وامدار این اسم نیستم
دنیای اقتصاد،مهردادامیر کلالی-«موقع ورود به انتخابات، علی‌رغم شباهت فامیلی با پژمان (شهردار سابق مشهد)، مستقل وارد انتخابات شدم و با اینکه پیشنهاداتی شد به هیچ یک از جبهه‌ها و ائتلاف‌ها ورود پیدا نکردم. نگاه معتدلی داشتم.» اینها بخشی از صحبت‌های حسن پژمان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد است. او که 29 سال سن دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز است، جوان‌ترین عضو شورای شهر محسوب می‌شود که در انتخابات پارسال با 29 هزار و 345 رای، وارد ساختمان شورا شد.
به این شایعه که شباهت فامیلی بین او و سیدمحمد پژمان-شهردار سابق مشهد- عامل اصلی رای آوردنش بوده است، با کمی تامل پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «بنده به‌صورت مستقل وارد انتخابات شدم ولی با توجه به اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم، هم طیف دانشگاهی و هم طیف کاری خودم در زمینه IT و هم طیف حرفه
پدری ام از من حمایت کردند.»
از جریان انتخاب شهردار مشهد می گوید و ماجرای افزایش نرخ بلیت اتوبوس و اینکه در همان روزهای اول تلاش کرده است که با ارائه طرحی، کاهش نرخ بلیت اتوبوس را پیگیری کند و عده‌ای برای به ثمر ننشستن این طرح سنگ‌اندازی‌هایی کرده‌اند.مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.
پیش از نمایندگی در شورای شهر، سابقه فعالیت‌های مدنی و یا اجتماعی در سطح شهر را داشتید؟
بیشترین فعالیتم در دانشگاه، فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های مختلف بوده است و از این طریق با مردم ارتباط داشتم.
سوالی که به ذهن خیلی از شهروندان متبادر می‌شود این است که شما از محبوبیت نسبی شهردار سابق مشهد (سید محمد پژمان) مطلع بودید و به‌خاطر شباهت فامیلی‌تان با ایشان توانستید رای خوبی کسب کنید و وارد شورا بشوید. این تحلیل عمومی را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا قبول دارید؟
شاید پاسخ به این سوال کار درستی نباشد چون باید از طریق یک نظرسنجی مشخص بشود که این تحلیل درست است یا خیر، اما در داخل شهر با همین فامیل نماینده مجلس هم داریم.
یعنی این موضوع در آرای شما بی‌تاثیر بوده است؟
از وقتی وارد شورا شدم این مباحث مطرح بوده است، اتفاقا هنگام انتخابات، وقتی با مردم صحبت می‌کردم، خیلی‌ها نسبت به اینکه با پژمان (شهردار سابق) هم فامیل بودم، نظر مثبتی داشتند اما بسیاری هم بودند که از اسم پژمان و شهرداری متنفر بودند و اینطور نبود که همه گروه‌ها و مردم تمایلی به ایشان داشته باشند. چون هر فردی مسئولیتی داشته یک‌سری موافقان و مخالفان دارد و نباید این مسائل را به هم وابسته دانست.
در جریان انتخاب شهردار شاهد بودیم که خیلی ها انتظار داشتند که ابقای آقای پژمان هم مورد بررسی قرار بگیرد و بعدا اسامی آقایان احمدی‌نژاد و جلیلی هم مطرح شد، عکس‌العمل اعضای شورا نسبت به مطرح شدن این اسامی چه بود؟
یکی، دو نفر از اعضای شورا با احمدی‌نژاد مخالفت کردند و این اسامی در جلسات علنی شورا مطرح نشد، اما گروه‌هایی از خارج شورا و رسانه‌ها و طیف‌های متنفذ این اسامی را مطرح می‌کردند. در مقابل برخی افراد هم اعتقاد داشتند که بهتر است آقای پژمان در سمت شهرداری ابقاء بشوند ولی ایشان به عنوان کاندیدا در جلسات علنی شورا مطرح نشدند.
