بحران انسانی در «چیزره»
حوادث اخیر در ترکیه بر امیدهای ایجاد شده خط بطلانی کشیده ممکن است این کشور را وارد یک جنگ داخلی کند. در 22 ژوئیه زمانی که پ.ک.ک دو مامور پلیس این کشور را کشت، «ائرون استین»، یکی از کارشناسان غیرمقیم موسس رفیق حریری در خاورمیانه نوشت:

کشتن این دو پلیس به این دلیل صورت گرفته است که کردها معتقدند اردوغان در بمب‌گذاری نیروهای داعش در شهر مرزی ترکیه مقصر است. داستانی که 22 ژوئیه کلید خورد، هم‌اینک تبدیل به یک تراژدی بزرگ شده است. استین می‌گوید: پیش از اینکه ترکیه وارد بحران فعلی شود، دو راه بیشتر نداشت. یا با سیاستِ مداراگونه اجازه افزایش تنش‌ها را نمی‌داد یا اینکه تنش‌ها را افزایش می‌داد. به گفته وی ترکیه راه دوم را برگزید و تنش‌ها ناگهان افزایش یافت، به‌گونه‌ای که ترکیه در آستانه یک جنگ داخلی قرار گرفته است. البته نباید از کشته شدن 16 پلیس در این کشور غافل شد؛ زیرا موجب شد شگرد ترکیه برای مبارزه با پ.ک.ک عوض شود و این کشور با اعزام نیروی پیاده به خاک عراق سعی کرد جنگ را از هوا به زمین هم بکشاند. البته این تمام موضوع نیست.

ترکیه در شهرهای کردنشین نیز حالت حکومت نظامی اعلام کرد و در شهری مانند «چیزره»، 9 روز این وضعیت برقرار بود. با بالا گرفتن تنش‌ها هر روز خبری از کشته‌شدگان ترکیه به بیرون درز پیدا می‌کرد. کردها در «مقابله به مثل» تاکنون صد نیروی نظامی این کشور را کشته‌اند. البته ترکیه نیز می‌گوید تاکنون صدها تن از اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک را کشته است.برخی اعتقاد دارند سیاست‌های غلط آنکارا در موضوع سوریه، موجب شده است هم‌اینک خود به داستان این کشور مبتلا شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان، تساهل آنکارا در برابر ورود نیروهای افراطی به سوریه موجب شد، اوضاع شمال سوریه ناامن‌تر از پیش شود و در نتیجه جنگ این نیروها با اسد نه تنها ادامه پیدا کند؛ بلکه دامنه این جنگ به مناطق کرد نشین هم کشیده شود و پای کردها نیز به این جنگ باز شود. با ورود کردها به جنگ با داعش، آن ها توانستند پیروزی‌های قابل توجهی در سوریه به‌دست آورند.

برخی کارشناسان می‌گویند با به‌وجود آمدن چنین وضعیتی، ترکیه احساس خطر کرد و برای همین به جنگ با کردها رفته است. ترکیه ترس از این داشته و دارد که اقلیمی خودمختار در شمال سوریه توسط کردها برقرار شود و این موضوع موجب شود، کردهای ترکیه نیز به فکر تاسیس چنین حکومت خودمختاری بیفتند. در حال حاضر در برخی از شهرهای کردنشین ترکیه حکومت نظامی برقرار شده و شاهدان عینی می‌گویند برای ساکنان این شهرها مشکلات فراوانی به‌وجود آمده است.

«چیزره»؛ پس از حکومت نظامی
مقررات منع آمد و شد در شهر «چیزره» از استان شیرناک در ترکیه لغو شده است اما هنوز در هوای آن می‌شود بوی باروت را استشمام کرد. در شهر خاک مرده پاشیده‌اند. مردم این شهر هنوز نتوانسته‌اند برای کشته شدگان خود اجازه برگزاری مراسم کسب کنند.

