لایحه مدیریت شهری به زیان شهرهای بزرگ است

دنیای اقتصاد-رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن اشاره به کمرنگ شدن نقش شوراها در تنظیم لایحه ششم توسعه کشور در بخش مدیریت شهری گفت:تأمین منابع مالی رگ حیاتی فعالیت‌های شورا و شهرداری هست این در حالی است که در این پیش‌نویس اختیارات مدیریت شهری در اخذ وجوه قانونی محدود می‌شود.و تصویب این لایحه عوارض جبران‌ناپذیری برای شورا و شهرداری‌ها دارد. رضا امینی خاطرنشان کرد: تصویب لایحه ششم توسعه کشور برگشت به سال ۸۷ و قبل از تشکیل شوراهاست. وی با اشاره به اینکه این لایحه دارای دو نقص مهم و اساسی است، اظهار کرد: در ماده یک این لایحه که در بازنویسی به ماده ۴ تبدیل‌شده است ، عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جزء درآمدهای دولت محسوب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین بخشی از احکام برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم نیز حذف‌شده است. امینی بیان کرد: در این ماده آمده است به‌منظور تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع صرفه‌جوئی در هزینه‌های عمومی ، اصلاح نظام درآمدی دولت و همچنین قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه ششم توسعه عوارض موضوع‌بند الف ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به هر استان به‌حساب تمرکز وجوه آن استان واریز شود. وی تصریح کرد: همچنین در بخش دیگری از این لایحه آمده است که عوارض موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین عوارض ارزش‌افزوده گاز طبیعی و عوارض شماره‌گذاری خودروها به‌حساب درآمدهای عمومی واریز می‌شود . امینی اظهار کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده که مهروموم‌ها همواره به‌حساب شهرداری‌ها و حساب وزارت کشور برای توزیع بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شوند، توسط خزانه به‌حساب استانداری‌ها و حساب وزارت کشور واریز شوند و به‌وسیله شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزارت کشور ، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان امور مالیاتی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست هزینه شوند و عوارض آلایندگی نیز توسط کمیته برنامه‌ریزی شهرستان هزینه شود .

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: متأسفانه فارغ از آنکه مطابق قوانین کشور، شهرداری‌ها مسئول و پاسخگوی کلیه امور شهر هستند و توسعه فضاهای سبز، کمربند سبز، حمل‌ونقل بار و مسافر و ایجاد زیرساخت‌های شهری و ارائه عادلانه خدمات شهری را بر عهده‌دارند ، بر اساس پیشنهاد لایحه برنامه ششم توسعه ، عوارض شهرداری‌ها در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و استانداری‌ها قرار خواهد گرفت. امینی اضافه کرد: درحالی‌که طبق ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باید به‌حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شود. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از برداشت بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی از اعتبارات شهرداری‌ها توسط دولت و پرداخت آن به سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و اذعان کرد: تصمیمات سلیقه‌ای در مدیریت‌ها و سیاسی بودن برخی از آن‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات مطرح شوراها است.

امینی افزود: در خصوص سهم مالیات ارزش‌افزوده برای شهرداری‌ها نیز باید گفت که با کاهش آن مواجه شده‌ایم و سهم ۳۳ درصدی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته‌شده و ممکن است که دولت این سهم برای شهرداری‌ها را به صفر برساند و ۱۰۰ درصد آن در اختیار دولت قرار گیرد. وی افزود: دولت به دنبال جایگزینی خود به‌جای مدیریت شهرهاست و این‌یک نا عدالتی در حق مردم است. امینی با اشاره به اینکه تذکرات اعضای شورای شهر دارای آیین‌نامه معینی نیست بیان کرد: تذکراتی از اعضای شورای شهر مورد پیگیری واقع می‌شود که کتبی و امضای حداقل یک‌سوم از افراد را داشته باشد و آنگاه جنبه قانونی و اجرایی به خود می‌گیرد.

