ماموریت تازه  برای شهرهای جدید
مسوولان وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید به‌منظور رفع مشکلات این شهرها در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مصوب کردند: از این پس مدیران عامل شهرهای جدید کشور، باید با فراهم کردن زمینه‌های همکاری و جذب سرمایه‌گذاران، بتوانند مشکلات فعلی و پیش رو در این شهرها را برطرف کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که اغلب شهرهای جدید کشور هم‌اکنون با مشکل کمبود منابع مالی برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مواجهند، براساس مصوبه جدید، قرار است از این پس سیاست‌های جذب سرمایه‌گذار در این شهرها با اعطای مشوق‌های خاص به صاحبان سرمایه اعطا شود.
به این ترتیب، مدیران عامل شهرهای جدید به دنبال مصوبه شرکت عمران شهرهای جدید کشور، موظف شدند تا با فراهم کردن بسترهای مناسب و تعریف مشوق‌های خاص برای سرمایه‌گذاران، روند ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی را تسریع کنند.
این در حالی است که بنا بر تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، جذب سرمایه‌گذاران هم‌اکنون به رویکرد اصلی سیاست‌گذاری در شهرهای جدید تبدیل شده است.
شهرهای جدید کشور که با هدف اسکان سرریز جمعیتی کلانشهرها در دهه ۷۰ شکل گرفتند، در دولت نهم و دهم به عنوان اصلی‌ترین محل ساخت واحدهای مسکن مهر مورد توجه واقع شدند، طوری‌که فراتر از چشم‌اندازی که برای پیشرفت فیزیکی و جذب جمعیت در این شهرها مصوب شده بود، همزمان با ساخت انبوه واحدهای مسکن مهر، این شهرها به رشد جمعیتی چندین برابر، چند سال پیش از افق جمعیتی تعیین شده رسیدند.
همین امر موجب شده هم‌اکنون و همزمان با افتتاح حجم قابل توجه واحدهای مسکن مهر، جمعیت ساکن در این شهرها با مشکلات بسیاری در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مواجه شوند.
مشارکت بخش خصوصی برای رفع مشکلات
معاون وزیر راه و شهرسازی، جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مشارکت مردم در طرح‌های پیش روی شرکت عمران شهرهای جدید را از رویکردهای اصلی دولت در شهرهای جدید برشمرد و تصریح کرد: فراهم آوردن بستر مناسب به‌منظور جلب مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاران موضوعی بود که با هم‌اندیشی اعضای هیات‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه آن صدور بخشنامه‌هایی در راستای تحقق این رویکرد و ابلاغ آن به مدیران عامل شهرهای جدید شد.
محسن نریمان در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای اقتصاد» افزود: در همین خصوص، سیاست‌های مصوب به مدیران عامل شهرهای جدید اعلام و تاکید شد که با همکاری و فراهم آوردن زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاران، بتوانند با طرح مشارکت، مشکلات فعلی و پیش روی شهرهای جدید را مرتفع سازند.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاهی جهت جذب سرمایه‌گذاران در نیمه اول سال 93 خبر داد و اظهار کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده شهرهای جدید در سطح کشور، امکان جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران را فراهم می‌آورد که در همین راستا، برپایی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید در مردادماه سال جاری، دستاوردی مهم در حوزه سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود.
رئیس هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، همچنین تاکید کرد: هم‌اکنون زیرمجموعه‌ها و بخش‌های مرتبط در شرکت عمران شهرهای جدید به‌طور جدی فعالیت‌های خود را برای برگزاری این نمایشگاه آغاز کرده و تلاش می‌کنیم با مطرح کردن ایده‌ها و سوژه‌های خود در قالب یک نمایشگاه و همایش گسترده و برپایه سیستم بُرد-بُرد، بستر جذب مشارکت‌های بخش خصوصی را فراهم آوریم.
آخرین گزارش خدمات در شهرهای جدید
درحالی‌که مسوولان شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی در پروژه‌های مسکن مهر در این شهرها خبر می‌دهند، آخرین آمارها از وضعیت خدمات رسانی در شهرهای جدید حاکی است: هم‌اکنون از کل خدمات روبنایی پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید که ۲۰۴ مورد بوده است، در کل کشور ۶۹ پروژه تا پایان خرداد امسال تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است و ۱۳۵ پروژه دیگر، در دست احداث است.
این در حالی است که در شهر جدید پرند، به عنوان پایتخت مسکن مهر، تا پایان خرداد 93 از مجموع 29 پروژه روبنایی مسکن مهر، 10 پروژه تکمیل و در حال بهره‌برداری است و هنوز 19 مورد از این پروژه‌ها در حال ساخت است.
همچنین از مجموع ۳۴ پروژه روبنایی در شهر جدید پردیس، ۳ پروژه تکمیل و بهره‌برداری شده و ۳۱ پروژه در دست احداث است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، این پروژه‌ها شامل خدمات روبنایی شهرهای جدید از قبیل، مسجد، مدرسه و کلانتری است.
آمار فرصت‌های سرمایه‌گذاری
مسوولان شهرهای جدید کشور، همزمان با تصویب ماموریت تازه شهرهای جدید برای جذب سرمایه‌گذار، از وجود 111 فرصت عمومی سرمایه‌گذاری در این شهرها خبر دادند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، از این تعداد ۴۵ پروژه مختص فضاهای تجاری - خدماتی، ۸ پروژه مربوط به کاربری مختلط، ۸ پروژه با کاربری مسکونی، ۱۵ پروژه با کاربرد تفریحی- توریستی، ۴ پروژه درمانی، ۱۲ پروژه ورزشی، ۱۴ پروژه صنعتی و ۵ پروژه مختص تجهیزات شهری به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید کشور، عنوان شده است.