یک طرح ملی بدون هیچ کمک مالی دولتی

کامران معتمدی
معاون مالی- اقتصادی شرکت پترو امید آسیا

معرفی طرح مخازن ذخیره‌سازی نفت خام امید

طرح احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام امید در محدوده جغرافیایی شهرستان گناوه / دیلم به منظوراحداث یک ترمینال نفتی به ظرفیت کلی۱۰میلیون بشکه انجام شده است. این طرح با هدف ذخیره سازی و صادرات نفت خام سبک و سنگین برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در منطقه، پشتیبانی عملیاتی از ذخایر نفت خام پایانه‌های نفتی خارک، افزایش بهره‌وری عملیاتی و اقتصادی این تاسیسات و کمک به تداوم پایدار تولید نفت کشور اجرا شده است. این پروژه شامل ۱۴ عدد مخزن فلزی استوان‌های نفت خام مجموعا به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه است که با تعریف ۸ مخزن یک میلیون بشکه‌ای، دو مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای و ۴ مخزن ۲۵۰ هزار بشکه‌ای برای ذخیره‌سازی نفت خام، تاسیسات و ساختمانهای وابسته اجرا شده است. زمین در نظر گرفته شده برای این طرح در حدود ۵/ ۹۵ هکتار مساحت دارد و در حوالی منطقه گوره در استان بوشهر واقع شده است. محل تحویل و باز تحویل انواع نفت خام نیز همین منطقه خواهد بود که از طریق خطوط لوله اختصاصی به پایانه انتقال می‌یابد و پس از ذخیره‌سازی از طریق همان خطوط باز تحویل خواهد شد.

میزان سرمایه‌گذاری و محل تامین آن

شرکت تامین سرمایه امید در سال ۹۰ در راستای اجرای تفاهم‌نامه کلان سه جانبه در تاریخ ۲۷/ ۱۰/ ۸۹ میان شرکت ملی نفت ایران، بانک سپه و شرکت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی اجرای طرح مخازن امید را در دستور کار قرار داد. در ادامه با تغییر سه برابری نرخ ارز از نرخ پایه سال ۹۰ معادل ۱۰۷۰۰ ریال، ناتوانی پیمانکارEPC درتامین خرید ارز خارجی و افزایش ۹/ ۲ برابری قیمت پروژه، این شرکت تلاش خود را برای تحقق اهداف استراتژیک در همراهی با وزارت نفت به کار گرفت و به رغم مشکلات حاصل از تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های تامین و به خصوص انتقال ارز به پایان مسیر رسید. تامین مالی پروژه به شرح زیر انجام شده است:

  • 65 درصد از سرمایه شرکت به ارزش 2000 میلیارد ریال
  • بازار پول - با همراهی بانک‌های ملت، سینا
  • بازار سرمایه- با انتشار اوراق اجاره از محل دارایی‌های شرکت و با بازارگردانی شرکت تامین سرمایه امید

بدهی به سهامدار

درآمد اجاره شرکت از محل دکل حفاری به کار گرفته شده در میدان نفتی آذر

همچنین در مسیر تأمین مالی پروژه، بخشی از سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید درشرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در توثیق بانک‌ها قرار گرفت و بابت دیون پروژه مبلغ ۰۹۸/ ۱۹ میلیارد ریال چک تضمین در مراکز تامین به منظور تضامین مالی به امانت گذاشته شده است. از کل مبلغ پروژه به ارزش تقریبی ۷۳۰۰ میلیارد ریال، دو بسته ارزی به ارزش تقریبی ۸۰ میلیون دلار و مابقی ریالی است.

طرح مخازن از منظر اقتصاد مقاومتی

پروژه مخازن یک طرح چند منظوره است که در اینجا به مهم ترین اهداف آن اشاره می‌شود:

افزایش ظرفیت و توان بالقوه صادرات نفتی

  • ایجاد یک بافر استراتژیک با ظرفیت بالا برای مقابله با نوسانات بازار نفت
  • امکان ذخیره‌سازی نفت هنگام مواجهه با تحریم‌های احتمالی از جمله عدم خرید نفت
  • کاهش هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی موقت نفت در نفتکش ها
  • ایجاد قطب جدید صادرات نفت در خلیج فارس
  • تقویت توان صادراتی نفت جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس
  • ایجاد زمینه برای اجاره ظرفیت‌های خالی به کشورهای در حال توسعه منطقه

ذکر دو نکته :

در این پروژه از هیچ کمک مالی دولتی استفاده نشده؛ هرچند حمایت‌های غیر مالی شرکت ملی نفت ایران در به انجام رسیدن این پروژه ملی و استراتژیک کشور موجبات قدردانی را فراهم کرده است. جنبه شگفت انگیز پروژه این نکته است که با وجود سخت ترین تحریم ها، افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها و بهای تامین مالی، نخستین بار است که پروژ ه‌ای با این حجم ظرفیت عملیاتی توسط یک شرکت نوپای نفتی به انجام می‌رسد.