لایحه 30 ساله هنوز به مجلس نرفته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه پیرامون نامطلوب بودن درآمدهای پایدار ، گفت: درآمد شهرداری‌ها از سال ۶۲ به قبل به عهده دولت بوده، اما برای کمک به دفاع مقدس سرمایه‌ها و منابع شهر و کشور را به دفاع از کشور اختصاص دادند و پس از دوران دفاع مقدس نیز این رویه بازنگشت و تراکم فروشی آغاز شد. وی اضافه کرد: از همان دوران دولت موظف بود درآمدهای پایداری را برای شهرها پیش‌بینی کند و لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند ، اما متأسفانه پس از گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز این مورد مغفول مانده است. امینی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بخشی از درآمد خود را از دریافت عوارض و تراکم تأمین می‌کنند، گفت: ما درصدد هستیم بخشی دیگر از درآمدهای شهر اصفهان را از طریق مشارکت‌های مردمی تأمین کنیم. وی بیان داشت: شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور، بودجه نقد و غیر نقد را توأم با یکدیگر در محاسبات پیش‌بینی کرده و این باعث می‌شود هزینه تمام‌شده برای اداره شهر را بتوانیم پس از یک سال به‌راحتی رصد کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۵۰ میلیارد تومان بودجه نقدی و غیر نقدی شهرداری اصفهان است . رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان انتخاب شهردار توسط مردم را یک تدبیر سیاسی خواند و گفت: وقتی نظام ما ۱۰۰ درصد مردم‌سالاری دینی باشد و یک قدرت‌هایی اطلاع‌رسانی‌های بیشتری به مردم کنند و افق‌های روشن‌تری برای مردم داشته باشند، به‌طور طبیعی این اتفاقات سیاسی هم نفوذ بیشتری پیدا می‌کنند. وی ادامه داد: تفاوت مجلس و شهرداری در این است که مجلس در سیاست‌های کلان کشور نقش‌آفرینی می‌کند و در شهرداری‌ها میلیاردها تومان گردش مالی اتفاق می‌افتد که اگر این گردش مالی با یک واسطه نماینده مردم در شورا اتفاق نیفتد، از میزان تخصصی شدن آن کاسته می‌شود. امینی معتقد است این واسطه تخصصی به‌درستی در نظر گرفته‌شده است و شاید با توجه به اینکه بعضی از شورایی‌ها به وظایف خود به‌درستی عمل‌نکرده‌اند ، این امر به‌غلط به سایر شوراها تسری یافته است.

پاک‌ترین صنعت‌های درآمدزا در دنیا "صنعت گردشگری" است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری شهر اصفهان و تأثیری که لایحه جدید می‌تواند بر روی آن داشته باشد ، گفت: در کشور و شهرمان که به‌عنوان نهمین شهر برتر گردشگری برای جاذبه‌های سفر گردشگران بین‌المللی در فهرست شهرهای تاریخی جاذب ثبت‌شده، یکی از بهترین و پاک‌ترین صنعت‌های درآمدزا در دنیا ، "صنعت گردشگری" است که می‌تواند تهدید و فرصت باشد. وی اضافه کرد:البته بادید مسئولان کشور در بُعد فرهنگی یک فرصت به شمار می‌رود زیرا با ورود گردشگران به کشور می‌توان آداب‌ورسوم و فرهنگ اصیل و ارزشمند کشورمان را به گردشگران انتقال داد.

اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای رفع محرومیت‌زدایی

وی با اشاره به رویکرد شهرداری اصفهان در خصوص مناطق محروم نیز اظهار داشت: تخصیص بودجه برای مناطق محروم بااعتبار سه میلیارد تومانی در شورای دوم آغازشد، در سال ۹۲ به ۱۳.۷ میلیارد تومان رسید، در سال ۹۳ حدود ۴۵ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شد و در سال ۹۴ نیز ۷۸ میلیارد تومان بودجه برای تقویت زیرساخت‌های شهری در مناطق کمتر برخوردار در نظر گرفته شد.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در سال ۹۵ نیز ۹۰ میلیارد تومان از محل بودجه نقدی و غیر نقدی برای مناطق محروم و کمتر برخوردار شهر اصفهان پیش‌بینی‌شده است.امینی اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم در حال حاضر اعتراضاتی از سوی محلات برخوردار وارد است مبنی بر بی‌توجهی به مناطق برخوردار که این اعتراضات با توجه به اسناد موجود وارد نیست.وی در ادامه بابیان اینکه هزینه‌های هر منطقه در خود مناطق تأمین می‌شود، ادامه داد: باید توجه داشت که هزینه‌های جاری همه مناطق شهرداری تقریباً یکسان است اما اعتبارات عمرانی در مناطق متفاوت است.

به‌جای اقدامات ظاهری به مصالح مردم بپردازند

امینی بابیان اینکه مناطق برخوردار ۴۰ درصد و مناطق میانی باید ۱۰ درصد از درآمدهای خود را به شهرداری مرکزی واریز کنند، ابراز داشت: باید توجه داشت که درامدهای مناطق برخوردار چندین برابر درآمد مناطق کمتر برخوردار است و ازاین‌رو نمی‌توان گفت که نسبت به ارائه خدمات به مناطق برخوردار کوتاهی شده است. وی در ادامه بابیان اینکه شهرداری در سال ۹۴ اعتبار مترو از ۳۴ میلیارد تومان را به ۳۸۰ میلیارد تومان رسانده، افزود: باید توجه داشته باشیم که با این اعتبار می‌شد ۲۰ پروژه همچون تقاطع ۲۵ آبان را ایجاد کرد اما اعتقاد ما بر این است که به‌جای اقدامات ظاهری به مصالح مردم بپردازند.

خط یک مترو خردادماه 96 راه‌اندازی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه همه تلاش خود را برای بهره‌برداری کامل از خط یک مترو و از شهرک قدس تا ایستگاه دفاع مقدس را به کار گرفته‌ایم،‌ اضافه کرد: ما این طرح را ولو اینکه ۲ ایستگاه هم به بهره‌برداری نرسد خردادماه سال ۹۶ راه‌اندازی خواهیم کرد. امینی با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی خط ۲ مترو نیز دریافت و عملیات اجرایی این پروژه آغازشده است،‌ افزود: نگرانی‌های میراثی این پروژه نیز با افزایش ۱۵۰۰ متر خط و ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه برطرف شد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانک شهر در شنبه هفته آینده تصویب خواهد شد. امینی بابیان اینکه خط ۲ نیز طی ۵ سال به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: همچنین توسعه خط یک و ۳ مترو نیز در دستور کار است و با این اقدامات بحث ترافیک و محیط‌زیست را هرچند با به زیرزمین بردن اعتبارات در اولویت قرار داده‌ایم.

امینی در خصوص آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شهرداری اصفهان در دوره مدیریت سابق نیز بیان کرد: ما موردهایی را کلی‌گویی می‌کنیم که مصادیق آن مختصات خاص خود را دارد. وقتی حرف از فساد می‌شود به فرد برنمی‌گردد و این امر نیازمند تجزیه‌وتحلیل است و تنها با حکم دستگاه قضایی می‌توان دراین‌باره اطلاع‌رسانی کرد. وی ادامه داد: من اطلاعی از آخرین وضعیت این پرونده ندارم و تنها در حد مردم عادی از این موضوع اطلاع دارم. وی در خصوص لایحه مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه نیز گفت: باید توجه داشته باشیم که این لایحه به نفع شهرهای کوچک است و چنانچه این طرح به ضرر همه شهرداری‌‌ها بود دولت آن را ارائه نمی‌داد. امینی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که در شهرهای کوچک که ساخت و سازی نداریم به نفع شهرداری‌هاست که این لایحه تصویب و بتوانند درآمدی را از مرکز استان دریافت کنند.