کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تنها راه نجات است
تحقیقات دکتر آرمین سروشیان استاد مهندسی شیمی و محیط‌زیست دانشگاه آریزونا، در زمینه ذرات معلق اتمسفر و تاثیر آن بر کیفیت هوا، تغییرات اقلیمی، چرخه‌های آب، چرخه بیوشیمیایی مواد غذایی و بهداشت عمومی متمرکز است. او بیش از 60 مقاله در مجلات علمی معتبر به چاپ رسانده است.
تهران هر ساله در این روزها به شدت با آلودگی هوا درگیر است. اما علت تشدید آلودگی هوای تهران در فصل زمستان چیست؟
منابع آلودگی در همه کلان‌شهرها از طیفی از اعمال مربوط به برخورد و تماس بشر با طبیعت و تا حدی منابع طبیعی نشات می‌گیرد (به‌طور مثال منابعی که توسط بشر ساخته نشده‌اند). این آلاینده‌ها هم گازها و هم ذرات اورسل را شامل می‌شود. (به انتشار و پراکندگی ذرات میکروسکوپی جامد و مایع در فاز گازی اورسل گفته می‌شود. مانند ذرات گرد و غبار معلق در هوا، دود، ریزگرد اقیانوسی، آلودگی هوا، ومه دود مثال‌هایی از اورسل هستند).در شهرهای بزرگی مانند تهران، فصل زمستان به‌طور خاص زمان آلودگی است؛ چرا که نسبت به همه زمان‌ها در طول سال، ارتفاع «لایه ترکیبی» در پایین‌ترین سطح خود قرار می‌گیرد؛ این لایه پایین‌ترین بخش از اتمسفر است که با منابع آلودگی سطحی پیوند خورده است. زمانی که این لایه عمیق‌تر است، آلاینده‌ها نسبت به زمان‌های دیگر سال به غلظت بالاتری دست می‌یابد.

با توجه به آنچه گفتید، راهکاری برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود دارد؟
برای هر کلان شهری در جهان، وضع مقررات انتشار گاز گلخانه‌ای یکی از راه‌های اصلی برای کمک به کاهش آلودگی هوا است. آلودگی از لایه جو به سمت لایه‌های سطحی نشست می‌کند و بنابراین شرایط آب و هوایی که موجب باران بیشتر می‌شود می‌تواند تا حدی به پاکسازی اتمسفر کمک کند.

شهرهایی مانند لندن و پکن نیز همواره با معضل آلودگی هوا درگیر بوده‌اند. آنها برای حل این مشکل چه کرده‌اند؟
این دو شهر جزو شهرهای بزرگی هستند که به دنبال رشد جمعیت با آلودگی هوا درگیر بوده‌اند. برخی کشورها نسبت به سایرین در کاهش آلودگی موفق‌تر بوده‌اند؛ دلیل این امر اعمال مقررات سختگیرانه‌تر از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. لس‌آنجلس یکی از بهترین مثال‌های یک شهر بزرگ است که با مقررات موفقیت‌آمیز از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاست. به همان اندازه آلودگی در این شهرها از ترافیک خودروها ناشی می‌شود. سوخت‌های پاک‌ و ماشین‌های کمتر در خیابان‌ها و جاده‌ها نیز راهکارهایی برای کاهش موفقیت‌آمیز گازهای گلخانه‌ای هستند.