از میان دیگر گزینه ها آقای سعیدی‌کیا بعد از جلسه و صحبت با اعضای شورا اعلام کردند که سرشان شلوغ است و وقت ندارند که به‌نظرم دلیل ایشان غیرمنطقی بود و از قبل مشخص بود که یک سری افراد تمایلی به شهردار شدن این گزینه‌ها نداشتند. در شورا لیستی تهیه شده بود و اسامی تمام کاندیداها به تمام اعضای شورا اطلاع داده شده بود و این لیست مورد توافق همه گروه‌های داخل شورای شهر بود. این لیست در کل 10 کاندیدا وجود داشت و قرار بود این 10 نفر به 4 گزینه تقلیل پیدا کنند، بعد 4 نفر، به 2 نفر کاهش پیدا کند تا در نهایت یک نفر را از بین این دو نفر انتخاب شود. آقای مرتضوی اصلا جزء 10 گزینه نبود اما در نهایت تنها گزینه موجود ایشان بود.
یعنی اصلا آقای مرتضوی مورد بررسی قرار نگرفتند؟
ما چند ماه بر سر معیارهای انتخاب شهردار بحث کردیم و در نهایت 25 معیار اعم از بومی بودن، بسیجی بودن و... را به عنوان ملاک تعیین کردیم، اما به دلیل فشردگی، کمبود زمان و فشار رسانه‌ها مبنی بر اینکه چرا شورای شهر بعد از چند ماه در مورد انتخاب شهردار نمی‌تواند تصمیم بگیرد، وقتی برخی اعضای شورا آقای صولت مرتضوی را به عنوان کاندیدا مطرح کردند، نشد وقت کافی بگذاریم و صلاحیت ایشان را به طور کامل تحلیل و بررسی کنیم. به یاد دارم که ایشان در جلسه طولانی با اعضای شورا، انگیزه خود را برای شهردار شدن مطرح کردند و همان اول کار با صراحت گفتند که من برنامه‌ای ندارم و بعدا برنامه ارائه می‌دهم.
نظر شما در جریان بررسی موضوع افزایش نرخ بلیت اتوبوس چه بود؟
یکی از مباحث چالشی شورا این قضیه بود که با اختلاف یک رای، تصویب شد. البته این نکته را هم بگویم که حتی آن اعضایی که به این طرح رای مثبت دادند واقعا دلسوز مردم بودند و دلایلی برای این تصمیم‌شان داشتند.
این دلایل چه بود؟
به عنوان مثال یکی از دلایل این بود که ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است، دومین دلیل هم عدم افزایش قیمت کرایه اتوبوس طی 4 سال اخیر بود. به هر حال باید نوعی افزایش نسبی اتفاق می‌افتاد که حالا به هر دلیلی این افزایش قیمت در شورای سوم روی نداد. علت سوم هم این بود که می گفتند که در این خصوص کمک دولتی نداشته و نداریم.
به‌نظرتان در نهایت نتیجه این بحث چه خواهد شد؟
من از همان اول، طرحی برای کاهش قیمت بلیت اتوبوس ارائه و با اعضای کمیسیون‌های مختلف شورا هم در مورد این طرح صحبت و تبادل نظر کردم و بسیاری از اعضا هم موافق بودند. اگر یک‌سری اتفاقات و شیطنت‌های افراد بیرون شورا انجام نمی‌شد مطمئنا طرح کاهش نرخ بلیت اتوبوس زودتر رای می‌آورد.
افرادی که سنگ‌اندازی می‌کردند از چه ناحیه ای بودند؟
هم از شهرداری و هم خارج از شهرداری بودند و می‌خواستند وجهه شورای شهر را در بین مردم خراب کنند.
گویا استانداری و شورای شهر همچنان در این موضوع اختلاف نظر دارند.
