بهره وری، رمز ماندگاری سازمان هاست

دنیای اقتصاد- دکتر سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان برگزاری بیست و سومین همایش سالیانه بهره وری فولاد مبارکه، ضمن تشکر از کلیه همکاران فولاد مبارکه اصفهان که با همراهی و همدلی در شرایط سخت سال گذشته ، شرکت را از بحران رهانیدند، آن را نشان از چابکی سازمان و توسعه یافتگی برشمرد و در خصوص توجه هر چه بیشتر به بهره وری گفت: بهره وری حرف اول و آخر ماندگاری سازمان ها و ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در این خصوص می بایستی با جدیت در تمام سطوح سازمان و نه تنها در تولید بلکه در بهره وری مواد، انرژی، نیروی انسانی، منابع مالی و ... توجهات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به چالشهای صنعت فولاد کشور و جهان و در پی آن کاهش حاشیه سود شرکت ها، گفت: این بحران زودگذر نیست و طولانی است و تنها راه نجات شرکتها توجه به بهره وری می باشد و بهره وری در جای جای سازمان می تواند شرکت را در مسیری قرار دهد که آن را از بحران نجات دهد. مدیر عامل فولاد مبارکه در ادامه به عوامل موثر در بهره وری از جمله کارکنان، کیفیت، کاهش ضایعات، کاهش مصارف، تأمین کنندگان، مشتریان، نگهداری و تعمیرات، و همچنین نظامهای مدیریتی اشاره نمود و گفت: هر کدام از این موارد می توانند در بالا بردن بهره وری شرکت مؤثر واقع شوند.

دکتر سبحانی با اشاره به مدیریت هزینه ها در شرکت، جهت افزایش بهره وری گفت: ما وقتی برای تولید هدف گذاری می کنیم ، هر درصدی از آن که منطبق با آن هدف نباشد ، جزءکالای انباری به حساب می آید و باید با قیمتی کمتر از قیمت سفارش، به فروش برسانیم که این درصد محصولات نامنطبق در نواحی تولیدی در سال می تواند سود از دست رفته زیادی ایجاد نموده و همچنین افت کیفیت محصول را برای شرکت در پی داشته باشد ، که در این خصوص هر آن چه که بتوانیم از هدر رفت این تولیدات جلوگیری بعمل آوریم ، مدیریت هزینه و افزایش بهره وری را شاهد خواهیم بود. وی درصد ادعاهای پذیرفته شده به حمل شده برای مشتریان، بازده وزنی تولید محصولات و همچنین حجم ضایعات آهنی و غیرآهنی تخلیه شده در دپو ضایعات را از دیگر مواردی ذکر کرد که با هدف گذاری در نواحی مختلف و کنترل می توان بهبود لازم را ایجاد نموده و با الگوبرداری از سایر شرکتها و واحدهای رقیب، خود را دائما با آنها مقایسه نموده و خود را به بهترین رقبا برسانیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه در ادامه با مقایسه مصرف انرژی(گاز و برق) در نواحی مختلف فولاد مبارکه با سایر تولید کنندگان فولاد در جهان گفت: در نواحی که با مصرف بیشتری از انرژی نسبت به سایر رقبا روبرو هستیم، ضمن توجه به تکنولوژی آنها باید بکوشیم به سطح مطلوب دست یابیم.

وی افزود: تعداد قطعات یدکی راکد و یا به تعبیری خواب سرمایه از دیگر مواردی است که توجه به آن می تواند در مدیریت هزینه ها نقش بسزایی را ایفا نماید. درحقیقت حجم سرمایه راکدی که ۲۵ درصد بهره پول نیز بابت آن پرداخت می کنیم را بایستی کاهش دهیم. همچنین در بهره وری نیروی انسانی که بر حسب نفر ساعت بر تن تولید محاسبه می شود، نسبت به رقبا عقب هستیم و در این خصوص باید با افزایش تولید آن را جبران کنیم.

