چوکا  با ارمغان سال‌ها تجربه، بازگشتی قدرتمندانه
500 شرکت برتر و بزرگ ایران که از آن ها به‌عنوان موفق‌ترین بنگاه‌های تجاری و صنعتی یاد می‌شود، در شانزدهمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها معرفی شدند.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت صنعتی، مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر سال ۹۲ بر اساس اطلاعات سال مالی ۹۱، معادل ۴۰۵ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با میزان فروش صد شرکت برتر سال پیش از آن، ۴/۳۳ درصد رشد داشته است. این همایش که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، شرکت‌های برتر بر اساس اطلاعات سال مالی ۱۳۹۱ و با احتساب حجم فروش انتخاب شدند. در این میان شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران درگروه صنایع سلولزی رتبه اول را کسب کرد و در لیست برترین شرکت های ایران قرار گرفت. کسب رتبه اول بهانه ای شد تا به معرفی و قابلیت های مجتمعی عظیم در شمال کشور برویم و با مهندس پرویز گلریز به گفت و گو نشستیم.

صنایع چوب و کاغذ ایران در رده برترین های ایران
صنایع چوب و کاغذ ایران در ۷۵کیلومتری شمال غربی رشت و در ۳۵کیلومتری جاده انزلی به تالش و درکنار جنگل های وسیع شمال کشور قرار دارد. این کارخانه در سال ۱۳۵۲با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت کشاوری در زمینی به مساحت ۱۰۰هکتار به منظور ایجاد و بهره برداری از کارخانجات تولید واحدهای خدماتی وابسته به آن و هم چنین احیا جنگل های استان گیلان تاسیس گردید. این کارخانجات در سال۵۷ شروع به بهره برداری آزمایشی کرد و در سال ۶۴ تحت پوشش سازمان صنایع قرار گرفت. همچنین در سال ۶۵ بخش جنگل از چوکا منفک و بنام شرکت جنگل شفارود به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۸۰شرکت چوکا به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و آستان قدس واگذار شد.
مجتمع چوب و کاغذ ایران از سه واحد تولدی به شرح زیر تشکیل گردیده ست.
۱-واحد تخته چند لایی (کارخانه تخته چند لایی): این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۶۶۴۰متر مکعب انواع تخته لایه تولید می کند که به دلیل عدم تامین مواد اولیه در حال حاضر تولیدی ندارد اما با برنامه ریزی صورت گرفته ،تولید انواع تخته لایه با کیفیت مناسب در سال ۹۳به بازار عرضه خواهد شد.
۲-واحد چوب بری (کارخانه چوب بری):این واحد صنعتی سالانه توان تولید ۵۲۰۰۰متر مکعب انواع تخته والوار را دارد که به دلیل تامین چوب مناسب متوقف شده است.
۳-کارخانه تولید کاغذ: ظرفیت اسمی کارخانه کاغذ۵۰۰تن درروز از انواع تولید کاغذ گرافت و فلوتینگ بوده که به دلیل عدم تامین مواد اولیه چوبی در سال ۷۸ با احداث یک واحد نولید خمیر از کاغذ باطله با ظرفیت ۴۰۰تن درروز ، کاغذی بانام تست لاینر به شکل دولایه ترکیبی از یک لایه خمیر و چوب و یک لایه خمیر بازیافتی وارد بازار نمود که در حال حاضر نیز تولید ادامه دارد .همچنین ماشین کاغذ شرکت چوکا با عرض ۷متر بزرگترین واحد کاغذ خاورمیانه است.pic۱

