در حالی که قوانین «ضدانحصار» در تمامی کشورها تصویب شده تا جلوی یکه‌تازی افراد و شرکت‌ها را بگیرد، عملکرد یکی از شرکت‌های تولیدکننده مصنوعات پلاستیکی مخل فعالیت سایر شرکت‌ها در این حوزه شده است.
مهندس محسن شیخی‌خو مدیرعامل شرکت‌ شیخی‌پلاستیک وعضو هیات مدیره شرکت وش‌پلاست صنعت، در دیدار مهندس یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هیات‌همراه از تاسیسات تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی نصیرآباد، به انتقاد از برخی اتفاقات در صنعت پلاستیک پرداخت.pic۱
شیخی‌خو که هفته گذشته میزبان مهندس حیدری مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران و هیات مدیره این شرکت نیز بود، سابقه سه دهه فعالیت در صنعت پلاستیک دارد و حدود دو دهه قبل شیخی‌پلاستیک را بنیان نهاد. این شرکت تا سال ۸۵ در جاده مخصوص کرج فعالیت داشت که پس از تکمیل تاسیسات جاری به این محل انتقال یافت.
زمینه فعالیت اصلی هر دو شرکت تحت نظر شیخی‌خو به نامهای پرهام پلاست آریا و وش پلاست، تولید مصنوعات پلاستیکی و پلیمری خانگی است که بخش اعظم این تولیدات به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
تاسیسات شیخی‌پلاستیک در واحدهای تحت مدیریت او، زمینی به مساحت۲/۱هکتار و فضای سرپوشیده‌ای حدود ۴/۱ هکتار برای ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده و یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در این حوزه است.علاوه بر آن، اجرای طرح توسعه با خرید زمین،‌ ساخت فضاهای سرپوشیده جدید و تامین ماشین‌آلات جدید و پیشرفته خارجی نیازمند هزینه‌ کردن مبالغ هنگفت ارزی و ریالی معادل ۵/۲ میلیون دلار است و به همین دلیل شیخی‌پلاستیک خواستار برخورداری از تسهیلات بانکی با حداقل بهره ممکن است.
شیخی‌خو با تاکید بر این که هدف‌گذاری شیخی‌پلاستیک از همان بدو تاسیس توسعه صادرات بوده، از صدور بیش از نیمی از تولیدات این شرکت خبر می‌دهد که گواه موفقیت سیاست‌گذاری اولیه شرکت است.
مزیت‌های صادراتی کشور از جمله ارزان بودن حامل‌های انرژی، نیروی کار و مواد اولیه در مقایسه با سایر کشورها از جمله مواردی بود که شیخی‌پلاستیک را بیش از پیش به سمت صادرات سوق داد. به عنوان مثال، محصولات تولیدی مشابه نمونه های اروپایی گاهی کمتر از نصف قیمت فروش آنها است،لذا به طور طبیعی دست تولید کننده ایرانی را در رقابت با همتایان غربی و حتی منطقه‌ای باز می‌گذارد.
با وجود این امتیازات یکی از موانعی که بر سر راه شیخی‌پلاستیک و وش‌پلاست و سایر شرکت‌های همگن سربرآورده، مزاحمت‌های گاه و بیگاه یکی از تولیدکنندگان همتراز با نام تجاری پلاستیک ناصر است که با طرح ادعای الگوبرداری غیرمجاز در محاکم قضایی سعی درpic۲ انحصاری کردن بازار دارد و با ادامه رفتار غیر صنفی و غیر حرفه ای خود ،واحدهای زیادی را تعطیل کرده و با طرح شکایات بی اساس شیخی پلاستیک را به دادگاه کشانده است.
شیخی‌خو در عین حال با یادآوری این که قالب بسیاری از مصنوعات پلاستیکی مشابه است اما محصول نهایی الزاما یک شکل و همسان نیست، تاکید دارد که می‌تواند ثابت کند شرکت مورد نظر اغلب محصولات خود را از روی تولیدات چین ، هند وترکیه کپی می‌کند.
صادقی در واکنش به اظهارات شیخی‌خو خواستار بررسی فوری این مسئله توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نشست فوری با حضور شرکت شاکی و کلیه واحدهای خسارت دیده تهران شد و ابراز امیدواری کرد این مشکل با وساطت نهادهای متولی حمایت از تولید مرتفع شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین با موافقت با الحاق زمین مجاور ۳هزار و۵۰۰ متر مربعی برای طرح توسعه شرکت شیخی پلاستیک، قول مساعد داد پیگیریهای لازم برای رفع این مشکل انجام شود.pic۳