خیلی سال گذشته است. زمان کمی نیست. بعضی‌هایشان درست به اندازه طول دو دوره ریاست‌جمهوری؛ یعنی 8 سال از سینمای ایران و مخاطب‌هایشان دور بوده‌اند. ماجرای یکی را به پای آن مدیر سینمایی نوشتند و خانه‌نشینی اجباری آن یکی را به مشکلاتی ربط دادند که سحرآمیزتر از اتفاقاتی بود که در سرزمین عجایب برای آلیس اتفاق افتاده بود. آنقدر از جشنواره فیلم فجر جا انداختن‌شان که بعضی بیش از دو سال است فیلم‌هایشان را به جشنواره فجر معرفی نمی‌کردند به این امید که دوره میز مدیرانش سر بیاید که آمد. پیرتر و شکسته‌تر شده‌اند از تحمل و تلخی‌هایی که فشرده‌شان کرد، اما خوش‌دلانه در اولین فرصت با فیلم‌هایشان به میعادگاه مشترک‌شان با مردم آمده‌اند. جشنواره فیلم فجر که مالکیت آن سهم مردم و فیلمسازانی‌ است که در بالا و پایین‌های این جغرافیای شگفت نگه‌دارش بودند نه مدیرانی که چند صباحی تریبون را به‌واسطه قدرت در دست دارند.


رضا میرکریمی
بعد از «یه حبه قند» چهار سال طول کشید تا رضا میرکریمی فیلم دیگری را جلوی دوربین ببرد. او هم مانند برخی دیگر از فیلم‌سازان ترجیح داد تا در دوران مدیریت شمقدری فیلمی نسازد. آن هم بعد از ماجرای نادیده گرفتن «یه حبه قند» در جشنواره بیست و هشتم و بعد هم آن تحریم ناگهانی اسکار توسط معاونت سینمایی! و لغو ارسال این فیلم به آکادمی اسکار. میرکریمی پس از اینکه مدتی به تهیه‌کنندگی سینما روی آورد، امسال با فیلم «امروز» به جشنواره فیلم فجر می‌آید. «امروز» داستان یونس راننده‌ تاکسی کهنه‌کاری است که در پایان یک روز کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار اوست.
شانس سیمرغ: کارشناس‌ها فیلم میرکریمی را یکی از شانس‌های اصلی امسال می‌دانند. فیلمی که به‌قول ماهنامه سینمایی«۲۴» پرویز پرستویی متفاوتی دارد و سهیلا گلستانی را به‌عنوان پدیده معرفی می‌کند. pic۱



ابراهیم حاتمی‌کیا
بعد از توقیف «گزارش یک جشن» و خریدن امتیاز فیلم توسط سازمان سینمایی برای اکران نشدن فیلم حالا فیلم‌ساز خستگی‌ناپذیر با فیلمی که بارها اعلام کرده بود آرزوی ساختنش را دارد، به جشنواره آمده است. فیلم «چ». فیلمی که خیلی‌ها که از نزدیک در جریان ساخت آن بوده‌اند، معتقدند می‌تواند حاتمی‌کیا را به دوران اوج بازگرداند.«چ» درباره بخشی از زندگی شهید چمران است که یکی از پر سروصداترین پروژه‌های سینمایی یک سال گذشته بوده است. حاتمی‌کیا با این فیلم دوباره به دغدغه‌های جنگ و دفاع مقدس بازگشته است.
شانس سیمرغ: با وجود حضور پر و پیمان فیلمسازان مولف در این جشنواره اما «چ» حاتمی‌کیا می‌تواند در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شانس سیمرغ داشته باشد.pic۲



کیومرث پوراحمد
«اتوبوس شب» آخرین فیلم پوراحمد که سال ۸۵ ساخته شد. فیلم بسیار خوش‌ساخت با نگاه متفاوتی به جنگ است. حالا درست بعد از هفت سال دوباره با حبیب احمدزاده قصه‌نویس همراه شده تا روایت دیگری از جنگ را به تصویر بکشد. «پنجاه قدم آخر» داستانی ا‌ست متفاوت از دل جنگ، هرمز شکیبا کارشناسی که از جنگ هیچ نمی‌داند و نمی‌خواهد بداند باید راداری را در خاک دشمن کور کند و داستان از اینجا آغاز می‌شود. کیومرث پوراحمد تدوین پنجاه قدم آخر را به مرد گزیده‌کار سینمای ایران «واروژ کریم‌مسیحی» سپرده است و در گفت‌وگوهایش از رضایت خود نسبت به ترکیب بازیگرانش صحبت می‌کند و از بازی «بابک حمیدیان» به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های کارنامه بازیگریش یاد کرده است.
شانس سیمرغ: کارشناس‌های سینمایی «پنجاه قدم آخر» شانس اصلی بابک حمیدیان برای سیمرغ در این جشنواره می‌دانند به‌علاوه اینکه اثر جدید کیومرث پوراحمد شانس زیادی برای قسمت‌ها فنی دارد.pic۳