توانمندی های مجتمع عظیم سلولزی صنایع چوب و کاغذ ایران
۱.این مجتمع با داشتن ۱۰۰هکتار زمین قابلیت توسعه و کاربری برای صنایع سلولزی را در سطح بالا دارا است.
۲.این مجموعه دارای تصفیه خانه آب، روزانه امکان پمپاژ ۴۰۰۰۰مترمکعب آب راداشته و هم چنین ظرفیت تصفیه فاضلاب را تا ۲۵۰۰۰متر مکعب دارد .علاوه بر این آب شرب داخل مجتمع ،آب آشامیدنی شرکت جنگل شفارود و ۲۰۰۰خانوار از شهرک مسکونی و روستاهای پیرامون خود راتامین مینماید و با تصفیه خانه ثانویه روزانه بیش از ۲۵۰۰۰مترمکعب آب مقطر علاوه بر مصرف در بویلر ها،نیاز شرکت های گاز استان را فراهم نموده است.
۳.دیماند برق این مجتمع ۲۰مگاوت ساعت بوده که از طریق سه خط ورودی ۲۰کیلو وات از شبکه تامین می گردد.
۴.این مجموعه دارای دو دستگاه بویلر صنعتی بوده که با ظرفیت تولید ۲۳۰تن در ساعت علاوه بر تامین بخار برای فرایند های مختلف ،توان تولید برق تا ۱۵مگاوات ساعت را برای توربین ژنراتور فراهم می نماید.
۵. مجموعه سالن های سرپوشیده این شرکت بالغ بر ۱۵۰هزار متر مربع بوده که نیمی از آن در حال استفاده و نیمی دیگر قابلیت کاربری برای طرح های توسعه ای را دارد .
۶. محوطه انبار مواد اولیه چوب و کاغذ باطله (یارد )مساحتی بالغ بر ۱۸۰۰۰۰ مترمربع بتن همسطح بوده و امکان استفاده و انبارش برای مواد اولیه با ظرفیت های بالاتر را داراست .
۷.یک واحد مرکز تحقیقات و توسعه سلولزی با تجهیزات روز دنیا در داخل شرکت شرایط بسیار مناسبی را برای صنعت سلولزی کشور در سطح عالی فراهم کرده است.pic۲
۸.دانشکده فنی (پردیس دانشگاه تهران )بارشته تحصیلی مهندسی شیمی با گرایش سلولزی در جنب این مجتمع از نقاط قوت این مجموعه عظیم است.

چالش های فراروی شرکت چوکا
مهندس پرویز گلریز، مدیر عامل کارخانه چوب و کاغذ ایران در باره جدا شدن شرکت جنگل شفارود بیان کرد: پس از جدا شدن شرکت جنگل شفارود از مجتمع چوب و کاغذ ایران (چوکا)که به عنوان منبع اصلی مواداولیه در طرح دیده شده بود، به ناچار تامین چوب از طریق منابع مردمی صورت گرفت که این امر مشکلاتی را تاکنون برای شرکت چوکا ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: همچنین خرید چوب از بازار در فصول مختلف با نوسانات شدید از جهت کمیت و قیمت همراه بوده است .دراین خصوص شرکت چوکا اقداماتی را برای در اختیا رداشتن بخشی از زمین های جلگه ای که زیر کشت صنوبر قرار دارد را انجام داد و این پیگیری ها همچنان ادامه دارد و امید است که این امر محقق گردد تاشرکت بتواند گام های محکم تری در خصوص طرح های پیش بینی شده برای رونق این صنعت و اشتغال زایی بردارد .
مهندس گلریز بااشاره به دیگر مشکلات پیش روی این شرکت گفت: فرسودگی ماشین آلات مجموعه یکی دیگر از مشکلات شرکت بوده است ، هرچند ماشین آلات این مجموعه محصول شرکتهای معروف کاغذ سازی دنیا است؛ اما به دلیل بازسازی به موقع و بهره برداری چند ساله از این صنعت ،نیاز به بازسازی در اولویت بوده است. همچنین تغییر تکنولوژی و استفاده از سیستم های اتوماسیون در ماشین های امروزی ،این مجموعه را برآن داشته است که طرح باسازی و نوسازی خود را در بخش های مختلف از طریق شرکت های معتبر در دستور کار قرار دهد که انشاالله در آینده این امر نیز محقق خواهد شد.
مهندس گلریز همچنین درباره فعالان کارخانه‌های کاغذسازی کشورافزود : فعالان کارخانه‌های کاغذسازی از متخصصان کارخانه چوکا هستند و کارخانه کاغذ سازی از کارشناسان توانمندی برخوردار است و این افراد می‌توانند تولید را به حداکثر ظرفیت برسانند.
وی در خاتمه عنوان کرد : این شرکت به لحاظ برخورداری از موقعیت جغرافیایی از یک طرف در کنار منطقه آزاد بندر انزلی و از طرفی ارتباط زمینی با بندر آستارا جهت دسترسی به منبع بزرگ مواد اولیه سلولزی روسیه، شرایط تاحدودی مناسب برای توسعه و ایجاد یک شرکت سلولزی را دارد.بنابراین شهرک سلولزی چوکا ضمن اصرار بر در اختیار داشتن بخشی از اراضی جلگه ای برای کاشت صنوبر و ایجاد یک منبع مواد اولیه پایدار به ناچار جهت واردات مواد اولیه سلولزی نیز اقدام خواهد کرد تا از همه این زیر ساخت های موجود وتوان مندی هایی که به آن اشاره شد برای توسعه منطقه و تامین نیاز بازار به محصولات سلولزی استفاده گردد.

