حرکت تویوتا به سمت هیبرید خورشید - بنزین

درمیان خودروهای هیبریدی تویوتا پریوس شهرت خاصی دارد چرا که اولین خودروی هیبریدی است که به تولید انبوه رسیده و وارد دنیای ماشین‌ها شده است. تویوتا با تولید انبوه این خودروی هیبریدی توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. این خودرو‌ساز ژاپنی، در سال ۱۹۹۷ تویوتا‌پریوس را به‌عنوان خودرویی برقی- بنزینی معرفی کرده و توانسته است طی چند نسل آن را با شرایط محیطی کشورهای مختلف تطابق دهد. افزایش عملکرد و بهینه‌شدن مصرف سوخت این روزها دغدغه بسیاری از خودروسازان است. باز طراحی باتری‌ها، موتورها، اصول آیرودینامیکی از جمله اقداماتی است که خودرو‌سازان برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی انجام می‌دهند.

استفاده از صفحات خورشیدی برای تامین برق امروزه موضوع جدیدی نیست و در بسیاری از خیابان‌ها و پارک‌ها این صفحات خورشیدی وجود دارند و مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرند. حضور این صفحات در خودروها نیز به همان ترتیب موضوع جدیدی در نظر گرفته نمی‌شود و تویوتا‌پریوس تصمیم گرفته است با قرار دادن صفحات خورشیدی روی سقف این خودرو راندمانش را افزایش دهد و مصرف سوخت را نیز بهینه‌تر کند. نصب این صفحات روی سقف تویوتا پریوس انتخابی است و مشتری مختار است آن را نصب کند یا نکند. اما چالش پیش‌روی تویوتا این است که بر‌اساس قوانین ایمنی خودروها در آمریکا چنین صفحاتی ممنوع است و این در حالی است که در ژاپن یا اروپا چنین قانونی وجود ندارد و خودروها می‌توانند از صفحات خورشیدی روی سقف خودروی خود استفاده کنند. صفحات کل سقف خودرو را می‌پوشانند و در زمان پارک بودن نیروی برق تولیدی به پک‌های باتری خودرو منتقل می‌شود و از این برق تولید شده برای بخش‌هایی مانند سیستم‌های سرمایشی و تجهیزات الکتریکی خودرو استفاده می‌شود و به گفته تویوتا این صفحات باعث افزایش ۱۰ درصدی راندمان خودرو می‌شود و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. ممنوعیت استفاده از این صفحات در آمریکا باعث می‌شود این خودرو با این گزینه جانبی نتواند در آمریکا فعال باشد، البته خود خودرو به‌عنوان یکی از محصولات پر‌طرفدار در ایالت کالیفرنیا به‌حساب می‌آید. به عقیده کارشناسان تویوتا فروش این خودرو با این ویژگی جدید در این ایالت کالیفرنیا و تمام آمریکا راحت‌تر از سایر نقاط حتی ژاپن است چرا‌که نیاز به فرهنگ‌سازی یا اثبات توانایی خودرو وجود ندارد. این صفحات روی سقف شیشه‌ای خودرو نصب می‌شود که با امینی در نظر گرفته شده در آزمایش‌های تصادف و غلتیدن خودرو روی سقف منافات دارد.

در واقع از نظر آمریکایی‌ها مقاومت سقف خودرو باید به اثبات برسد. این موضوع باعث شده است تا تویوتا وقت زیادی برای یافتن راه حلی برای موضوع صرف کند تا با افزایش ایمنی نظر آمریکایی‌ها را نیز جلب کند چرا‌که 10 درصد صرفه‌جویی موضوع کم‌اهمیتی نیست و می‌تواند قدرت رقابت این خودرو را افزایش دهد. تویوتا پریوس با استفاده صرف از موتورهای برقی خود می‌تواند تا 35 کیلومتر رانندگی کند و پس از آن باید با استفاده از موتور 8/ 1 لیتری بنزینی به مسیر خود ادامه دهد، در حالت ترکیبی مصرف این خودرو معادل 52 مایل به ازای هر گالن سوخت است که معادل 5/ 4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر محاسبه می‌شود. این مقدار مصرف به استاندارد مورد نیاز مصرف در سال 2025 بسیار نزدیک است. با افزایش نفوذ خودروهای برقی و اثبات قابلیت بالای این خودروها بازار خودروهای هیبریدی تحت‌تاثیر قرار گرفته است و هیبرید‌سازان به‌دنبال ایجاد شرایط رقابتی بیشتری هستند تا با کاهش مصرف و افزایش راندمان خودروهایشان بتوانند با خودروهای برقی رقابت کنند. تویوتا در ابتدا توجه چندانی به ظاهر این مدل نداشته است و به نظر می‌رسد اعتماد به‌نفس کافی در داشتن طراحی خشن‌تر و اسپرت‌تر در این خودرو با افزایش کارآیی آن به‌وجود آمده است. برداشتن مشوق‌های مالیاتی از خودروهای هیبریدی در برخی کشورها آغاز شده است و دولت‌ها ترجیح می‌دهند این مشوق‌ها، تخفیف‌ها و امتیازات را به مالکان خودروهای برقی اختصاص دهند چرا‌که از نظر راندمان و تولید گازهای خروجی در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و این تلاش تویوتا را می‌توان گامی در جهت سبز‌تر بودن در نظر گرفت تا این محصول قدیمی اما به‌روز شده بتواند همچنان در عرصه رقابت انرژی بتازد. تغییرات ایجاد شده در پریوس به موقع و در زمان مناسبی انجام شده است در غیر این‌صورت این خودرو با توجه به محصولات مشابهی که در بازار خودروهای هیبریدی و برقی وجود دارد از نظر فناوری و سایر موضوعات قدرت رقابت چندانی نمی‌توانست داشته باشد.

روی آوردن خودروسازان به سمت استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین برق خودروهای هیبریدی می‌تواند زمینه به‌وجود آمدن یک تحرک جدی در فناوری صفحات خورشیدی را فراهم آورد. سازندگان این صفحات به‌زودی با یک تقاضای خوب از سوی خودروسازان رو‌به‌رو می‌شوند و همین مشوقی خواهد بود برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه این صنعت.