شرکت پرشیان دانش اصفهان در یک نگاه
دکتر یدالله ذاکری حسین آبادی
مدیرعامل شرکت پرشیان دانش اصفهان
حیات بنگاه های اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید کالاها و خدمات با استفاده از سرمایه های شرکت است. سرمایه شرکت های متعارف شامل ماشین آلات، ساختمان ها و تجهیزات دفتری و اداری است. در شرکت های دانش بنیان فعالیت ها عمدتا متکی بر سرمایه های غیر ملموس اعم از: دانش فنی حاصل از فعالیت های تحقیق و توسعه، نشان تجاری (برند)، نیروی انسانی و سرمایه سازمانی است.
شرکت پرشیان دانش اصفهان به عنوان بازوی پژوهش و توسعه فناوری هلدینگ پرشیان شکل گرفته است. هدف این شرکت ایجاد ارزش افزوده مبتنی بر دانش و افزایش سهم آن در فعالیت های شرکت های زیر مجموعه و نیز ایجاد کسب و کارهای جدید بخصوص در حوزه فناوری های نوین است.این شرکت از آبان ماه امسال فعالیت خود را شروع کرده است. در دوره کوتاه فعالیت متعددی را شروع کرده یا تمهیدات لازم برای ورود به آنها را فراهم کرده است. از جمله می توان به فعالیت های زیر اشاره کرد:

1- ایجاد ساختار متناسب برای تحقق اهداف: در ساختار شرکت علاوه بر واحدهای مرسوم در شرکت ها، شورای علمی در نظر گرفته شده است که ناظر و هدایت کننده، و تضمین کننده جهت گیری مناسب شرکت باشد.

2- ایجاد واحد ارزیابی فناوری و برنامه ریزی: یکی از ویژگی های فناوری های نوین و نوظهور سرعت تحول آنهاست. با گذشت زمان مخاطرات ورود به آنها کاهش می یابد و البته سودآوری کمتری هم خواهد داشت. ورود به موقع به این حوزه ها نیازمند ارزیابی درست از فناوری و برنامه ریزی مناسب با مخاطره و سودآوری قابل دفاع است.

3- پروژه های فرصت های بهبود و بهینه سازی در نیروگاه شهید محمد منتظری: اعتقاد به بهبود مستمر و جستجوی فعال فرصت های بهبود ویژگی برجسته مدیریت و فرهنگ سازمانی این نیروگاه است. شرکت پرشیان دانش در کنار و همگام کارشناسان نیروگاه در این امر مهم مشارکت دارد. از جمله پروژه های فعال در این مجموعه عباتند از:

1. مدل سازی و بهینه سازی برج های خنک کن: برج های خنک کن نیروگاه شهید محمد منتظری از نوع خشک با جریان طبیعی است. افزایش دمای هوا در تابستان و وزش باد کارآیی آنها را کاهش می دهد که منجر به کاهش توام بازده و ظرفیت تولید نیروگاه می شود. مدل سازی رفتار برج های خنک کن در شرایط مختلف و ارزیابی اثر بخشی راهکارهای پیشنهادی در بهبود کارایی برج ها در دست انجام است.

2. مدل سازی انتخاب های مختلف بازتوانی واحدهای نیروگاه شهید محمد منتظری به منظور انتخاب بهترین گزینه بازتوانی- یکی از راهکارهای ارتقاء کارآیی واحدهای حرارتی ترکیب آنها با توربین گاز و دیگ بخار بازیافت (سیکل ترکیبی) است که می تواند بازده مصرف سوخت را تا 50 درصد بازده فعلی افزایش دهد که تاثیر شگرفی بر کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش آلاینده های هوا داشته باشد. محدویت های واحدهای موجود و نیز تنوع ترکیب واحدهای توربین گاز و سیکل بخار ایجاب می کند انتخاب های مختلف و امکان پذیری آنها هم از نظر فنی و هم اقتصادی بدقت ارزیابی و با هم مقایسه شود تا بهترین ترکیب انتخاب شود. این پروژه با مدل سازی سیکل نیروگاه و ترکیب آن با توربین گاز با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته تخصصی تصمیم سازی مناسب را برای انتخاب نهایی در اختیار نیروگاه قرار می دهد.