احمدرضا درویش
درویش ده سال، درست ده سال بعد از ساخت فیلم دوئل، پروداکشن بسیار عظیمی را به نام «رستاخیز» به سرانجام رسانده است. پروژه‌ای که از سال ۸۸ در بم کلید زد تا حالا که برای نمایش در جشنواره آماده شده است.
احمدرضا درویش فیلمی دوساعت و نیمی تاریخی ساخته است که به واقعه عاشورا ختم می‌شود.
طریق انوار، تدوینگر فیلم «سخنرانی پادشاه» فیلم را در انگلستان تدوین کرده است و استفن واربک، آهنگساز «شکسپیر عاشق» موسیقی این فیلم را ساخته است.
بیشتر عوامل فنی فیلم ازچهره‌های سرشناس سینمای جهان هستند و بیشترکارهای فنی فیلم در خارج از کشور انجام شده است. در میان گروه بازیگران رستاخیز چند ستاره سینمای عرب هم دیده می‌شود.
شانس سیمرغ: احمدرضا درویش جزو معدود فیلم‌سازان ایران است که فیلم‌هایش از لحاظ پروداکشن منحصربه‌فرد هستند. «رستاخیز» در رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و همین‌طور رشته‌های فنی احتمال زیادی را برای دریافت سیمرغ دارد.pic۴




رخشان بنی‌اعتماد
با فیلم «قصه‌ها» در جشنواره سی‌ودوم حضور دارد. از آخرین حضور سینمایی‌اش هفت سال می‌گذرد.«خون بازی» آخرین اثر خانم بنی‌اعتماد که در همان جشنواره هفت سال پیش اثر موفقی بود که جوایزی نیز گرفت. برای دریافت مجوز ساخت فیلم «قصه‌ها» یکی از عجیب‌ترین مراحل اداری را در تاریخ سینما طی کرد که کاملا منحصر به‌فرد است. در خلاصه داستان فیلم چنین آمده: گذر به هفت زندگی و آدم‌هایی است که درشرایطی نه استثنایی، در موقعیت‌هایی شبیه به بسیاری از ما و آدم‌های دیگر جامعه، زندگی را سر می‌کنند. اما شنیده‌ایم لایه‌ دیگر قصه‌های این فیلم، روایتی ا‌ست از زندگی شخصیت‌های فیلم‌های قدیمی رخشان بنی‌اعتماد مثل روسری آبی، زرد قناری، زیر پوست شهر و... در حال حاضر و سرگذشتی که هر کدام از آنها در سال‌های اخیر داشته‌اند. رخشان بنی‌اعتماد فیلم قصه‌ها را در سال ۹۰ ساخت، اما از فرستادنش به دو دوره جشنواره خودداری می‌کند.
شانس سیمرغ: آنها که فیلم را در اکران خصوصی دیده‌اند، فیلمنامه، کارگردانی و بازی‌های گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا و فرهاد اصلانی را از شانس‌های دریافت سیمرغ می‌دانند.pic۵



کمال تبریزی
در دوره مدیریت جواد شمقدری گرفتاری‌های ریز و درشتی برای خودش و فیلم‌هایش پیش می‌آید. کارگردانی که فیلم تبلیغاتی رقیب انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد را می‌سازد، برای چهار سال تمام از سالن‌های سینمای ایران دور می‌ماند. دو فیلم «پاداش» و «خیابان‌های آرام» پروانه نمایش نمی‌گیرند و از اکران محروم می‌شوند تا امسال که با فیلم «طبقه حساس» دوباره امکان نمایش فیلمش را پیدا می‌کند.
طبقه حساس با فیلم‌نامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی که پیش از این با نام «قبر دو نفره» شناخته می‌شد، دو سال تمام طول می‌کشد تا فیلمنامه‌اش پروانه ساخت بگیرد. «طبقه حساس» داستان بازاری متعصبی را تعریف می‌کند که همسرش را در قبری دوطبقه خاک می‌کنند؛ اما پس از مدتی که سر مزار می‌رود متوجه می‌شود مردی غریبه در طبقه دوم دفن شده است.بعد از فیلم مارمولک این دومین همکاری کمال تبریزی و پیمان قاسم‌خانی است.
شانس سیمرغ: منتقدهای سینمایی شانس رضاعطاران را برای دریافت سیمرغ بازیگری بیشتر از کمال تبریزی و پیمان قاسم‌خانی در این فیلم می‌دانند.pic۶