اروپا فراری از گازسوزها
میلیون‌ها سال پیش موجوداتی که روی این کره خاکی می‌زیسته‌اند نمی‌دانستند که بعد هزاران قرن تحمل فشار و دمای زیاد در زیر خروارها خاک و سنگ تبدیل به موادی اولیه برای سوخت و به حرکت در آمدن خودروهای امروزی می‌شوند. حمل‌و‌نقل و پیشرفت بشر امروز مدیون همان گیاهان و موجوداتی است که پیش از ما می‌زیسته‌اند و امروزه انسان‌ها می‌توانند با استخراج آن و تبدیل به شکل قابل احتراق باک خودروهای خود را پر سوخت کرده و به هر کجا که بخواهند بروند. نقشی که نفت و گاز در رشد و پیشرفت دنیای ماشین‌ها و پیشرفت انسان داشته است اثرات مختلفی داشته است و سوال‌های زیادی را در ذهن انسان به‌وجود آورده است. سوال‌هایی مانند اینکه آینده سوخت خودروها چه خواهد شد و اینکه خودروهای گاز سوز تا چه مدت به حیات خود روی جاده‌ها ادامه خواهند داد؟ جدال میان گاز و برق چه تاثیری روی حیات کره زمین خواهد گذاشت؟ برای پاسخ به این سوالات در ابتدا باید به بررسی هر دو پدیده بپردازیم.

تغییرات قیمت نفت علاوه بر تاثیراتی که روی اقتصاد جهانی دارد روی مصرف سوخت خودروها و آینده خودروها نیز اثر‌گذار است. در سال‌های گذشته با افزایش قیمت نفت پیش‌بینی‌های زیادی مبنی بر افزایش تعداد خودروهای گاز سوز (NGV) صورت گرفت که با کاهش قیمت نفت و حضور موفق و پر قدرت خودروهای برقی معادله‌های حمل‌و‌نقل پیچیده شده است. بر‌اساس بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر تعداد خودروهایی که از گاز طبیعی برای حرکت استفاده می‌کنند در دنیا بیش از ۱۷ میلیون خودرو است که در کنار سایر سوخت‌ها ۲ درصد را به خود اختصاص داده است. بر اساس مطالعات انجام شده روی میزان نفوذ گاز طبیعی در میان سوخت‌های دیگر در اروپا در سال ۲۰۱۴ با در نظر گرفتن عواملی چون قیمت جهانی نفت و بنزین و مالیات‌ها، پیش‌بینی‌ها رشد تعداد خودروهای گاز سوز و جایگاه‌های عرضه آن را نشان داده است که در رابطه با خودروهای شهری، عمومی و کشتی‌ها این مساله بررسی شده است. گاز طبیعی با توجه به ویژگی‌ها و پتانسیل‌هایش معایب و مزایایی دارد و همین موضوع باعث شده است موافقان و مخالفان خود را داشته باشد و در بازار مصرفی مانند اروپا حساسیت بیشتری در رابطه با این نوع سوخت وجود داشته باشد.

گاز طبیعی در مقایسه با سوخت‌های دیگر آلایندگی کمتر و قیمت پایین‌تری دارد و در اروپا لهستان بیشترین مقدار خودروهای گاز سوز را در خود جای داده است که ۹/ ۱ درصد از حمل‌و‌نقل به کمک نیروی گاز طبیعی صورت می‌گیرد و بعد از آن ایتالیا در رتبه بعدی قرار دارد. استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت مسائل و مشکلاتی را برای خودرو‌ها و مالکان آنها ایجاد می‌کند که عبارتند از: افزایش هزینه تعمیرات خودرو و نصب تجهیزات اضافه روی خودرو که خود باعث افزایش قیمت آن نیز می‌شود. خریداران خودروهای گاز سوز نیاز به جایگاه‌های سوختگیری مخصوصی دارند که نبود شبکه منظمی از این جایگاه‌ها انگیزه کافی برای خریداران ایجاد نمی‌کند و این در حالی است که هزینه احداث جایگاه‌های فروش گاز تا ۵ برابر گرانتر از سوخت‌های مایع است و سرمایه گذاران کمتری تمایل دارند چنین جایگاه‌هایی را احداث کنند. تجربه رفتن به سمت سوختی جدید که ممکن است تصور کاملی از آن در ذهن خریدار خودرو وجود نداشته باشد خود عاملی منفی برای اجتناب از این سوخت در اروپا به‌حساب می‌آید و افراد باور اینکه همان گازی که برای پخت و پز استفاده می‌شود می‌تواند خودروشان را روشن کند را در ذهن خود نمی‌توانند بگنجانند. فرسایش قطعات داخلی موتور از دیگر عوارض سوخت گاز طبیعی در خودرو است که در کنار کمبود جایگاه‌ها رشد و توسعه این نوع سوخت را با مشکل مواجه کرده است. رانندگان با استفاده از گاز مسافت کمتری می‌توانند طی کنند، اما ۴۰ درصد قیمت کمتر از سوخت‌های مایع برای برخی افراد انگیزه کافی ایجاد می‌کند تا معایب آن را نادیده گرفته و به سمت خودروهای گاز سوز تمایل پیدا کنند، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با کاهش قیمت نفت و تغییر شرایط اقتصادی کشورها و همچنین ظهور نسل جدید و پر قدرت خودروهای برقی مانند تسلا و نیسان لیف و سایر برندهای معروف و از همه مهمتر آخرین مدل خودروی تسلا با قیمتی معادل خودروهای مرسوم ولی با توان عالی آینده خودروهای گاز سوز را چگونه رقم خواهد زد؟ در سال ۲۰۱۱ پاسخ به چنین سوال‌هایی به راحتی امکان پذیر نبوده است و با بررسی مقالات، گزارش‌ها و یادداشت‌های آن روزها می‌توان دید بحث‌های زیادی در رابطه با رقابت گاز و برق وجود داشته است. موضوعی که در آن روزها اهمیت داشته است هزینه مصرف گاز نسبت به بنزین بوده که ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه جویی در هزینه سوخت را باعث می‌شده است و در آنسو خودروهای اولیه و ساده برقی که دامنه حرکتی پایین و سرعت محدود و کمی داشته‌اند قرار می‌گرفته‌اند، اما امروزه ثابت شده است که به قیمت نفت و مشتقات آن نمی‌توان دل بست و کم بودن آلایندگی گاز طبیعی را نمی‌توان با صفر بودن گازهای خروجی از خودروهای برقی مقایسه کرد. در همین راستا برخی خودرو سازان از توقف تولید برخی مدل‌های پایه گاز سوز خود خبر داده‌اند که شرکت هوندا یکی از آنها بوده است و در مقابل افزایش سرمایه‌گذاری روی ساخت و توسعه مدل‌های قدرتمند و حتی شاسی بلند در خودروهای برقی نشان از تغییر وضعیت در دنیای سوخت ماشین‌ها است و می‌توان مطمئن شد که در کشورهای پیشرفته تغییر سرمایه‌گذاری به‌سرعت اتفاق می‌افتد و با در نظر گرفتن تمام مزایای گاز طبیعی در برابر نیروی فوق‌العاده باتری‌ها و آلاینده بودن صفر خودروها نمی‌توانند مقاومت کنند و به‌زودی شکست خواهند خورد.