ذائقه جدید ایرانی در انتخاب خودرو
امیررشیدمهرآبادی
کارشناس خودرو
به‌طور کلی خریداران خودرو برای انتخاب خودرو فاکتورهای متفاوتی را درنظر می‌گیرند که این فاکتورها معمولا ترکیبی از ظاهر خودرو، سایز، مصرف سوخت و تعاریف عمومی از کیفیت خودروی مورد نظر است. برهمین مبنا است که حدود ۴۰کلاس خودرویی در طراحی خودرو تعریف شده است و هر چند سال هم شرکت‌های خودرو‌سازی با توجه به بازخوردهای بازارهای هدفشان، طراحی جدیدی به بازار ارائه می‌کنند که در هیچ کدام از قالب‌های قبلی قرار نمی‌گیرد وحتی در صورت بازخورد خوب، دیگر شرکت‌های رقیب نیز برای عقب‌نماندن از قافله بازار شروع به رقابت با این نوع طرح می‌کنند. مثلا خودرو بنز cla پس از موفقیت کلاس لوکس واسپرت بنز cls به بازار ارائه شد که خودرویی جدید با سایز کوچک‌تر و آپشن پایین‌تر، برای خریدارانی که طراحی فوق را با قیمت کمتر می‌خواستند، بود.
از مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی می‌توان به بازار سنجی اشاره کرد که معمولا این مهم به دلیل محدود بودن تولید و بازار انحصاری معمولا در کشور ما نادیده گرفته شده است. زیرا در ارائه یک خودرو در بازار باید حتی میانگین قد و سایز فیزیکی افراد آن جامعه مورد ارزیابی قرار بگیرد. البته با حضور خودروهای وارداتی و همچنین چینی و معرفی خودروهایی با طراحی جذاب به بازار، شرکت‌های خودرو‌سازی زنگ خطر را احساس کرده‌اند و سعی می‌کنند کم‌کم خود را به خواسته بازار نزدیک کنند. در این میان می‌توان به حضور خودرو رنو ساندرو اشاره کرد که ابتدا با عرضه محدود چهار هزاردستگاه شروع شده و در صورت بازخورد خوب از بازار به تولید انبوه خواهد رسید و امیدواریم که شرکت‌های خودروسازی با بازارسنجی معقول و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان خودرو، در خارج از سازمان خود، منطبق بر سلیقه بازار شوند و دیگر شاهد حضورهای ناموفق مانند فیات سی نا، سوزوکی کیزاشی. سیتروئن C5، سیناد،پژو 205 و... که بدون هیچ رهاوردی فقط سرمایه‌های کشور را هدر دادند، نباشیم. نگارنده با تجربه سال‌ها حضور در صنعت و بازار خودرو این نکته مهم را یادآور می‌شوم که سلیقه خرید مردم در بازه‌های زمانی دچار تغییرات می‌شود و نمی‌توان به ارائه یک محصول نزدیک به دو دهه و نهایتا با تغییرات در شکل چراغ یا آنتن خودرو، بازار موفقی را متصور شد. دربازار خودروهای تا 25 میلیون تومان برای خریداران، جدا از طراحی، مصرف سوخت خودرو یکی از فاکتورهای مهم انتخاب است. همچنین هزینه نگهداری و قیمت لوازم یدکی برای این طیف خریدار بسیار مهم است و در نهایت اگر خودرویی که در این محدوده قیمتی عرضه می‌شود کمی طراحی متفاوتی داشته باشد که هم در زمره خودرو‌های کار قرار نگیرد و هم کمتر در خیابان دیده شود، می‌تواند اقبال خوبی در فروش نزد خریداران داشته باشد.

در محدوده قیمتی 25تا 50 میلیون تومان سال‌ها است که بازار بیشتر شاهد خودروهای تکراری است و نهایتا می‌توان به خودروهای قبلی با فیس لیفت‌های نه چندان موفق اشاره کرد که از نمونه های آن می‌توان به پژو 405slx یا زانتیا 2 اشاره کرد. در این قسمت بازار خریداران، کیفیت مطلوب، گارانتی و خدمات پس از فروش خوب را انتظار می‌کشند و در عین حال خواهان خودرویی با سایز متوسط هستند که بتواند نیازهای یک خانواده را برای مسافرت‌ها و تردد روزمره برآورده کرده و طراحی آن اعضای جوان خانواده را هم راضی نگه دارد. در محدوده قیمتی 50 تا 85 میلیون تومان بیشتر شاهد جولان خودروهای چینی و چند مدل از خودروهای ارزان‌تر کره‌ای هستیم. لیستی از آپشن و شرایط فروش آسان و حتی در برخی موارد کاهش قیمت نسبت به سال قبل به وضوح محسوس است. با شرایط اقتصادی پیش‌رو و حضور خودروسازان معتبر در بازار، خودروسازان چینی به دنبال ارائه خودروهای متفاوت وکیفی تر در بازار هستند و مطمئنا با حضور خودروهایی با برند معتبر و تولید یا مونتاژ داخل، بازار خودرو‌های چینی، شکننده متصور می‌شود. البته چینی‌ها یکی از علایق مردم ایران را به خوبی شناسایی کرده‌اند و آن علاقه مردم به خودروهای کراس اور و اس یو وی است که در عامه از آن با شاسی بلندها یاد می‌شود. دلایل بیشتر خریداران خودروهای شاسی بلند، بیشتر ایمنی در برخوردها، تسلط محیطی و پرستیژیک بودن عنوان می‌شود.

در جمع‌بندی باید گفت در حال حاضر بازار خودرو تشنه معرفی خودروهای جدید است که توام با انطباق بر قدرت خرید ایرانی دارای کیفیت و تکنولوژی روز دنیا باشد و با توجه به این مطلب که در خودروهای روز و دارای برند معمولا ایمنی، از نکات اولیه طراحی است، انتظار می‌رود برای معرفی خودروهای جدید به بازار کشور حتما این مساله با دقت بررسی شود و در ضمن‌خودروهای با ظاهر لوکس و دارای آپشن‌های مختلف قطعا مورد استقبال بازار قرار می‌گیرد. همچنین سال‌ها است که جوانان انتظار خودروهای دو در و با سقف باز شونده و البته قابل خرید توسط تمام اقشار جامعه را دارند که با دقت در انتخاب خودروهای ارائه شده، خودروسازان می‌توانند یک خودرو خاص را در مدل صندوقدار، هاچ بک، کروک و با انواع موتور و سطح امکانات عرضه و به دور از هم‌پوشانی بازار، طیف گسترده‌ای از خریداران را به سوی خرید محصولاتشان سوق دهند.