برندسوزی! - ۷ اردیبهشت ۹۵
شرایط تیم سپاهان روز به روز بدتر می‌شود و به نظر می‌رسد مدیران باشگاه اصفهانی و البته اسپانسرهای باشگاه، هنوز به دنبال آن نیستند که با ارائه راه‌حل‌های اساسی، تیم اصفهانی را از بحران‌های موجود خارج کنند.قهرمان فصل گذشته لیگ برتر که بدون شک در ابتدای لیگ جاری به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی مسابقات لیگ و صعود در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رفت، این روزها شرایط کابوس‌واری دارد و وضعیت، هر روز بدتر می‌شود. سپاهان پس از آنکه قهرمانی مسابقات لیگ برتر را از دست رفته دید، رفته رفته امید خود را به کسب سهمیه رقابت‌های آسیایی نیز از دست داد و شرایط ناگواری پیدا کرد. خروج از مسابقات جام حذفی و پس از آن، نتایج ضعیف در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، همه و همه نشان داد که این تیم، امسال کاری از پیش نمی‌برد.وضعیت امروز سپاهان اما به گونه‌ای است که به گفته آگاهان، سرمایه‌گذارانی که طی دهه گذشته به سمت سرمایه‌گذاری در این باشگاه کشیده شده بودند، علاقه‌ای به تداوم فعالیت خود در این حوزه نشان نمی‌دهند.
کاهش حضور تماشاگران و بی‌اعتمادی به اسپانسر باشگاه
عباس سروری، کارشناس فوتبال اصفهان و بازیکن سابق تیم منتخب اصفهان در این زمینه به دنیای اقتصاد می‌گوید: به هر حال سپاهان اعتبار ۱۰ ساله خود را با بی‌برنامگی و رفتار مدیران باشگاه از دست داد. به نظر من در این موضوع بسیاری مقصر هستند و از جدایی اشتباه حسین فرکی تا حضور اشتباه استیماچ، همه و همه، امروز سپاهان را مریض کرده تا وضعیت اعتباری برند آن نیز چندانمناسب نباشد. وی می‌افزاید: این تیم به دلیل مشکلات اخیر خود تماشاگران کمتری را در بازی‌های خود می‌بیند و در بازی آخر سپاهان تنها حدود ۵۰۰ نفر در ورزشگاه حضور داشتند که این مسئله بر شرایط اقتصادی تیم تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، در صورت تداوم شرایط نامناسب این تیم، نام شرکت فولاد مبارکه به عنوان اسپانسر باشگاه نیز زیر سئوال می‌رود و این موضوع بر شرایط اقتصادی باشگاه تأثیرگذار خواهد بود. در کل باید بگویم که تداوم شرایط کنونی روی اقتصاد و دیگر مسائل باشگاه تأثیرگذار خواهد بود و باید هرچه سریعتر، فکری برای آن اندیشید.

تأثیر روانی غیبت تماشاگران بر اقتصاد داخلی کشور
اگرچه بسیاری به دنبال آن هستند که نقش تأثیرگذار فوتبال به عنوان یک صنعت اقتصادی کشور را انکار کنند اما امروز، همه می‌دانند که این نقش، دیگر قابل انکار نیست و در همه مسائل تأثیر بسیاری دارد.احمد پدرام، روانشناس با اشاره به تأثیر روانی شرایط نابسامان سپاهان بر حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها و برند این باشگاه اصفهانی به دنیای اقتصاد تصریح می‌کند: زمانی که به ورزش به عنوان یک صنعت نگاه کنیم، بدون شک افت و خیز آن تأثیر مستقیمی در زمینه مسائل اقتصادی خواهد داشت. به هرحال، وقتی هواداران یک باشگاه ببینند، که تیم آنها انسجام لازم را ندارد، این مسئله حتی به صورت غیر مستقیم نیز در اقتصاد کشور تأثیرگذار خواهد بود.وی می‌افزاید: به طور قطع، امروز شرایط تیم، بر برند شهر اصفهان، کاهش درآمد شرکت و دیگر مسائل تأثیرگذار خواهد بود. وقتی یک نفر می‌بیند تیم مورد علاقه او بازی خوبی انجام می‌دهد، با توجه به همزادپنداری با قهرمان‌های خود، از قهرمان‌ها الگوگیری کرده و سعی می‌کند که در نقش قهرمان رفتاری قهرمانانه و پیروزمندانه و مقتدرانه انجام ‌دهد و این موضوع بر اقتصاد کشور نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود. با توجه به این مسئله، یکی از تأکیدات ما این است که یک جریان ورزشی را در ارتباط با هواداران باید مدیریت کرد زیرا در جامعه اثرات مستقیم و غیرمستقیم دارد.این روانشناس ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، هنگام باخت سپاهان در مسابقات مختلف، این مسئله روی روحیه مردم اصفهان تأثیر قابل توجهی می‌گذارد و درصورت باخت این تیم در مسابقات آسیایی، این موضوع روی کل کشور اثر فردی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی دارد. وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه اصفهان از سال‌ها پیش در عرصه ورزش صاحب‌نام بوده و تیم‌های مطرح کشور از این شهر بوده‌اند، شرایط کنونی سپاهان در برند این باشگاه و شرکت فولاد مبارکه بی‌تأثیر نیست و نباید نقش آن را بدون تأثیر دانست.

