گرفتگی ماهیچه پا در خواب
آوا کشاورز گرفتگی عضلات پا در شب، گرفتگی شبانه پا نامیده می‌شود و سبب اسپاسم غیرارادی دردناک، درد یا انقباضات عضلات در پاها می‌شود. در اغلب موارد، گرفتگی عضلات پا در شب شامل ماهیچه‌های ساق پا است. اما عضلات در پاها یا ران شما نیز ممکن است دچار گرفتگی عضلات شود. درد گرفتگی عضلات معمولا چند دقیقه طول می‌کشد. در برخی از موارد تنها چند ثانیه، اما در برخی موارد تا 10 دقیقه طول می‌کشد. شدت درد متفاوت است. عضله ممکن است تا 24 ساعت پس از گرفتگی عضلات پا، دردناک باقی بماند. گرفتگی عضلات پا معمولا زمانی که شما در حال استراحت باشید و اغلب در شب در رختخواب رخ می‌دهد که ممکن است شما را از خواب بیدار کند.

گرفتگی عضلانی چیست؟گرفتگی عضله یک انقباض قوی، دردناک یا محکم شدن عضلات به‌طور ناگهانی از چند ثانیه تا چند دقیقه است و اغلب در پاها رخ می‌دهد. گرفتگی ماهیچه یا گرفتگی دردناک ماهیچه «اسب چارلی» نامیده می‌شود. گرفتگی عضلانی گاهی اوقات می‌تواند در ران یا پا اتفاق افتد.
علت گرفتگی عضلانی چیست؟
علت گرفتگی عضلانی همیشه شناخته‌شده نیست. در بسیاری از موارد گرفتگی عضلات پا در شب بدون هیچ دلیل شناخته شده رخ می‌دهد و معمولا بی‌ضرر است. به‌طور کلی، گرفتگی عضلات پا در شب به احتمال زیاد به خستگی عضلانی و مشکلات عصبی مربوط می‌شود. خطر ابتلا به گرفتگی پا در شب با سن افزایش می‌یابد. زنان باردار نیز با احتمال بالاتری تجربه گرفتگی عضلات پا در شب را دارند. در موقعیت‌های نادر، گرفتگی عضلات پا در شب با یک اختلال زمینه‌ای مانند بیماری عروق محیطی (تنگی عروق سبب کاهش جریان خون به اندام)، دیابت یا تنگی نخاعی همراه است.برخی داروها، به‌خصوص آهن وریدی، استروژن و ناپروکسن به گرفتگی عضلات پا در شب مرتبط شده اند. سندرم پای بی‌قرار (RLS) گاهی اوقات با گرفتگی عضلات پا در شب اشتباه می‌شود اما یک بیماری جداگانه است. به‌طور کلی، درد یکی از ویژگی‌های اصلی RLS نیست اما RLS می‌تواند علت گرفتگی عضلات پا در شب باشد. دیگر شرایطی که ممکن است گاهی اوقات با گرفتگی عضلات پا در شب همراه باشد ممکن است شامل:
ورزش - آسیب یا استفاده بیش از حد از عضلات.
بارداری - گرفتگی عضلات ممکن است به دلیل کاهش مقدار مواد معدنی، مانند کلسیم و منیزیم به‌خصوص در ماه‌های آخر بارداری رخ دهد.
قرار گرفتن در معرض هوای سرد، به ویژه آب سرد.
برخی شرایط پزشکی مانند مشکلات جریان خون (بیماری شریان محیطی)، بیماری کلیه، بیماری تیروئید و اسکلروز متعدد.
ایستادن روی یک سطح سخت برای یک مدت طولانی، نشستن برای مدت طولانی یا قرار دادن پاهای خود در موقعیت‌های غیراصولی هنگام خواب.
نبود پتاسیم، کلسیم و دیگر مواد معدنی در خون شما به اندازه کافی.
کم شدن آب بدن (خشکی بدن)، به آن معنی است که بدن شما مایع بیش از حد از دست داده است.
اسهال.
خستگی عضلانی.
آسیب عصب.
آرتروز.
بیماری پارکینسون.
مشکلات متابولیک مانند بیماری آدیسون (نارسایی آدرنال)، سیروز، پرکاری تیروئید (بیش از حد فعال)، کم‌کاری تیروئید (اختلالات تیروئید)، بیماری مزمن کلیه، دیابت نوع ۱و دیابت نوع ۲ است.
نکاتی که می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی عضلانی کمک کند
نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر - به اندازه کافی آب بنوشید به‌طوری که ادرار شما زرد روشن یا مانند آب زلال شفاف باشد.
فعالیت‌هایی که ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب کمک عبارتند از:
از نوشیدن الکل خودداری کنید.
هنگام خواب روی پای خود را بپوشانید.
اطمینان حاصل کنید که شما در حال خوردن غذاهای سالم (به‌خصوص در حاملگی) غنی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستید.
دوچرخه سواری یا دوچرخه ثابت حالتی مانند کشش ماهیچه‌های ایجاد می‌کند.
ماهیچه‌های خود را هرروز، به‌خصوص قبل و پس از ورزش و در هنگام خواب کشش بدهید.
به‌طور ناگهانی مقدار ورزش خود را افزایش ندهید. تمرینات خود را در هر هفته کمی اضافه کنید.
روزانه یک مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید.
التیام با غذا- غذاهایی حاوی پتاسیم، (یک ماده معدنی که به شکستن کربوهیدرات و ساخت عضله در بدن کمک می‌کند). هر وعده روزانه غذای با پتاسیم بالا از میوه‌های خشک یا غذاهایی مثل یک لیوان آب گوجه‌فرنگی، آب مرکبات یا شیر، یک تکه از خربزه، پرتقال یا یک موز می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا و به جلوگیری از عود کمک کنند. نوشیدن آب فراوان به حفظ گردش خون کمک می‌کند تا ضایعات عامل گرفتگی عضلات از ماهیچه‌ها دفع شود.
غذاهایی که به گرفتگی عضلانی آسیب می‌زند
کافئین، معمولا در قهوه، چای و نوشابه یافت می‌شود، زیرا می‌تواند سبب گرفتگی‌های محدود رگ‌های خونی شده و به کاهش گردش خون در عضلات کمک می‌کند.