احتیاط کامل وارد عمل شود. به نظر می‌رسد با توسعه و همه‌گیر شدن فناوری‌های کمک‌کننده شرکت‌های بیمه و خودرو‌سازان باید در جهت تشویق افراد برای استقبال از این فناوری‌ها راهکارهایی را برای حمایت از رشد و پیشرفت این فناوری‌های کمک‌کننده اجرایی کنند. سوالی که کمتر ممکن است به ذهن خریداران هیجان‌زده در زمان روبه‌رو‌ شدن با یک فناوری خطور کند.