قضیه این است که جلسه‌ای میان اعضای شورا و استاندار برگزار نشده است، اما افرادی با استاندار در این مورد صحبت و فقط بعد منفی را به ایشان منتقل کرده و گفته‌اند که مردم ناراضی هستند و این افزایش بر اساس بخشنامه هیئت وزیران غیرقانونی است. با این حال اعضای شورا از کانال‌های مختلف مثل نماینده‌های مجلس و امام جمعه سعی کردند با استاندار جلسه بگذارند تا دلایل ایشان را بشنوند و دلایل شورا را نیز بیان کنند. به هر حال این افزایش قیمت دلایلی داشته و اگر استاندار به دنبال کاهش قیمت هستند باید دلایل و راهکارهای آن را بگویند. یکی از راهکارهای کاهش قیمت، کمک‌های دولتی است که باید استاندار پیگیر این قضیه باشند. ایشان هم گفته بودند که می‌خواهیم کمک دولتی را لحاظ کنیم و شهردار هم گفته بودند که اگر استانداری به‌طور کتبی به شهرداری اعلام کنند که ما کمک دولتی را اختصاص خواهیم داد، ما بلافاصله لایحه‌ای به شورا ارسال می‌کنیم که نرخ بلیت اتوبوس کاهش پیدا کند ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
بحث افزایش قیمت بلیت قطار شهری چطور مطرح شد؟
در جلسه‌ای که با شهردار داشتیم، ایشان پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطارشهری در حد 50 تومان را مطرح کردند. بنده خودم در همان جلسه گفتم که نرخ بلیت باید کاهش پیدا کند، چراکه آمارها نشان می‌دهد که قبل از افزایش 200 تومانی بلیت قطارشهری، استفاده مردم از آن روزانه 120 هزار نفر بوده و بعد از افزایش نرخ بلیت به 80 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. افزایش بلیت قطارشهری از همان اول یک مورد رد شده بود و مطمئنا مردم هم رضایت ندارند.
میزان پیشرفت خط دوم قطار شهری در چه مرحله‌ای است؟
قرار بود این پروژه پیش از سال 93 افتتاح شود، این یک ضعف مدیریتی است که از گذشته وجود داشته و یکی از نقاط قوت شورای چهارم در بحث قطارشهری همین است که با قوت ادامه پیدا می‌کند.
نحوه تعامل شورا با پیمانکار پروژه خط دوم قطار شهری در حال حاضر چگونه است؟
ما در زمینه مبانی قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء به مشکل خورده بودیم و جلسات طولانی و فشرده‌ای با آنها داشتیم. در واقع قرارگاه با شهرداری دچار مشکل شده بود و دلایل هر دو طرف منطقی بود. برای ما بحث زمان مطرح بود و اینکه چرا پیشرفت کار ضعیف بوده است و از آن طرف قرارگاه مدعی بود که قرارداد ریالی بوده اما در حال حاضر قیمت همه چیز افزایش پیدا کرده و هزینه ای 1500 میلیاردی تومانی به شهر تحمیل شده است. همان موقع این بحث به‌طور کارشناسی بررسی شد که پیمانکاری پروژه را به شرکت دیگری بدهیم و حتی شرکت‌های مختلف بررسی شدند.
برای بررسی این موضوع، تیمی از طرف شورای شهر انتخاب شد که اولین دستور کار آن بررسی خلع ید پیمانکار فعلی بود. بعد از بررسی مشخص شد که خلع ید به نفع شورای شهر و شهرداری نیست. دستور کار دیگر این بود که قرارداد به چه طریقی اصلاح بشود و به‌طور مثال اعداد ریالی قرارداد، چطور باشد و زمان پایان پروژه چه موقع باشد.
با توجه به اینکه عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا هستید، چه راهکارهایی برای همکاری نهادهای دیگر مثل شهرداری و سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای شهر در دستور کار دارید؟
یکی از اقدامات خوبی که انجام شده برپایی مرکز پایش آلودگی هوای مشهد در خیابان کوهسنگی است که با حضور خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح شد. یکی از اقدامات ضروری، این بود که ببینیم دلایل آلودگی هوا در مشهد چیست. برای مبارزه با این آلودگی راهکارهای مختلفی را در دستور کار قرار دادیم. اول اینکه بنزین یورو ۴ داشته باشیم و حامل‌های انرژی استاندارد باشد. دوم اینکه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و دیگر اینکه چطور از کمک دولت در این بخش بهرمند شویم. سومین مورد هم بحث فضای سبز بود که به‌طور جدی به این قضیه ورود پیدا کردیم و اعتبار ویژه‌ای هم به این بخش اختصاص دادیم که کمربند سبز، پارک‌ها و کاشت درخت زیاد بشود. به‌طور خلاصه تمام تلاشمان را حول این سه محور قرار دادیم تا از آلودگی هوا کاسته شود.
عملکرد شورای شهر را در این یک سال اخیر چطور ارزیابی می کنید؟
عملکرد شورا در بعضی موارد مثل افزایش نرخ بلیت اتوبوس و حتی بحث قطار شهری نمود پیدا می‌کند که اقدامات مثبتی هستند و به‌ نظرم در مجموع عملکرد شورا تا پایان امسال بهتر مشخص می‌شود.