روشنایی و نورپردازی، عامل ارتقاء کیفیت زندگی

سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی روشنایی و نورپردازی ایران با همکاری و حمایت بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی از جمله دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و... ، ۲۰ تا ۲۴ دی‌ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزارمی شود. سید مهدی قاضی‌عسکر، دبیر سومین همایش بین‌المللی روشنایی و نورپردازی ایران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: اعضای کمیته همایش، اعضای شورای سیاستگذاری و همچنین انجمن‌های تاثیرگذاری همچون انجمن روشنایی و نورپردازی ایرانیان، انجمن صنفی سازندگان چراغ‌های روشنایی برقی در ایران و انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ روشنایی نیز در این مسیر ما را یاری کردند که لازم است در اینجا از حمایت آنان تشکر کنم.

وی افزود: دوره اول این همایش آذرماه ۹۲ در شیراز برگزار شد که جذب حداکثری مخاطبان را در برداشت. دوره دوم نیز آبان‌ماه ۹۳ در تهران و در سطحی بسیار گسترده تر از همایش اول برگزار شد که مخاطبان بیشتری را جذب کرد و از آن سال تصمیم برگزارکنندگان بر این شد که همایش هر دو سال یک بار برگزار شود. دوره سوم نیز با تلاش همکاران۲۰ تا ۲۴ دی‌ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. قاضی عسکر به اهداف کلی همایش اشاره کرد و افزود: در کشور ما با توجه به بحث لزوم کاهش مصرف انرژی، پرداختن به موضوع آلودگی نوری و زیباسازی شهرها، نیاز به برگزاری رویدادهای علمی و همایش هایی در این سطح و مستقل از بخش دولتی بیش از پیش احساس می‌شد. از طرفی دانش روشنایی و نورپردازی نیز به عنوان یک تخصص میان‌رشته‌ای رو به گسترش و تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام است.

وی گفت: در این میان به یک محفل علمی-تخصصی نیاز داشتیم که بتواند دانش روشنایی و نورپردازی را به‌ روزرسانی کرده و با جریان‌های بین‌المللی این حوزه ارتباط برقرار کند. در کنار این عوامل نیاز به برگزاری مسابقاتی درخصوص روشنایی و نورپردازی هم احساس می‌شد؛ مسابقاتی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود و در آن ایده‌هایی بارور و خلاقیت‌ها شکوفا می‌شوند که نتایج مثبت و سازنده‌ای در زندگی انسانها دارد. قاضی عسکر به اهداف کوتاه مدت این همایش اشاره کرد و گفت: در این حوزه به دنبال ارتباط با مجامع بین‌المللی، آشنایی با دیدگاه طراحان صاحب‌نام و انتقال تجربه هستیم و اینکه بستری ایجاد شود تا دست‌اندرکاران این صنعت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به جنبه‌های فنی و هنری روشنایی و نورپردازی بیشتر بپردازند. تلاش بر این است تا اقدامات این حوزه را مستندسازی کرده و بستری فراهم کنیم که بتوان مباحث آموزشی حوزه روشنایی و نورپردازی را به شکل گسترده‌تری دنبال کرد.

وی افزود: از اهداف میان‌مدت ما این است که این همایش به عنوان یک مرجع علمی به یک رویداد معتبر منطقه‌ای تبدیل شود. با برگزاری این همایش طراحان و مهندسان ایرانی فرصت خواهند یافت که توانمندی و خلاقیت خود را معرفی کرده و بتدریج در حوزه‌های بین‌المللی وارد شوند. نکته بعدی این است که می‌خواهیم از ایده‌های خلاقانه و نو حمایت کنیم. همچنین نشریات و کتاب‌های تخصصی در این زمینه را در همایش معرفی می‌کنیم که بتوانند زمینه‌ساز پژوهش‌های بنیادی شوند. قاضی عسکر سپس به اهداف بلندمدت همایش که شامل رونق صنعت روشنایی و نورپردازی و افزایش صادرات محصولات و خدمات در این حوزه است اشاره کرد و افزود: تاسیس رشته‌های دانشگاهی در این زمینه در کشور نیز جزو اهداف بلندمدت این رویداد است.

دبیر سومین همایش بین‌المللی روشنایی و نورپردازی ایران در ادامه به بخش‌های مختلف همایش اشاره کرد و گفت: بخش اول همایش بخش علمی است که شامل ارائه مقالات تخصصی و سخنرانی‌های کلیدی توسط سخنرانان داخلی و خارجی خواهد بود که با حضور مهمان هایی از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جنبی که در آنها مباحث تخصصی‌ به صورت کلاس‌های چند ساعته مطرح می‌شود، برگزار می‌شود. بخش دوم همایش، برگزاری نمایشگاه تجاری جانبی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی است که در آن آخرین دستاوردها و محصولات و خدمات روشنایی و نورپردازی به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. وی به برگزاری مسابقات در بخش سوم همایش اشاره کرد و گفت: مسابقات نیز جزئی از این رویداد خواهند بود و به طور شاخص مسابقه نورپردازی سال را خواهیم داشت که در آن از ایده‌های خلاقانه و نو در طرح‌های اجراشده‌ نورپردازی‌ که شرکت‌ها و اشخاص در کشور ارائه و اجرا کرده اند، تقدیر به عمل خواهد آمد. این مسابقه که در دوره‌های قبلی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، توسط تیم داوری و کمیته علمی همایش داوری می‌شود.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: جشنواره اختراعات و نوآوری نیز از دیگر بخش‌های این همایش است. این جشنواره فضای مناسبی برای معرفی افرادی است که در این حوزه ایده‌های نو و خلاقانه دارند. وی در ادامه افزود: در همایش سوم نیز تقریبا همه بخش‌های همایش‌های قبلی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تلاش بر این است که همایش امسال از لحاظ علمی و اجرایی نسبت به دوره‌های قبل به شکل محسوسی ارتقا یابد تا تمام مشارکت کنندگان بتوانند حداکثر استفاده مطلوب و بهره‌وری لازم را از حضور در این همایش و جوانب آن داشته باشند. وی در پایان اعلام کرد: هدف نهایی این است که با همفکری و تعامل با فعالان این حوزه و برگزاری چنین رویدادهایی بتوان بر موضوعات مهمی همچون کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی‌های نوری ، زیباتر شدن جلوه‌های زندگی شبانه شهری و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی مردم در کشور عزیزمان تاثیر مطلوب و مثبت داشته باشیم.