درخشش تیم‌ها، دلیل اصلی حضور اسپانسرها در ورزش
امروزه، حضور اسپانسرها در تیم‌های بزرگ دنیا، به عنوان اصلی انکارنشدنی در اقتصاد باشگاه‌ها و در نهایت اقتصاد فوتبال جهان دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد به دلیل رفتار سلیقه‌ای برخی مدیران فوتبال ایران، چندان مورد توجه قرار نگرفته و قرار نیست که در فوتبال ما عملیاتی شود.عباس ترابیان، سرپرست سابق تیم ملی فوتبال و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه به دنیای اقتصاد می‌گوید: بدون شک یکی از مواردی که باعث می‌شود اسپانسرها به سمت یک باشگاه یا تیمی گرایش خاص پیدا کنند، درخشش آن تیم به شمار می‌رود. وقتی درخششی موجب خوشنودی هواداران و مصرف‌کنندگان کالاهای خاص آن اسپانسر باشد، این موضوع در گرایش آنها تأثیرگذار خواهد بود.وی ادامه می‌دهد: وقتی تیمی مثل سپاهان که همواره در صدر قرار داشته و به عنوان یکی از نمایندگان شایسته کشور در مسابقات آسیایی شرکت می‌کرده، دچار مشکل و افت می‌شود، این موضوع بسیار قابل توجه است و نمود بسیاری در حضور اسپانسرها به دنبال دارد. این باشگاه که تبدیل به یک برند شده، در مواقع مختلف باید پشتیبانی، نگهداری و نگهبانی از برند خود انجام دهد، اما در سپاهان امروز این اتفاق صورت نمی‌گیرد.این مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح می‌کند: امروز یکی از مشکلات عمده سپاهان، مسئله مدیریتی است و شرایط بسیار نامعقولی در این باشگاه به وجود آمده و سستی مدیریت این باشگاه را به نمایشگاه گذاشته است.

فرار اسپانسرها بعد از رسوایی مالی فیفا
وی به موضوع جالبی اشاره کرده و با توجه به فرار اسپانسرها بعد از رسوایی مالی فیفا می‌گوید: زمانی که بحث بلاتر و همکاران او به وجود آمد و آبروریزی‌های بسیاری در فیفا ایجاد شد، هیچ کس فکر نمی‌کرد اسپانسرهایی که در جام جهانی خودنمایی کردند و سبب شدند که درآمد فیفا در جام جهانی ۲۰۱۴ به ۴.۶ میلیارد دلار برسد، اینگونه از کار کنار بکشند. با این حال، پس از اینکه سریعاً اصلاحات در این زمینه صورت گرفت و یکی از اعضای کمیته اصلاحات فیفا، به عنوان مدیر جدید انتخاب شد، شرایط فیفا رونق پیدا کرد و اسپانسرها دوباره به آن بازگشتند."سپاهان نیز در حال حاضر شرایطی شبیه به آن دارد و تیمی که از نظر مدیریتی شرایط بسیار خوب و منظمی داشت، به واسطه مشکلات مدیریتی و کسانی که در جایگاه خود عمل نمی‌کنند، به این شرایط دچار شده است."ترابیان با بیان این مطلب تصریح می‌کند: به نظر من بزرگترین دشمن یک برند و یک نظم باشگاهی، نابسامانی‌ها و حاشیه‌های ایجاد شده در مسیر حرکت رو به جلوی باشگاه به شمار می‌رود و باید برای رفع این مشکلات، بیش از گذشته، گام‌های عملی بر داشت.

نگاه به سپاهان به عنوان یک سرمایه ملی
به طور قطع، کسانی که امروز در مشکلات تیم سپاهان نقش داشته‌اند نباید فراموش کنند که این باشگاه فارغ از دارایی یک شرکت خاص، به عنوان یک سرمایه ملی در سطح کشور مطرح است و نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی فوتبال، شرکت فولاد مبارکه و دیگر مسائل اقتصادی کشور دارد.تداوم مشکلات این باشگاه در کنار بی‌توجهی به رفع آن، می‌تواند تیمی را که سمبل مدیریت و نظم و موفقیت در کشور به شمار می‌رفته ، به عنوان یکی از بی‌نظم‌ترین باشگاه‌های ایرانی جلوه دهد و این موضوع، آغازی برای فرار دوباره سرمایه‌گذارانی خواهد بود که به تازگی در فوتبال ورود کرده‌اند.