در حین رانندگی به‌طور حتم متوجه اشکالاتی در خودرو خود شده اید این اشکالات حامل پیام‌های اخطار‌دهنده به شما است، اما به راحتی از کنار آنها می‌گذرید و مراجعه به تعمیرگاه را به زمان دیگری موکول می‌کنید. در مواقعی بدتر چراغ‌های هشدار‌دهنده روی داشبورد شما روشن می‌شود، اما بازهم بی‌اعتنایی می‌کنید. حال قصد سفر دارید و با همین خودرو به مسافرت می‌روید غافل از اینکه ممکن است اشکالاتی که از نظر شما بی‌اهمیت بوده به یکباره شما را در جاده متوقف کند. مثلا بی‌توجهی به چراغ سوخته. تعویض چراغ سوخته در مقایسه با دیگر خرابی‌های خودرو برای شما بسیار راحت و بدون هزینه است. وقتی چراغ‌های جلو یا نوربالای خودرو از کار می‌افتد محال است راننده متوجه آن نشود؛ زیرا به محض سوختن چراغ، بخشی از دید مسیر را از دست خواهد داد.

این در حالی است که چنانچه چراغ‌های عقب یا چراغ ترمز آسیب ببیند ممکن است بلافاصله متوجه خرابی نشوید. از این رو توصیه می‌شود هرچند وقت یکبار سلامت آنها را بررسی کنید. رانندگی با چراغ سوخته و در نتیجه دید کم موجب وارد آمدن یک اضطراب غیرضروری به راننده می‌شود و دیگر خودروهای در حال حرکت در مسیر را نیز با خطر مواجه می‌کند؛ زیرا دید درستی از وسیله نقلیه شما نخواهند داشت. به تعویق انداختن تعویض چراغ سوخته از آنجا که موجب افزایش خطر تصادف می‌شود، می‌تواند هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری را روی دست صاحب خودرو بگذارد. اما بی‌اعتنایی به علائم هشداردهنده روی داشبورد نیز شما را یک قدم به سانحه نزدیک می‌کند؛ بنابراین لازم است بدانید هر یک از چراغ‌های هشداردهنده به چه معناست. اگر مشاهده کردید چراغ روشن شده برای شما ناآشناست، می‌توانید آن را در دفترچه راهنمای خودرو جست‌وجو کنید.

اگر مشکل چیزی مثل تنظیم نبودن فشار لاستیک‌ها است، شاید خودتان بتوانید نسبت به رفع آن اقدام کنید، اما اگر چراغ هشداردهنده از یک مشکل فنی جدی تر خبر می‌دهد، توصیه می‌شود به تعمیرگاه مراجعه کنید. در ادامه به برقکاری خودرو می‌پردازیم. سهل‌انگاری در برقکاری خودرو می‌تواند منجر به آتش‌سوزی یا حتی برق‌گرفتگی شما شود؛ بنابراین در صورت اشکالات در این زمینه ابتدا خودروی خود را خاموش کنید. سپس کابل اتصال منفی باتری را قطع کنید. اگر وسیله نقلیه شما از نوع خودروی هیبریدی با باتری ولتاژ بالاست، به هیچ وجه به باتری دست نزنید و آن را لمس نکنید. قدرت برق خودروهای هیبریدی بالاتر از خودروهای معمولی است. به این معنی که برق گرفتگی با جریان برق خودروهای هیبریدی به مراتب شدیدتر است و می‌تواند بر اثر تماس، موجب صدمات جبران‌ناپذیر شود. مورد دیگری که اشاره به آن مهم به‌نظر می‌رسد استفاده نادرست از جامپ استارت است. گاهی ممکن است حین رانندگی، باتری خالی شود. چنانچه در خودرو دستگاه جامپ استارت به همراه داشته باشید، می‌توانید با استفاده از این دستگاه از یک خودروی دیگر شارژ باتری بگیرید.

اما توصیه مهم این است که در نزدیکی محل خودرو سیگار نکشید و سعی کنید جرقه ایجاد نشود. ایده‌آل است برای کامل کردن اقدامات ایمنی از یک عینک محافظ چشم نیز استفاده کنید. خودرویی که می‌خواهید از آن شارژ بگیرید باید نزدیک خودروی شما، اما نه چسبیده به آن پارک شده باشد. در ضمن، مطمئن شوید کابل‌ها و اتصالات را به پایانه‌های درست وصل کرده‌اید. در آخر، قبل از این که دو سر کابل‌ها را به یکدیگر اتصال دهید، بررسی کنید سیستم جرقه‌زنی هر دو خودرو خاموش باشد، ااگر نوع فیلتر را عوض کرده‌اید، ممکن است سایز آچاری که قبلا به‌وسیله آن این کار را انجام می‌دادید دیگر با فیلتر جدید همخوانی نداشته باشد. از این رو، قبل از اقدام به تعویض فیلتر بررسی کنید آچار مناسب آن را نیز داشته باشید؛ اما نبستن درست مهره‌های چرخ خود عاملی در تصادفات جاده‌ای است؛ بنابراین خیلی‌ها نمی‌دانند بعد از تعویض لاستیک چگونه باید مهره‌های چرخ را ببندند به این ترتیب چنانچه قصد دارید چرخش یا تعویض لاستیک انجام دهید مطمئن شوید بعد از اتمام کار، مهره‌ها را بیش از اندازه شل یا سفت نبسته باشید. اگر مهره‌ها را شل ببندید چرخ‌ها لق خواهند خورد. سفت بستن بیش از اندازه مهره‌های چرخ نیز اثر مخرب دارد و می‌تواند موجب آسیب دیدگی شود. همچنین در بعضی شرایط آب و هوایی، باز کردن مهره‌ها دشوارتر می‌شود. اما شاید فکر کنید بنزین مهم‌ترین مایع مورد نیاز خودروی شماست، در حالی که سایر مایعات مورد نیاز خودرو به اندازه بنزین اهمیت زیادی دارند. روغن موتور، روغن ترمز و مایع خنک‌کننده ازجمله مایعات حیاتی خودروست.

اگر قطعات متحرک موتور به علت نبود روغن کافی خشک شوند، به موتور آسیب جدی وارد خواهد شد. روغن ترمز کمک می‌کند فشار بین قطعات سیستم ترمز تنظیم شود. مایع خنک‌کننده نیز اجازه نمی‌دهد قطعات خودرو بیش از اندازه داغ شوند یا یخ بزنند. کاهش سطح هر یک از این مایعات، خطرناک و مشکل ساز است. پس از تعویض مایعات خودرو دقت کنید تک تک آنها را مجددا پر کرده باشید. ایده‌آل این است که اگر برای تعویض مایعات خودرو به مکانیکی مراجعه می‌کنید، خودتان نیز در زمان تحویل خودرو یک بار دیگر سطح مایعات را کنترل کنید.