وی با تأکید بر کار ایمن یادآور شد: ایمنی را هیچگاه فدای سرعت نکنید و با دقت لازم در اموری که به شما سپرده شده است، ضمن حراست از خود و سرمایه های شرکت در جهت افزایش بهره وری تلاش نمایید. دکتر سبحانی در پایان ضمن خشنودی از روند رو به رشد بهره وری در فولاد مبارکه ،در خصوص عملیاتی نمودن اهدافی که با نظرات خود همکاران تدوین شده، تأکید کرد: با اجرایی نمودن این اهداف می توان گام بزرگی درجهت افزایش بهره وری در شرکت برداشت.

این گزارش حاکی است: در جریان برگزاری بیست و سومین جشن بهره وری شرکت فولاد مبارکه، فرزاد ارزانی معاون تکنولوژی نیز گزارش مبسوطی از عملکرد فولاد مبارکه در روند ارتقاء بهره وری این شرکت در سال ۹۴ ارائه نمود و در ادامه از تعدادی از کارکنان به نمایندگی از ۲۴۱۳ نفر بهره ور در سال ۹۴که درمعیارهای تحقق اهداف واحد، مشارکت فردی در نظامهای بهبود و تحول، ایمنی واحد و همچنین عملکردهای رفتاری و انضباطی انتخاب شدند، قدردانی شد.

در ادامه مراسم تعدادی از کارکنان با شرکت در تریبون آزاد به طرح دیدگاههای خود و همچنین ارائه راهکارهای رسیدن به بهره وری در نواحی خود پرداختند. یکی از کارکنان با اشاره به حجم بالای بازنشستگان فولادمبارکه در سالهای اخیر و سالهای پیش رو، جانشین پروری را از مهم ترین چالشهای نیروی انسانی شرکت خواند و اشاره ای نیز به کاهش هزینه ها در بخش نیروی انسانی نمود که مدیرعامل شرکت در پاسخ به این
خواسته ها گفت: مسلم است که موضوع بازنشستگی کارکنان باتجربه فولادمبارکه و رفتن نیروهای با تجربه شرکت یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که همواره من و همه مدیران فولادمبارکه داشته ایم و داریم. وقتی افرادی که سالها با آموزش و تجربه اندوزی به مراحلی رسیده اند که سازمان با رفتن آنها احساس خلأ می کند باید برای جانشین پروری برنامه داشته و اقدام نماییم که خوشبختانه در این راه کارهای خوبی انجام شده که همه عزیزان از آن مطلع هستند.

دکتر سبحانی در ادامه با اشاره به تفاوت معنایی صرفه جویی و مدیریت هزینه افزود: در هیچ کجا به صرفه جویی اشاره ای نشده است. هرجا سخن از مدیریت اقتصادی بوده، تأکید روی مدیریت هزینه ها بوده نه صرفه جویی، چراکه بر این اعتقاد هستیم که صرفه جویی با قیچی کردن همراه است در صورتی که مدیریت هزینه ها یعنی جلوگیری از هدر رفت منابع. برای مثال باید در قراردادهای متعدد و موازی که برای انجام یک کار مشابه منعقد می شود مدیریت نمود و یا اینکه هزینه هایی را که در قالب پیمانکار یا مشاور، بدون خروجی انجام می دهیم را بررسی و مدیریت نماییم. تا جاییکه من در ذهن دارم در جلسه هایی که داشتیم به این نکته اشاره شد، اگر روزی فولادمبارکه به بحرانی ترین مراحل برسد شاید به مباحث پرسنلی بپردازیم ولی در حال حاضر هیچ صحبتی مبنی بر تغییر در حق و حقوق کارکنان به میان نیامده است.

دکتر سبحانی با اشاره به اینکه ممکن است به خطا برخی از تصمیم ها به مدیرعامل شرکت نسبت داده شود گفت: دردها گفته شده و همه باید در پی درمان دردهای سازمان باشند. مدیریت هزینه باید در جای جای سازمان انجام شود. سفارش های خریدی که بی مطالعه انجام شود فقط منجر به افزایش کالاهای انباری می شود، این جاست که مدیریت هزینه به کمک سازمان می آید و مانع از بین رفتن منابع می گردد. وی در ادامه با تشکر از کارکنانی که در این تریبون آزاد شرکت کردند افزود: نقدها را باید پذیرفت و ایرادها را بایستی اصلاح کرد تا دست در دست هم، به سازمانی با بهره وری بالا دست پیدا کنیم.