هر پروژه ساختمانی؛ حداقل یک تخلف

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به آمار بالای وقوع تخلفات ساختمانی در شهر تهران عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه ساخت‌وساز به‌ازای هر پروانه صادر شده یک تخلف ساختمانی صورت می‌گیرد. از این رو به نظر می‌رسد یکی از وظایف اصلی شورای شهر در آخرین سال دوره چهارم آسیب‌شناسی حجم بالای تخلفات ساختمانی در پایتخت باشد. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید این موضوع بررسی شود که چرا با وجود حجم بالای تخلفات ساختمانی هنوز راهکاری برای کاهش این آسیب از سوی اعضای شورای شهر اندیشیده نشده است، در ادامه به سایر موضوعات مهمی که باید در سال پایانی شورای شهر چهارم مورد توجه اعضای پارلمان محلی پایتخت قرار گیرد اشاره کرد و گفت: در بررسی نحوه هزینه کرد بودجه‌های کلان شهرداری تهران، ۱۷۸۸۰ میلیارد تومان بودجه امسال بود که با بودجه تبصره‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها حدودا با بودجه عمرانی دولت در کل کشور برابری دارد و ما باید ببینیم هزینه‌هایی که از این بودجه مصرف می‌شود آیا بهینه انجام می‌شود؟ آیا اشکالات در این حوزه فقط به شهرداری بر می‌گردد یا به تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ما؟ ضمن آنکه شورا و شهرداری تهران باید در این مورد به یک فهم مشترک برسند.

این عضو شورای شهر با تاکید بر ضرورت ورود شورا به اولویت‌های راهبردی شهر در سال آخر اظهار کرد: با توجه به اینکه نهاد شورا پس از گذشت ۴ دوره از عمر خودش به یک بلوغ و تجربیات کافی رسیده است و اعضای شورا و کارشناسان و مشاورین مربوطه، دانش ضمنی و فهم نسبتا مشترکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری پیدا کرده‌اند و با توجه به اینکه اساسا موضوع شهرنشینی و اداره شهرها و به‌ویژه کلانشهر‌ها و یا موضوعاتی مانند اقتصاد شهری و حکم روایی محلی از مهمترین مسائل مدیریت شهری و کشور است، ضرورت دارد تا در سال آخرفعالیت شورای چهارم از این تجربیات و سعی و خطاها و دانش ضمنی بهره ببریم و نسبت به اولویت‌بندی و جمع‌بندی اولویت‌ها اقدام کنیم.

اوادامه داد: یکی از اولویت‌ها برای ورود به این موضوع، شناسایی و احصای اولویت‌های راهبردی و اساسی مدیریت شهری است. به نظر می‌رسد برای کمیسیون‌های شش‌گانه شورای شهر، ۳ سال زمان کافی بوده تا متوجه شویم چه موضوعاتی برای مدیریت شهری از اهمیت برخوردار است و سپس با اتخاذ رویکرد و استراتژی یکپارچه سازی، یکپارچه نگری، یکپارچه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی یکپارچه نسبت به بررسی اولویت‌های احصا شده اقدام کنیم و قطعا اعضای شورا پس از ۳ سال کسب تجربه دیگر نمی‌توانند تمام مشکلات پیش روی مدیریت شهری و شورا را به پیشینیان منتسب کنند. اکنون دیگر شهروندان و رسانه‌ها از ما سوال می‌کنند که با توجه به گذشت چند سال فعالیت در شورای شهر تهران که مسوولیت تصمیم‌گیری و نظارت داشتیم چه کرده‌ایم؟ لذا من از تمام همکارانم تقاضا دارم از این فرصت باقی مانده استفاده کنیم و نسبت به شناسایی اولویت‌ها و پرداخت به آنها اقدام نماییم و از مجموعه بررسی‌‌ها، مطالعات و گزارش‌هایی که به ما ارائه شده استفاده نماییم.