هنوز آنها از دست‌رفتگان خود را در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند تا دولت اجازه برگزاری مراسم را برای آنها صادر کند. در این شهر که ۹ روز جنگی را تجربه کرده است، هنوز تمامی مغازه‌ها فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند. در این میان تنها چند داروخانه فروشگاه‌های خود را باز کرده‌اند. پس از چند روز زخمی‌ها توانسته‌اند خود را به معدود آمبولانس‌هایی که در سطح شهر فعال شده، برسانند و برای دوا و درمان خود، به بیمارستان اعزام شوند. آب و برق قطع است و تلفن‌های همراه با قطعی‌های پیاپی سیگنال مواجه است. اینترنت هم اگرچه به‌طور کامل قطع نشده، اما به‌شدت مجرای آن را فشرده‌اند و هنوز امکان ارسال تصاویر و خبر از این طریق وجود ندارد.

پس از پایان مقررات حکومت نظامی مردم سعی دارند از طریق تماس‌های رو در رو از اعضای فامیل و آشنا خبر کسب کنند و احتمالا با کسانی که در این جنگ ۹ روزه کسی را از دست داده‌اند، همدردی کنند. شاهین آچیک، یکی از شهروندان این شهر به روزنامه حریت‌دیلی می‌گوید: «حال پدر من از روز گذشته رو به وخامت گذاشته است، اما به‌دلیل اینکه همه راه‌های ارتباطی را قطع کرده‌اند، نتوانسته‌ایم یک آمبولانس بگیریم. البته می‌توانیم با خودروی خودمان او را جابه‌جا کنیم، اما جرات بیرون آمدن از منزل را نداریم. در سراسر شهر صدای تیراندازی می‌آید و هیچ‌کس نمی‌تواند از منزلش بیرون بیاید.»روزنامه حریت می‌نویسد: در حالی که این گفت‌وگو با شاهین آچیک در روز ۱۱ سپتامبر صورت گرفته بود، باخبر شده‌اند پدرش به‌خاطر اینکه نتوانسته برای دوا و درمان از منزل بیرون بیاید، روز ۱۲ سپتامبر، به‌دلیل عارضه قلبی فوت کرده است. «بهاء‌الدین یشیل»، یکی دیگر از ساکنان این شهر هم می‌گوید، در خانه به همراه خانواده خود مشغول غذا خوردن بوده‌اند که چندین گلوله اتفاقی وارد خانه آنها می‌شود و وی را زخمی می‌کند. او می‌گوید: «یکی از تیرها هنوز در قفسه سینه‌ام است و دیگری در پایم. پسرم نیز گلوله‌ای در پایش دارد.و دختر‌خوانده‌ام هم زخمی شده است. خودمان خونریزی را بند آورده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم یک آمبولانس گیر بیاوریم.»

دولت ترکیه البته می‌گوید: مردم این شهر محاصره نشده بودند، آنها اجازه بیرون رفتن و آمدن به داخل شهر را داشتند. ترکیه مدعی است این مقررات را تنها برای مبارزه با گروه پ.ک.ک وضع کرده است. به‌رغم اینکه دولت ترکیه مدعی است مردم این شهر اجازه ورود به داخل شهر را داشته‌اند، در اواخر هفته گذشته، زمانی که صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیرکل حزب کردتبار دموکراتیک خلق‌ها، به همراه یک هیات 30 ‌نفره قصد ورود به شهر را داشت با مانع روبه‌رو شد و به وی و تیم همراهش اجازه ورود به شهر داده نشد. او نیز مجبور شده است به شهر همجوار با چیزره برود و در آنجا از سیاست دولت اردوغان انتقاد کند. حزب دموکراتیک خلق‌ها معتقد است حکومت نظامی دولت ترکیه موجب مرگ ده‌ها تن شده است. دولت ترکیه اما ضمن رد این ادعا می‌گوید کشته‌شدگان در این شهر متعلق به اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک است. «سلامی آلتونیک»، وزیر کشور ترکیه می‌گوید: در درگیری‌های بین کردها و نیروهای دولتی تنها 32 نفر از گروه پ.ک.ک کشته شده‌اند.