مشهد باید بزرگ‌ترین موزه زنده تاریخ باشد

روزنامه اعتماد در گفت‌وگوی مفصلی با نعمت‌الله فاضلی پیرامون تخریب بافت تاریخی مشهد، نوشت: نوغان به گفته یکی از اهالی، قدیمی‌ترین محله ایران است و قدمتی حدود ١٥٠٠ سال دارد. مردم مشهد، نوغان را از روایتی می‌شناسند که می‌گوید زنان نوغان در جو خفقان حکومت عباسی، برای شرکت در مراسم تشییع پیکر حضرت رضا (ع) مهریه‌شان را به شوهران‌شان بخشیدند تا به آنان اجازه شرکت در این مراسم را بدهند. این روایت را پیرمردی که در گوشه حجره‌اش در راسته اصلی بازار نشسته تعریف می‌کند و می‌گوید که هنوز هم مردم محله به این تاریخ افتخار می‌کنند. در تاریخ شکل‌گیری حرم امام رضا (ع) هم ذکر شده است که در سال‌های آغازین دفن حضرت در مشهد، زمین‌های اطراف حرم خالی از سکنه بود و نوغان که یکی از دو آبادی معروف و معتبر توس بود، تنها نقطه مسکونی منطقه محسوب می‌شد. اما حالا از این محله ١٥٠٠ ساله چند بنای تاریخی درحال تخریب مانده و مغازه‌هایی که در راسته اصلی آن اجناس درجه سوم چینی می‌فروشند.

هرچند با بازدید از دیگر مناطق بافت تاریخی منطقه ثامن، می‌شود به این نتیجه رسید که راسته نوغان که منتهی به میدان طبرسی می‌شود، یکی از پویا‌ترین مناطق این محدوده است. و مناطق دیگر محدوده اطراف حرم تسلیم جولان بناهای بی‌ربط و بی‌هویتی شده‌اند که می‌توانند در هر کجای دنیا قد علم کنند، اما این نقطه را انتخاب کرده‌اند چرا که سودای سرمایه‌داری را در سر داشتن قربانی می‌خواهد و کدام قربانی مظلوم‌تر از بناهای تاریخی شهرها. اما در کنار تخریب این بافت ارزشمند، خرده‌فرهنگ‌هایی هم به تدریج به دست فراموشی سپرده می‌شوند. فرهنگ زیارت این روزها به سایه رفته، حالا دیگر خبری از چاووشی‌خوانی در اطراف حرم نیست، حالا خبری از عطر دارچین و زعفران و هل در چند قدمی حرم نیست. بازار سنتی زیر سایه مجتمع‌های بزرگ تجاری هر روز کم‌رونق‌تر می‌شود و همین موضوع باعث کمرنگ شدن بسیاری از سنت‌ها و فرهنگ‌هایی می‌شود که به تدریج کنار گذاشته می‌شوند و همین روند تدریجی مانع بروز هرگونه حساسیتی نسبت به تغییرات عمده فرهنگی می‌شود.

بافت تاریخی٣٦٠ هکتاری مشهد، طبق آمارهای رسمی در سال ٧٤ حدود ٦٠ هزار نفر ساکن داشت، یعنی ١٧٦ نفر در هر هکتار، امروز آمار ساکنان آن به ٤٠ نفر در هر هکتار رسیده است، یعنی حدود ١٥درصد از آماری که در سال ٧٤ اعلام شده بود. این به معنای کوچ اجباری ساکنان این مناطق به شهرهای دیگر یا مناطق دیگری از مشهد است. همین است که مسئولان حتی برای ساخت مدرسه در این منطقه انگیزه‌ای ندارند و منطقه ثامن هر روز تجاری‌تر از قبل می‌شود و همین موضوع امنیت منطقه را که هرروز از سکنه بومی آن کاسته می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما مصوبه اخیر شورای شهر در این خصوص به کوچ و خالی شدن این منطقه از سکنه مقیم دامن زده است. شورای اسلامی شهر مشهد در صد وبیست‌وششمین جلسه خود با اعطای معوض برای تملک املاک در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی از سوی شهرداری موافقت کرد. با تصویب این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد برای تسریع در اجرای طرح بهسازی و نوسازی نسبت به معاوضه املاک متعلق به مالکان واقع در طرح‌های مذکور با املاک شهرداری با شرایط مصوب اقدام کند. این خبر به معنای تسریع تخلیه بافت اطراف حرم و در نتیجه تخریب سریع‌تر این بافت ارزشمند است که بخش مهمی از هویت این شهر محسوب می‌شود.

معرفی 28 واحد تولیدی خراسان شمالی برای دریافت تسهیلات بانکی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ۲۸ واحد تولیدی خراسان شمالی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند. یحیی نیکدل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به پیش‌بینی ۴۲۲ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۰۹واحد متقاضی دریافت این تسهیلات در سامانه بهینه‌یاب ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۲۸ واحد با ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شد. براساس بخشنامه‌های ابلاغی، تمهیداتی اندیشیده شد که اگر واحدهای تولیدی دارای چک‌برگشتی، معوقات بانکی و بدهی‌های مالیاتی ناشی از مشکلات اقتصادی هستند، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مانعی در پرداخت این تسهیلات ایجاد نکنند . وی با اشاره به یارانه ۵ درصدی صادرات این استان، گفت: درحالی‌که هدف‌گذاری صادرات سال قبل خراسان شمالی ۱۷۰ میلیون دلار بود، ۱۷۹ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد. این کالاهای صادراتی شامل تولیدات پتروشیمی، فولادی، پلاستیکی، ساختمانی، کشاورزی، قطعات آهنی، موادغذایی، فرش و مصنوعات کاغذی است. بیشترین سهم بازارهای هدف صادراتی این استان به افغانستان با ۵۴درصد، ترکمنستان ۱۸ درصد، عراق ۱۲درصد و هند با ۵ درصد اختصاص دارد.

مشهد باید بزرگ‌ترین موزه زنده تاریخ باشد