سالاری تصریح کرد: بعد از گذشت ۱۴ سال از عمر شورای شهر تهران ضرورت دارد در این زمینه به یک راهبرد مشخص برسیم و در این یک سال باقی مانده اگر هم و غم مان این موضوعات راهبردی باشد می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم. ما همواره دیگران را به یکپارچه عمل نکردن متهم می‌کنیم. اینکه چرا دولت‌ها، تصدی‌گری‌ها را به ما واگذار نمی‌کنند تا مدیریت یکپارچه شکل بگیرد ولی در خود شورای شهر تهران در حوزه انجام وظیفه‌ای مثل نظارت به یکپارچگی نرسیده‌ایم، به‌عنوان مثال در پایش میزان تحقق برنامه‌های ۵ ساله دوم به چه میزان موفق بوده‌ایم؟ سالاری با تاکید بر لزوم ورود شورا به حوزه پیشگیری گفت: به نظر من در حوزه نظارتی، شورای شهر تهران بیشتر زمانی که مشکلات بروز و ظهور پیدا می‌کند ورود پیدا می‌کند و در حوزه پیشگیری و اجرا، ورود جدی، موثر و کارآمد ندارد.

او افزود: در موضوع پایش طرح جامع و طرح تفصیلی بسیاری از صاحب‌نظران مکاتبات گسترده‌ای با کمیسیون شهرسازی و سایر کمیسیون‌ها دارند که زمان آن رسیده است که در مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع که یک طرح ساختاری-راهبردی و منعطف است اصلاحاتی انجام شود و برخی از مفاد آن متوقف شود. سالاری گفت: در طرح تفصیلی شهر تهران، چند پهنه وجود دارد در ابتدای سال ۹۲ ابلاغ شد. بنابراین می‌توان با گذشت ۴ سال از آغاز اجرای این طرح این موضوع را بررسی کنیم که چه میزان از ظرفیت پهنه‌های R، M، s و G تحقق یافته است و چه میزان از این ظرفیت‌ها باقی مانده است؟ به گفته وی در ابتدای اجرای طرح تفصیلی جدید بنا بود سامانه این طرح به‌گونه‌ای تنظیم شود که درصورت اشباع شدن ظرفیت هر یک پهنه سامانه به سیستم هشدار مجهز شود و با اتمام ظرفیت هر پهنه برای ایجاد ظرفیت جدید سیستم محدودیت ایجاد کند. در حال حاضر بعد از گذشت چهار سال از پیش‌بینی چنین ظرفیتی باید این سوال مطرح شود که شورا و شهرداری تهران به چه راهکار مشترکی رسیده‌اند؟

سالاری با اشاره به لزوم برون سپاری تصدی‌گری‌های شهرداری گفت: بعد از گذشت ۱۰ سال از تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر چرا وظایف آنها به‌طور کامل واگذار نشده است؟ شورای کدام شهر و کشور می‌خواهد این مشکل را حل کند؟ مگر آن زمانی که شهرداری تصمیم گرفت وظایف شهرداری برون سپاری شود قرار نبود تعدیل نیرو انجام شود و تمام وظایف به صورت کامل برون سپاری شود. مگر ما در حوزه امنیتی که گذرنامه را به بخش خصوصی دادیم موفق نبودیم؟ اکنون که دفاتر خدمات الکترونیک ایجاد شده‌اند چرا شهرداری‌ها تعداد نیروهایشان دو برابر شده؟ مگر قرار نبود تسهیل گری انجام شود و مدت زمان صدور پروانه کاهش یابد و تالی فاسد حذف شود؟ اکنون چه تصمیمی باید بگیریم؟ اگر این دفاتر کارآیی ندارند باید متوقفشان کنیم. او اضافه کرد: در مورد شوراهایی معماری مناطق که ما اکنون طرح آن را آماده کرده ایم، تصمیماتی که در شورای معماری گرفته می‌شود در حد و حدود قانون برای تسهیل گری امور مردم باید تصمیم‌گیری کنند. مشکلات تصمیم‌گیری در آنها را چه کسی باید حل کند؟ ما و شهرداری باید با یک فهم مشترک این کار را انجام دهیم اما متاسفانه در هر جلسه فقط موضوعات روزمره مطرح می‌شود و به اولویت‌ها پرداخته نمی‌شود.