3. تصفیه خانه پساب- جایگزینی آب مصرفی نیروگاه با آب حاصل از تصفیه پساب شهری با هدف کاهش و حذف مصرف آب تازه و مشارکت در بهبود محیط زیست در دستور کار جدی نیروگاه قرار دارد. انتخاب تکنولوژی به روز برای دسترسی به تصفیه خانه با ضریب بازده بالا و پسماند سالم از نظر زیست محیطی اهمیت دارد. فناوری ها و روش های متعددی مطالعه و ارزیابی شده است. یکی از روش های نوین تصفیه پساب استفاده از فناوری " تصفیه هوازی با لجن گرانولی" است که توافقات و برنامه ریزی لازم برای اجرای طرح پایلوت آن با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت فناوری ریاست جمهوری در سایت تصفیه خانه نیروگاه انجام شده است

4. پروژه های رفع تنگناها و بهبود روش های بهره برداری و تجهیزات نیروگاه شهید محمد منتظری: پروژه شناسایی تنگناها و فرصت های بهبود سیکل موجود نیروگاه انجام شده است. شرکت پرشیان دانش در مرحله یافتن راه حل ها و اجرایی کردن و رصد بهبودها در کنار کارشناسان نیروگاه قرار گرفته است و انتظار می رود با اجرای این پروژه نیروگاه شهید محمد منتظری در جایگاه بالاتری در تامین برق کشور و در جایگاه بالاتری در تعهد به حفظ محیط زیست و بهبود شرایط آن قرار گیرد.

-4 انرژی های نو: کشور ما با بهره مندی از تابش بسیار خوب خورشید یکی از کشورهای دارای مزیت نسبی بالا در استفاده از فناوری انرژی خورشیدی است. فناوری های انرژی خورشیدی بطور مداوم در حال بهبود است و سلول های فتوولتاییک بازده تا دو برابر سلول های فعلی در آینده نزدیک در دسترس خواهد بود. بررسی های فنی و اقتصادی انتخاب فناوری مناسب، نحوه دستیابی به آنها و نیز امکان همکاری مشترک با موسسات پژوهش فناوری شناخته شده در سطح جهان برای دستیابی به دانش فنی و تولید و استفاده از آنها نیز در دستور کار شرکت پرشیان دانش قرار دارد.در زمینه انرژی باد نیز با توجه به متفاوت بودن الگوی وزش باد در کشور ما با کشورهای صاحب تکنولوژی در این زمینه، نیاز جدی به توسعه نیروگاه های بادی متناسب با الگوی باد کشور وجود دارد. برنامه ریزی اولیه برای ورود به این حوزه انجام شده است و از پروژه های فعال شرکت در سال های آتی خواهد بود.

5- همکاری با دانشگاه ها در اجرای پروژه های پژوهشی: هدف اصلی استقرار شرکت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور در بین شرکت های دانش بنیان و استفاده از فرصت نزدیکی با دانشگاه ها بخصوص دانشگاه صنعتی اصفهان است. ماموریت شرکت پرشیان دانش تبدیل نیازهای علمی و فناوری صنایع زیر مجموعه هلدینگ پرشیان به صورت مسئله های استاندارد قابل طرح به عنوان پروژه های تحصیلات تکمیلی و نیز استفاده از ظرفیت علمی اعضای هیات علمی برای توسعه فناوری های مورد نیاز است. در نظر داریم این فرصت بخصوص با شکل گیری دفتر مشاوران علمی به یک فعالیت مستمر و پویا در شرکت تبدیل شود. در حال حاضر پروژه های مختلف پژوهشی در دست اجراء یا پیگیری برای همکاری با دانشگاه ها در دستور کار قرار داردکه از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پروژه بررسی آسیب های مکانیکی و متالوژیکی تجهیزات تحت تنش نیروگاه- این پروژه همزمان با اجرای تعمیرات اساسی واحد 3 نیروگاه تعریف شد ودر حال انجام است. در این پروژه تجهیزات اساسی در بخش های توربین، دیگ بخار، و پمپ های اصلی که در تعمیرات اساسی باز شده اند از نظر آسیب های مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج این پروژه در بهبود روش های بهره برداری و بازرسی فنی و نیز ساخت و کنترل کیفیت قطعاتی که در داخل ساخته می شود بسیار اثربخش خواهد بود.
۲. پروژه ساخت سنسور و سیستم های الکترونیکی انتقال سیگنال سنسورهای سنجش ارتعاش توربین
3. پروژه ساخت سنسورهای سنجش آلاینده های زیست هوا

6 - ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری پیشنهادی به هلدینگ پرشیان: یکی از فعالیت های شرکت پرشیان دانش ارزیابی پروژه هایی است که برای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی از طرف شرکت ها و متخصصین داخلی، ایرانیان خارج کشور و یا شرکت های خارجی در حوزه های مختلف و بخصوص در حوزه های انرژی های نو و محصولات و خدمات پیشرفته مطرح می شود. تا کنون پروژه هایی متعددی از جمله در زمینه های تولید گاز کربنیک از دود نیروگاه، تولید سوخت های زیستی، خدمات نوین فناوری اطلاعات مطرح شده است که ارزیابی ارزش فناوری و نیز برنامه کسب و کار پیشنهادی انجام شده و یا در دست انجام است.