سین محو
این هفته، هفته صنعت بود، یعنی کار از میدان صنعت شروع شد. از میدان به سمت شمال که حرکت می‌کنید، اولین چراغ سمت چپ، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان، کوچه دوازدهم، پلاک شانزده گالری «سین». از در که وارد می‌شوید پله‌ها شما را به طبقه اول هدایت می‌کنند. در پاگرد اولین چیزی که به چشم می‌خورد. متن «خشایار فهیمی» است که درباره آثار ارائه شده در نمایشگاه نوشته شده است. عنوان نوشته «نام زیبایی» است و از متن آن می‌توان فهمید که موضوع نمایشگاه پیرامون زن و نگاه او به دنیای پیرامون است. فضای داخلی گالری «سین» دارای دو طبقه مجزا است. آثار نقاشی «رضا جابری» در طبقه اول و آثار «نیلوفر فریدونی» در طبقه دوم ارائه شده‌ است. آثار جابری، زنان را در محیط‌های متفاوت شخصی و جمعی به تصویر می‌کشد. گاهی یک زن در فضایی از رنگ‌های گرم و روشن به صورت نیمرخ یا تمام رخ تصویر شده و گاهی چند زن در کنار هم در فضایی شبیه به طبیعت. بازدیدکنندگان عکس‌العمل‌های متفاوتی به کار او داشتند. برخی کارهای او را شاد و نشاط‌آور می‌دانستند و برخی دیگر نوعی از افسردگی و افسون شدگی را در شخصیت‌های خلق شده در آثار او می‌دیدند. نکته‌ای که در مورد آثار جابری جالب به نظر می‌رسید جذب مخاطبان مسن‌تر بود. طی گفت‌وگو با چند تن از بازدیدکنندگان مسن‌تر که آثار او را موفق می‌دانستند دریافتم که آنها آثار جابری را دارای طبیعت شاد و زیبای زنانه می‌دانند و همین نکته را دلیل موفقیت آثارش معرفی کردند. نمایشگاه قبلی این هنرمند نزدیک به یک دهه پیش برگزار شده بود. طبقه بالا یعنی جایی که آثار «نیلوفر فریدونی» ارائه شده بود کمی شلوغ‌تر بود و همین موضوع دیدن آثار او را مشکل‌تر می‌کرد. در قاب تصویر او، زن‌هایی با صورت‌های محو بر روی بوم او نقش بسته بودند. زن‌هایی که با حالت‌های مختلف در محیطی منظم و قرمز رنگ قرار گرفته بودند. نیلوفر فریدونی، متنی درباره آثار خود بر روی دیوار نوشته بود که از آن می‌توان به نگرش او به موضوع نقاشی‌هایش پی برد. او زن را موجودی صرفا دارای زیبایی نمی‌داند و معتقد است که به همان میزان که زن از زیبایی سهم دارد به همان میزان نیز سهمی از رنج و مشکلات مختلف با اوست. شاید یکی از دلایل محو شدن صورت و تاکید بر روی بدن در آثار او همین موضوع باشد. آثار او مخاطب‌های متفاوت و نسبتا متنوعی داشتند. در گفت‌وگو با چند تن از آنها ابعاد دیگری از کار او برایم روشن شد. یکی از آنها جوانی بیست و شش ساله بود و از ظاهر و طرز حرف زدنش مشخص شد که خود نیز نقاش است. او معتقد بود که فریدونی تلاش زیادی برای از بین بردن زیبایی معمول در تصور رایج ما نسبت به زن کرده است، اما این خود منجر به خلق زیبایی دیگری شده است که اگر نگوییم بیشتر، باید قبول کنیم که همپای زیبایی پیشین جذاب است. مخاطب مسن‌تری معتقد بود که دلیل اصلی جذابیت آثار او نوع استفاده‌اش از رنگ قرمز و مواد و بوم مرغوب است. او در ادامه گفت همین صورت‌های محوی که او به تصویر می‌کشد نوعی جذابیت با خود به همراه دارد، چراکه به من این امکان را می‌دهد که هر صورتی را برای آن متصور شوم و این مرا به دنیای خاطرات شخصی‌ام می‌برد. شخص دیگری معتقد بود که فریدونی در دنیای تصویر به مراتب موفق‌تر از دنیای کلمات و نوشتار است، او در ادامه توضیح داد که زیبایی که هنرمند خلق کرده نوعی دیگر از زیبایی زنانه است، نوعی دیگر از زیبایی که با دیده شدن حاشیه‌های زندگی همراه است. آثار این نمایشگاه از هشتصد تومان تا دوونیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و با نگاهی به لیست قیمت آثار و برچسب‌های قرمز کنار تابلوها، می‌توان فهمید که گالری سین توانایی مدیریتی خوبی در فروش آثار دارد. این نمایشگاه تا دهم تیرماه برپا خواهد بود.