چشم اندازآینده ای نزدیک از مجتمع عظیم چوب و کاغذ ایران
باتوجه به امکانات و شرایط بسیار عالی در آینده نه چندان دور شرکت چوکا طرح و توسعه خود را گسترش داده و به شرح زیر اعلام می کند.
۱.راه اندازی تخته چند لایی با کیفیت مناسب در ۴ماه آینده
۲.احداث یک واحد تولیدی مقوایی برای مصرف داخلی استان ظرف مدت ۶ماه آینده
۳.راه اندازی یک خط تولید پالت سازی برای تامین نیاز بخش عمده شرکتهای پتروشیمی
۴. ایجاد و راه اندازی خط کمپوست از ضایعات خاک و پوست چوب که منبع اولیه آن ضایعات خاک و پوست چند ساله شرکت است .pic۳
۵.ایجاد و توسعه یک خط تولید کاغذ با ظرفیت ۱۰۰۰۰۰تن در سال، برای تنوع محصول ونیاز بازار



کارخانه چوکا در۶ماهه نخست سال جاری ۱۵ میلیارد سودآوری داشته است
مدیرعامل شرکت چوکا با بیان اینکه متاسفانه با کمبود منابع تامین چوب در استان مواجه هستیم تصریح کرد: کارخانه چوکا در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۵ میلیارد سودآوری داشته است
پرویز گلریز مدیرعامل کارخانه چوکا،بااشاره به وضعیت فعلی این کارخانه ی بزرگ و مطرح کشور اظهار داشت: در حال حاضر روزانه یکصد تن چوب به شرکت وارد و در چرخه تولید قرار می گیرد اما این مقدار چوب نسبت به پتانسیل موجود اندک است و باید اعلام کنیم که این کارخانه ظرفیت مصرف ۶۰۰ تن چوب در روز را نیز دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه با کمبود منابع تامین چوب در استان مواجه هستیم تصریح کرد: کارخانه چوکا در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۵ میلیارد سودآوری داشته است.
گلریز با بیان اینکه کارگران این کارخانه نسبت به سایر واحدهای صنعتی کمترین حقوق و مزایا را دارند، افزود: این کارخانه دارای ظرفیت‎های گسترده‎ای است که باید با همت مسئولان به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه بازسازی کارخانه چوکا به ۳۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد، گفت: برنامه‌های تحقیقاتی و طرح توسعه این شرکت جهت ارائه به مسئولان و اجرا آماده است.
مدیرعامل کارخانه چوکا با بیان این مطلب که از ۱۵۰ هزار متر مربع فضای این کارخانه فقط ۵۰ هزار متر مربع بهره برداری می‌شود و ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر بلااستفاده است خاطرنشان کرد: با وجود زیرساخت های خوبی که این کارخانه دارد می توان صنایع همگن مانند کارتن سازی، ام دی اف، ملامین، نئوپان و ... را در این کارخانه راه اندازی کرد.
در حال حاضر صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) ۱۲ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تامین می کند